پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : 4210
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه تمام آتش‌افروزی‌ها و خونریزی‌هایی که در جهان اتفاق می‌افتد به سبب بی‌اعتقادی به معاد است، گفت: افرادی که در مصر می‌جنگند یا در حال مخاصمه هستند، یکی می‌گوید طرفدار مرسی است و دیگری طرفدار خدا، ایمانی به معاد ندارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیات ۴۸ تا ۵۴ سوره مبارکه یاسین، گفت: خداوند متعال پس از بیان آیات قدرت خود، برخی اقوال کافران را نقل می‌کند و به عنوان نتیجه از معاد نام می‌برد.



وی با بیان اینکه معاد اساس زندگی بشر در این جهان بوده و خلقت انسان بدون معاد لغو و باطل است، افزود: ‌زندگی انسان فاقد معاد با حیوان بدون معادی تفاوتی ندارد، اگر معاد و زندگی اخروی از زندگی بشر گرفته شود، زندگی انسان زندگی بدون غایت است.



این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه هر مسلکی که در آن معاد نباشد، دین نیست، تصریح کرد: مسلک بدون معاد اگر مصلح هم باشد و قوانین مدونی هم وضع کند، دین نیست، بلکه همان مسلک است؛ باید بین مسلک و دین تفاوت گذاشت که پایه دین بر توحید و معاد است.



وی با اشاره به اینکه اگر توحید و یا معاد را از دین برداریم، دین از بین می‌رود، متذکر شد: اسلام آوردن دو شهادت نیست بلکه سه شهادت است، شهادت بر وحدانیت خدا، شهادت بر رسالت پیامبر و شهادت بر معاد روز قیامت؛ من وقتی نماز میت می‌خوانم شهادت سوم را می‌آورم.



حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه معاد نباشد خلقت عبث است، اظهار کرد: مجرمان از معاد می‌ترسند، اما نیکوکاران به سوی معاد می‌شتابند؛ براساس آیات قرآن چون مشرکان عصر رسالت یا قبل از آن مجرم بودند، از معاد می‌ترسیدند، از این‌رو معاد را به سخره می‌گرفتند.



وی در این زمینه توضیح داد: اگر یک مدیر مؤسسه‌ای بداند حساب و کتابی در کار نیست، آنچه دلش می‌خواهد انجام می‌دهد اما اگر بداند حساب و کتابی در کار است، طبق برنامه عمل می‌کند؛ مجرمان چون طبق برنامه الهی عمل نکردند، از معاد می‌ترسیدند.



این مرجع تقلید با بیان اینکه می‌خواهند قرآن وقت معاد را بیان کند، در حالی که تعیین وقت معاد برای انسان امکان‌پذیر نیست، گفت: خدا اگر هم در واقع زمان معاد را بفرماید راه اثباتش نیست، مثلا اگر بگوید بعد از پنج هزار سال، باید این زمان بگذرد و معاد رخ دهد تا ثابت شود.



وی ابراز کرد: اگرچه نمی‌توان زمانی برای معاد تعیین کرد، اما از نظر صفات می‌توان زمان معاد را تخمین زد؛ معاد دو نفخ صور است، نفخ به معنای دمیدن و صور به معنای شیپور، چون بشر لفظی ندارد که خدا با او سخن گوید،‌ کلمه شیپور را به کار برده است.



حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه اگر در قرآن مطرح می‌شود که در شیپور دمیده می‌شود می‌خواهد معنای واقعی را در قالب فهم انسان بگوید، افزود: یک بار در صور می‌دمند و همه می‌می‌میرند و بار دوم در صور دمیده می‌شود و همه از خوابگاه خود بلند می‌شوند.



وی با این توضیح که وقتی کلمه مَتَى هَذَا الْوَعْدُ را به کار می‌برند متی در قالب زمان می‌گنجد، اما وقتی برای معاد تعیین نمی‌شود، گفت: اینها که در سوریه و مصر جنگ می‌کنند و در حال مخاصمه هستند، یکی می‌گوید طرفدار مرسی است و دیگری طرفدار خدا، ایمانی به معاد ندارند.



این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه تمام آتش‌افروزی‌ها و خونریزی‌هایی که در جهان اتفاق می‌افتد به سبب بی‌اعتقادی به معاد است، تصریح کرد: اگر معتقد باشیم که معاد یک مرتبه اتفاق می‌افتد، دیگر گناه نکرده و این آتش‌ها را در سوریه و مصر روشن نمی‌کنیم.



وی با تأکید بر اینکه در عالم برزخ پشیمانی کوچک‌ترین فایده‌ای ندارد، اظهار کرد: در عالم برزخ اکثریت خواب هستند، اما دو گروه بیدارند، دانه درشتان ظلم و دانه‌درشتان ایمان بیدار هستند و بقیه خوابند، آنان که خوابند وقتی با صدای شیپور بیدار شوند، می‌پرسند «چه کسی ما را بیدار کرد.»



حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان اینکه عدل خدا به هنگام جزای جرم مشخص می‌شود، گفت: خداوند کیفر فرد گنهکار را به مقدار جرم می‌دهد، این همان عدل است، اما پاداش را ۱۰ برابر عمل می‌دهد دیگر عدل نیست بلکه فضل است که اگر خدا به عدل با ما رفتار کند همه مردود می‌شویم.
https://tabeshekosar.ir/vdci.za5ct1arubc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما