پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : 4181
آیت‌الله العظمی سبحانی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان:

نامه امام علی به مالک اشتر جامع‌ترین اعلامیه حقوق بشر است

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که ملاک عمل به اعلامیه حقوق بشر است گفت: حضرت علی(ع) این قانون را نوشت و به آن عمل کرد در حالی که همه این افراد جمع شده و قانونی نوشتند اما هیچ‌وقت به آن عمل نکردند و متاسفانه خود آتش بیار معرکه های جنگ در جهان شده اند.
نامه امام علی به مالک اشتر جامع‌ترین اعلامیه حقوق بشر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که بامداد امروز با حضور حداکثری مردم خداجو، مؤمن و منتظران حضرت ولی‌عصر(عج) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، شب قدر را دارای ویژگی‌های بارز بسیاری دانست.
وی با اشاره به این‌که شب قدر شبی است که برنامه‌ریزی عالم آفرینش در آن شکل می‌گیرد، افزود: در این شب پربرکت برنامه‌ریزی درباره انسان که سرنوشت او از نظر دارندگی، نعمت و نقمت شکل می‌گیرد ویژه‌تر است.
این مرجع تقلید اظهار داشت: درست است که عدم وقوع حوادثی همچون سیل‌ها و زلزله‌ها از اختیار انسان خارج است ولی چون بدبختی و خوشبختی انسان در دست خود اوست، می‌‌تواند در چنین شبی آینده خود را رقم بزند.
انسان در تعیین سرنوشت خود مختار است
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیهوده‌دانستن برخی سخنان که انسان را در سرنوشت خود بی‌اختیار می‌داند، خاطرنشان کرد: در شب قدر نباید خودمان را دست بسته حس کنیم و باید با دعای‌های خیر آینده‌ خود را رقم بزنیم.
وی ادامه داد: سرنوشت، طالع و مسیر زندگی انسان و آنچه بستگی به شقاوت و سعادت وی در دنیا دارد به خود او باز می‌گردد و به نوعی خود او تعیین‌کننده آینده‌اش است.
شب قدر، شب تقدیر افراد
این مرجع تقلید با بیان این‌که لیله القدر شب تقدیر افراد است، تصریح کرد: انسان اگر متقی باشد درهای رحمت الهی در شب قدر به روی او گشوده می‌شود و می‌تواند در این شب وضع خودش را دگرگون کند ولی اگر تقوا نداشته و بین خود و خدای خود فاصله ایجاد کرده باشد درهای رحمت الهی هم به روی او بسته خواهد شد.
وی با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند «اگر در میان امت من فحشا زیاد باشد مرگ‌های ناگهانی زیاد می‌شود»، ابراز داشت: این مسأله‌ای است که علم آن را درک نمی‌کند و نمی‌فهمد که بین عمل فحشا و مرگ‌های ناگهانی در جامعه چه رابطه‌ای وجود دارد، این در حالی است که جهان در برابر اعمال انسان عکس‌العمل نشان می‌دهد و این مطلب بارها در قرآن و روایات ذکر شده است.
حضرت آیت‌الله سبحانی با تبیین سوره قدر گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، شبی که عظمت آن را نمی‌دانید چون چشم برزخی ندارید اما افرادی که دارای چشم برزخی هستند و آگاهی دارند، فرود ملائکه را امشب می‌بینند.
فرود ملائکه در شب قدر عرضه مقدرات جهان به امام عصر(عج) است
وی با اشاره به این مطلب که اگر امشب شب قدر باشد و فرود ملائکه اتفاق بیفتد، ادامه داد: سؤالی در این مسأله مطرح می‌شود که ملائکه‌ای که بر روی زمین می‌آیند با چه هدفی است که پاسخ این سؤال این است که ملائکه برای ملاقات با امام زمان(عج) به روی می‌آیند و هدف شان عرضه مقدرات جهان خدمت ایشان است.
این مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فضائل حضرت علی(ع) بیان داشت: نخستین افتخار امیرمؤمنان(ع) این است که در خانه خدا متولد شده‌اند و ولادت ایشان هم همچون ولادت حضرت عیسی است و بین ایشان و حضرت عیسی شباهت‌هایی وجود دارد.
وی با بیان این‌که اعلامیه حقوق بشر در سال ۱۹۴۶ نوشته شده است، افزود: زمانی که سازمان ملل تشکیل شد برای تنظیم حقوق بشر از تمام حقوقدان بزرگ جهان دعوت به عمل آمد و این افراد بعد از روزها و هفته‌ها جلسه و بحث و بررسی موفق شدند اعلامیه حقوق بشر را بنویسند.
نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر اعلامیه حقوق بشر است
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: فضیلت و برتری ائمه(ع) به حدی عظیم است که امیرمومنان(ع) به تنهایی و در چند روز در نامه‌ای به مالک اشتر اعلامیه حقوق بشر را نوشتند، اعلامیه‌ای که به معنای واقعی می‌تواند جامعه و جهان را اداره کند.
وی با اشاره به این‌که این افراد صدها نفر را جمع کردند تا این قانون را بنویسند ولی هیچ‌گاه به آن عمل نکردند، اظهار داشت: امروز مدعیان حقوق بشر در حال جنگ افروزی در دنیا هستند و به هیچ قانونی پایبند نیستند.
کسانی که سنگ اعلامیه حقوق بشر را به سینه می‌زنند خود آتش به یار معرکه‌های جنگ هستند
این مرجع تقلید ادامه داد: اگر همه افراد بشر طبق این اعلامیه با هم برادر هستند پس دلیل این همه جنگ و جنایت چیست و چرا آرامشی برای افراد وجود ندارد و تنها دلیل این است که کسانی که سنگ اعلامیه حقوق بشر را به سینه می‌زنند خود آتش به یار معرکه‌های جنگ هستند.
وی عمل به قانون را ملاک دانست و گفت: حضرت علی(ع) این قانون را نوشت و به آن عمل کرد در حالی که همه این افراد جمع شده و قانونی نوشتند اما هیچ‌وقت به آن عمل نکردند و این مطلب نشانگر آن است که مستکبرین جهان فقط به فکر منافع خود هستند و با توسل به اعلامیه حقوق بشر بر دولت‌هایی همچون سوریه می‌تازند و دست به کشتار زده و بین انسان‌ها تبعیض قائل می‌شوند.
حضرت آیت‌الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خود فضائل حضرت علی (ع) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: همه ما امشب قرآن را بر سر خواهیم گرفت اما باید ببینیم این قرآن درباره امیرمؤمنان(ع) چه می‌گوید و به آن عمل کنیم.
شناخت حضرت علی(ع) برای ما فضیلت است
وی با تبیین آیاتی از قرآن کریم که در راستای بیان فضائل حضرت علی(ع) نازل شده است، گفت: شناخت حضرت علی(ع) برای ما فضیلت است و ما را به خداوند نزدیک می‌کند.
این مرجع تقلید در پایان تصریح کرد: امشب شبی است که خداوند به برکت امیرمؤمنان(ع) همه درهای رحمت خود را گشوده است، پس با اخلاص با خدا سخن بگویید، کسی که با اخلاص با خدای متعال صحبت کند خداوند دعایش را مستجاب خواهد کرد
https://tabeshekosar.ir/vdcf.cdjiw6dyygiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما