چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 4133
به گزارش‌ خبرگزاری حوزه، معظم‌له، امروز پس از نماز ظهر و عصر در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه علمیه حجتیه قم، با اشاره به مظلومیت امام حسن‌(ع)، اظهار داشتند: این امام همام صبر بسیار بالایی داشتند، به طوری که وقتی یک فرد شامی به ایشان ناسزا گفت، امام با روی گشاده به او فرمودند "اگر نیازی داری بگو تا برآورده کنم".

ایشان ادامه دادند: اگر کسی به ما ناسزا بگوید واکنش نشان می‌دهیم، اما امام (ع)با مهربانی با فرد شامی برخورد کرد البته چون دیدند که قابلیت این مرد شامی قابلیت هدایت را دارد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به روایتی درباره ولادت امام حسن مجتبی‌(ع)، خاطرنشان کردند: هنگامی که امام حسن‌(ع) را خدمت پیامبر‌‌(ص) آوردند، ایشان اعتراض کرد که نوزاد را در لباس زرد رنگ نگذارید، چون ظاهرا از آثار مسیحیان بوده است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود در تفسیر آیه ۳۹ سوره یس "وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّی عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ"، بیان داشتند: ماه در مسیر حرکت خود از منازل و صورت‌های فلکی مختلفی عبور می‌کند، که ابتدا سبب تکامل و سپس، سبب نقص آن می‌شود.

ایشان با تاکید بر این که تمام تشبیهات قرآن حساب شده است، ادامه دادند: تشبیه هلال ماه به شاخه خرما، به دلیل آن می‌باشد که شاخه خرما نازک، کمرنگ و به شکل نیم دایره است و شباهت زیادی به هلال ماه دارد.

معظم‌له یادآور شدند: قبل از رایج شدن تقویم‌های جدید، مردم با یک نگاه به ماه، تشخیص می‌دادند که چندم ماه است و برای امور خود برنامه‌ریزی می‌کردند.

حضرت آیت‌الله سبحانی همچنین با اشاره به تفاسیر مختلف در آیه ۳۸ سوره یاسین، افزودند: درباره حرکت خورشید نظرات مختلفی وجود دارد که برخی علمی و برخی هم متناسب با عرف مردم است.

معظم له با اشاره به نظام حرکت ماه و خورشید، خاطرنشان کردند: شب و روز به حریم یکدیگر وارد نشده و نظام حرکت خود را به هم نمی‌زنند، چون اگر این نظام بر هم بخورد، زندگی بشر مختل می‌شود که این خلاف اراده الهی است.

ایشان در ادامه سخنان خود گفتند: حرکت ماه ۳۰روز طول می‌کشد و حرکت خورشید ۳۶۵ روز، سرعت یکی تند و دیگری کند و ممکن است منظور آیه همین باشد.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان اظهار داشتند: یکی از علائم قیامت، به هم خوردن نظام حرکت ماه و خورشید است، قرآن در این باره می‌فرماید« یوْمُ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَر ».

خاطرنشان می‌شود، با توجه به برگزاری مسابقه روزانه که از سلسله مباحث قرآنی حضرت آیت‌الله سبحانی، امروز از برگزیدگان این مسابقات قدردانی شد.
https://tabeshekosar.ir/vdcc.1q0a2bqs1la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما