حضرت آیتالله سبحانی با اشاره به ذکراوصاف قدرت الهی در قرآن گفتند: خداوند قدرت خود را بیان میکند تا بشر به قدرتهای ناپایدار ظاهری دل نبندد و به سوی خداوند متوجه شود.
به گزارش خبرگزاری حوزه، معظمله در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه حجتیه به آیه « لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ » سوره یاسین اشاره کردند و افزودند: علت اینکه خداوند اول از فعل درک استفاده کرده و سپس به سبق پرداخته این است که درک با حرکت همراه است لذا قوم موسی گفتند: « إِنَّا لَمُدْرَکُونَ » ولی سبق با حرکت همراه نیست.
ایشان ادامه دادند: بطلمیوس میگفت جهان مثل پیاز است و چند لایه دارد و مرکز آن زمین است و هر کدام از سیارات هفتگانه در یکی از این لایهها حرکت میکند اما امروز با پیشرفتهای صورت گرفته بطلان این نظر روشن است و زمین مرکزی نوعی خودخواهی است.
استاد برجسته حوزه یادآور شدند: « وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ » یعنی هر کدام از ماه و خورشید در مدار حرکت خود شناور هستند و ممکن است به همه ستارگان اشاره داشته باشد که البته قرینهای ندارد.
حضرت آیتالله سبحانی با مقایسه حرکت وضعی و انتقالی گفتند: آیه « وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ » به حرکت وضعی و آیه « وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ » به حرکت انتقالی اشاره دارد.
معظمله با بیان اینکه این مسایل بیانگر اعجاز علمی قرآن است اظهار داشتند: اگر کسی به غار حرا برود متوجه این اعجاز میشود چون ممکن نیست شخصی در آن محیط دور افتاده باشد و بتواند اینگونه درباره حرکت وضعی و انتقالی سخن بگوید.
ایشان در تفسیر آیه شریفه « وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ » یادآور شدند: منظور از کشتی در این آیه کشتی نوح است چون خدا در آیه ۱۱۹ سوره شعرا میفرماید « فَأَنجَیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ ».
مفسر برجسته قرآن ادامه دادند: کشتی حضرت نوح قارهپیما نبوده است بلکه از چوب ساخته شده بود و اگر قدرت الهی نبود زیر آب میرفت.
حضرت آیتالله سبحانی،به تفسیر آیه « وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ » اشاره کردند و افزودند: حرکت شتر در صحرا مانند حرکت کشتی در دریا است و فراز و فرود دارد البته کشتی ساختنی و مصنوع و شتر مخلوق خدا است.
معظمله خاطرنشان کردند: برخی مفسران میگویند منظور این آیه همه کشتیها است البته چون خداوند فرموده «خلقنا» معلوم میشود خلقت مستقیم و بیواسطه مراد است لذا معنای اول صحیحتر است.
ایشان با اشاره به درسهای خداشناسی در سوار شدن کشتی گفتند: وقتی انسان در کشی مینشیند و امواج دریا را میبیند پردههای غرور کنار میرود و خداپرست میشود.
حضرت آیتالله سبحانی در پایان یادآور شدند: یک ماتریا لیست هم که به خاطر جهالت و غرور ماتریا لیست شده وقتی کشتی مینشیند و دستش از همه جا قطع میشود یک خداپرست کامل میشود