چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 4110
حضرت آیت‌الله سبحانی تسلیم شدن و کوتاه آمدن در قبال خواسته های غیر منطقی غرب را به مصلحت کشور ندانست و با بیان این که خیال می‌کنیم هرچه کوتاه بیاییم آنها به ما به به می‌گویند در حالی که اینطور نیست، گفت: اگر قوانین شرع در جمهوری اسلامی به نحو دقیق اجرا می‌شد، این مفاسد را مشاهده نمی کردیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه ۳۷ سوره مبارکه یس، گفت: خلاق متعال یازده برهان را مطرح می‌کند تا پی به قدرت او ببریم و در معاد شک نکنیم.

وی در ادامه با یادآوری زمین به عنوان برهان نخست، مسأله شب و روز، آفتاب و قمر را از برهان‌های دیگر برشمرد و گفت: این آیه می‌رساند که اصل در این عالم شب است، جسم این دنیا را تاریکی گرفته و نور برای این جهان جنبه عرضی دارد و اگر زمین در مدار خورشید قرار نگیرد، همه کره خاکی در تاریکی فرو می‌رود.

این مرجع تقلید با اشاره به خاطره‌ای اظهار کرد: ضیاءالدین عراقی از علمای نجف در سال ۱۳۶۱ قمری فوت کرد، مرحوم اشراقی که منبری اول قم بود، درباره ضیاء و نور بحث کرد، یکی از مراجع تقلید آن زمان اعتراض کرد و گفت همه‌اش درباره ضیاء بحث کردی و اصلا از ظلمت نام نبردی، همان طور که نور برای ما نعمت است، شب هم نعمت است.

وی با بیان اینکه شب برای مردم نشانه است، خطاب به کسانی که به نعمت بودن ظلمت معترض می‌شوند و می‌گویند خدا کجا و ظلمات کجا باید نور را به خدا نسبت دهیم نه ظلمات را اشتباه دانست و گفت: نور و ظلمت از جانب خدا و هر دو نعمت است.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه با اشاره به آیه «والشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیم» از خورشید به عنوان برهان چهارم نام برد و گفت: آفتاب یک جریان است و خورشید مانند کشتی جریان دارد، همانطور که کشتی بر سطح دریا بالا و پایین می‌رود خورشید هم در عالم بالا چنین حرکتی دارد.

وی با توجه به نظر مفسران، چند نوع حرکت را برای خورشید ترسیم کرد و گفت: نظر به حرکت ظاهری خورشید است که دور زمین می‌چرخد و البته چنین نیست، نظر دیگر تطبیق زمین با خورشید است که بخشی از زمین شش ماه بهار و تابستان و بخشی دیگر شش ماه پاییز و زمستان می‌شود و لذا اعتدال شمالی و اعتدال جنوبی درست شده است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر اعتدال جنوبی و اعتدال شمالی را ملاک قرار دهیم، پس نباید بگویند والشَّمْسُ تَجْرِی، باید بگویند والشمس عرضی و این تحلیل هم درست نیست، گفت: خورشید جزئی از کهکشان و در حال حرکت است تا به نقطه خاصی برسد و خدا می‌داند آن نقطه خاص کجا است و احتمال دارد همین نوع حرکت ملاک باشد.

وی تصریح کرد: والشَّمْسُ تَجْرِی یعنی با همان کهکشان به نقطه‌ای که قرارگاه است برسد و هر زمان رسید قامت القیامت شود و احتمال هم دارد خورشید به نقطه معلومی حرکت کند که گفته‌اند در هر ثانیه دوازده مایل حرکت می‌کند، در هر حال نقطه قوت، خود خورشید است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خورشید به آن سنگینی بدون ستون و به صورت معلق در فضا قرا گرفته و در حال حرکت است، این امر را ثابت کننده قدرت خداوند متعال دانست و با طرح این سؤال که چرا خدا فرمود ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیم، گفت: خداوند متعال بر روی عزت و علم تأکید کرده است.

وی با تأکید بر اینکه العزیز العلیم جزو فواصل آیه است و با مفهوم آیه مناسبت دارد، یادآور شد: وقتی بخواهیم درباره بهشت صحبت کنیم باید فضای سخن و شکل صورت بهشتی باشد و بهشت را مجسم کند؛ قرآن وقتی می‌خواهد درباره قدرت سخن بگوید همه‌اش قدرت است، چون درباره قدرت صحبت می‌کند باید بگوید ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیم.

وی با بیان اینکه قانون الهی قانون حکمت است و قرآن تقدیر خداوند متعال را این‌گونه بیان می‌کند، نسبت به تعویق اجرای قوانین شرع در کشور اعتراض کرد و گفت: هرچند بحمدالله در کشور ما امنیت وجود دارد، اما اگر قوانین شرع در جمهوری اسلامی به نحو دقیق اجرا می‌شد و از این غربی‌ها نمی‌ترسیدیم این همه مفاسد نبود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یک مقدار ترسو هستیم خیال می‌کنیم هرچه کوتاه بیاییم آنها به ما به به می‌گویند در حالی که اینطور نیست، اگر همان قانون قصاص که مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی آورد و امام هم تنفیذ کرد دقیقا اجرا می‌شد و ترس از بی‌بی‌سی ها و دیگران نبود، کشور ما در امنیت صد در صد به سر می‌برد.
https://tabeshekosar.ir/vdch.znkt23nzvftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما