چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : 4093
دکتر سوئدی از حضرت آیت‌الله بروجردی سؤال کرد که چرا اسلام مواد الکلی را حرام کرده است که ایشان پاسخ داد «امتیاز بشر از حیوان با عقل است، الکل دشمن عقل است، و لذا حرام است». حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: دکتر سوئدی که دید برهان بسیار منطقی است، گفت شنیدم شما مسلمانان یک قطره را هم حرام می‌دانید یک قطره که ضرری به عقل نمی‌زند که آیت‌الله بروجردی فرمود انسان زیاده‌طلب است اگر امروز یک قاشق را اجازه دادند فردا بیشتر می شود.
پاسخ منطقی آیت‌الله بروجردی درباره مصرف الکل/ اسلام آوردن انیشتین از دیدگاه آیت‌الله سبحانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد با اشاره به آیه «سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ»، به تفسیر مسأله زوجیت در قرآن پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه خداوند متعال در آیات سوره یس، یازده برهان بر معاد و غیرمعاد اقامه می‌کند، زنده کردن زمین مرده را با تابش خورشید و نزول باران را به عنوان برهان اول نام برد و اظهار کرد: خداوندی که بر احیای زمین قادر است بر احیای روز قیامت هم توانا است.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: سبحان مصدر و در حقیقت تنزیه خدا است، آن خدایی که در عالم آفرینش، مذکر و مؤنث را آفریده، منزه از آن است که شریکی، ولدی و همسری داشته باشد؛ البته مسأله زوجیت در نباتات با گسترش دانش بشری اثبات شده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح داستانی از کتاب صحیح بخاری، گفت: در این داستان آمده که یک روز پیامبر به مردمی که داشتند لقاح درخت خرما را انجام می‌دادند گفت این کار را انجام ندهید، خدا بر این کار توانا است، ‌چند ماه گذشت و درختان خرما ندادند.

به کار بردن حدیث بخاری به جای صحیح بخاری

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه وقتی موضوع به گوش پیامبر اکرم‌(ص) رسید، ایشان فرمودند که هر کاری می‌خواهید انجام دهید، این داستان را صحیح ندانست و ابراز کرد: بهتر است برای این کتاب به جای کلمه صحیح، حدیث بخاری را به کار ببریم.

وی همچنین با بیان اینکه مذکر و مؤنث در نباتات، مذکر و مؤنث در انسان و مؤنث و مذکری که علم بشر به آن دست نیافته و تنها خدا از آن آگاه است سه ازواج مطرح شده در قرآن است، تصریح کرد: خبرهای علمی درباره آفرینش از اعجاز قرآن است.

این مفسر برجسته قرآن کریم متذکر شد: هنگامی که قرآن کریم بر پیامبر اکرم‌(ص) نازل شد به وسیله همان فصاحت و بلاغت، شیرینی بیان و برنده معانی بود، اما یک رشته معجزه‌هایی در قرآن مطرح شده که بعدها و در طول زمان بشر به آنها راه یافته است.

وی با اشاره به آیه «وَمِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» از سوی ذاریات، اظهار کرد: آنچه در عالم آفرینش وجود دارد و بر آن کلمه شیء صدق می‌کند از نظر قرآن جفت است و خالقی که این همه زوج‌ها را آفریده قادر است در روز قیامت همه بشر را زنده کند.

اسلام آوردن انیشتین از دیدگاه آیت‌الله سبحانی

وی با بیان اینکه علوم طبیعی‌خوان‌ها معتقدند شاید برهان قرآن ناظر به شکاف اتم است و وقتی اتم را شکافتند به پروتون و الکترون دست یافتند، گفت: انیشتن اگر این آیه را می‌دید که پیامبر امی و درس نخوانده از این امر خبر داده است، حتما اسلام می‌آورد، او آگاه نبوده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد:‌ انیشتین اگر آدم منصفی بود و توحید مفضل را می‌خواند، تشهد می‌آورد و می‌گفت «أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ»، یادآور شد: البته می‌گویند ایشان قبل از اینکه بمیرد بر این مسائل از طریق توضیح توحید مفضل، آگاه شده بود و به محضر مرحوم آیت‌الله بروجردی آمده و اظهار اسلام کرده است.

پاسخ منطقی آیت‌الله بروجردی درباره مصرف الکل

وی در بخش دیگری از سخنان خود به داستان دیدار یکی از اندیشمندان غربی با مرحوم آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت: پدرم از تبریز آمده بود و آیت‌الله بروجردی به دیدار پدرم آمد، بعد از ما مرحوم آیت‌الله علامه طباطبایی با پسر عمویش مرحوم آیت‌الله سیدحسین قاضی، آمدند.

این مرجع تقلید ادامه داد:‌ خادم مرحوم آیت‌الله بروجردی، مرحوم حاج احمد وارد شد، سلام کرد و گفت که دو نفر برای دیدار شما آمده‌اند، یکی پسرعموی آسیدابوالحسن اصفهانی طبیب بیمارستانهای روانی در تهران است و دیگری دکتری سوئدی، دبیر مبارزه با مایعات الکلی در آنکارا است که امده‌اند نظر اسلام را درباره الکل بدانند.

وی افزود: دکتر سوئدی از حضرت آیت‌الله بروجردی سؤال کرد که چرا اسلام مواد الکلی را حرام کرده است که ایشان پاسخ داد «امتیاز بشر از حیوان با عقل است، الکل دشمن عقل است، و لذا حرام است».

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: دکتر سوئدی که دید برهان بسیار منطقی است، گفت شنیدم شما مسلمانان یک قطره را هم حرام می‌دانید یک قطره که ضرری به عقل نمی‌زند که آیت‌الله بروجردی فرمود انسان زیاده‌طلب است اگر امروز یک قاشق را اجازه دادند فردا بیشتر می شود.

وی با اشاره به درخواست آن فرد از آیت‌الله بروجردی برای ارسال پیامی به کنگره‌ای در آنکارا، اظهار کرد: آیت‌الله بروجردی که دید زمینه خوبی برای تبلیغ اسلام فراهم شده است، نگاهی به آیت‌الله طباطبایی کرد و گفت که ایشان از علمای اسلام هستند و در این زمینه مطلبی می‌نویسند.

سوریه یگانه کشور عربی مقاوم در برابر غرب

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه تبلیغ‌های علمی سبب جهانگیر شدن اسلام می‌شود، گفت: دستپاچگی غرب به این سبب است که می‌بیند اسلام در جهان پیشرفت می‌کند؛ پیشرفت اسلام با خودکامگی‌های غرب سازگار نیست.

وی تصریح کرد: غرب نقشه می‌کشد تا مسلمانان را به جان هم بیندازند، القاعده را درست کنند، تکفیری‌ها و اخوان را برای جنگ حمایت می‌کند تا جلوی اسلام گرفته شود تا سوریه یگانه کشور عربی که مقاومت را حفظ کرده بود از بین برود تا اسرائیل آسوده باشد
https://tabeshekosar.ir/vdch.wnkt23nvxftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما