پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : 4078
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به سقوط دولت مرسی، گفت: اینکه در دوران حکومت مرسی، اخوان‌المسلمین یک مسلمانی را می‌کشند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهد تنها می‌گوید یک گروه حقیقت‌یاب تشکیل داده‌ایم، فکر می‌کند که کار تمام است، دو رو نگذشته این بلا سرشان آمد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیات ۲۴ تا ۲۸ سوره یس پرداخت و ارتباط این آیات را با سقوط دولت مرسی بررسی کرد.

وی در ادامه داستان ارسال پیامبران به انطاکیه برای دعوت مردم به دین حق، با بیان اینکه فردی به نام حبیب نجار به پیامبران ایمان آورد، اما در آیه بعد به او گفته می‌شود که وارد بهشت شو، گفت: مرحوم آیت‌الله بروجردی در درس تفسیر خود فرمود که قرآن کتاب داستان نیست، همه جزئیات را ذکر نکرده و آنچه از قرینه معلوم است حذف می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه از بیان حضرت آیت‌الله بروجردی، معلوم می‌شود که بین این آیه و آیه پس از آن حادثه‌ای رخ داده است، اظهار کرد: به محض اینکه حبیب شعار داد «إِنِّی آمَنتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُون»، بر سرش ریختند و تا توانستند او را زدند و قطعا کشته شد، این جمله از وسط آیه حذف شده چون لازم نیست قرآن همه خصوصیات مطلب را بگوید.

وی با اشاره به اینکه وقتی حبیب نجار کشته شد خطاب آمد که تو شهیدی و جایگاه شهدا بهشت است، یادآور شد: منظور از بهشت، بهشت اخروی نیست بلکه بهشت برزخی است، چراکه بهشت اخروی پس از حساب و کتاب است؛ افزون بر این گناهکاران هم یک جهنم برزخی دارند.

دعای مردان خدا برای دشمنان

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: در برخی تفاسیر نوشته‌اند هنگامی که جمعیت ریختند این مرد را بزنند، می‌گفت «یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ»، و این نشان می‌دهد که مردان خدا حتی نسبت به دشمنان هم دعا می‌کنند، البته این جمله را به پیامبر اکرم‌(ص) هم نسبت داده‌اند که در جنگ احد چنین فرمودند.

وی با بیان اینکه حبیب نجار پیام فرستاد که ای کاش دشمنان می‌دانستند، کشتن من چقدر به نفعم تمام شده است، تصریح کرد: باید از آیه «قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ» علیه وهابیت بهره گرفت که می‌خواهند انبیا و اولیا را در ردیف انسان‌های عادی قرار داهند.

وهابیت می خواهد هیچ اثری از اسلام نباشد
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، پایین آوردن مقام اولیا و انبیای الهی و از بین بردن آثار اسلامی را از پیام‌های وهابیت عنوان و اظهار کرد: اینها می‌خواهند هیچ اثری از اسلام نماند که اگر بعد از هزار سال کسی بگوید روزی مردی برخواست دعوت به اسلام کرد و دارای مکتب و صحابه‌ای بود، هیچ اثری نمانده و آیین اسلام تبدیل به افسانه شود.

تلاش وهابیت برای از بین بردن دین اسلام

وی افزود: از دیدگاه وهابیت انسان که مرد ارتباطش با این جهان قطع می‌شود، از این‌رو می‌گویند شما نباید به انبیا خطاب کنید حتی از آنها دعا و شفاعت بخواهید چراکه مرگ اینها یک دیواری بین اینها و ما ایجاد و ارتباط آنها را با ما قطع می‌کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر اینکه اگر رابطه انسان با این جهان قطع شود، دیگر پیام این آیه و آیه ۱۷۰ سوره آل عمران مبنی بر اینکه شهدا از بهشت برزخی پیام می‌فرستند چیست، گفت: ارتباط ما با انبیا و ارتباط انبیا با ما باقی است، از این‌رو همه مسلمانان روزانه پنج مرتبه می‌گویند «السلام علیک ایها النبی و رحمةالله برکاته«

وی با بیان اینکه دعای اشفع لنا عندالله کنار قبر پیامبر اکرم‌(ص) کاملا مطابق قرآن است، خاطرنشان کرد: وهابیان خیال می‌کنند علامه دهر و افلاطون زمانند و خدا کلید بهشت و دوزخ را دست اینها داده و هرکه را بخواهند بگویند مؤمن و هرکه را بخواهند بگویند کافر است، اینها بهتر است بروند قرآن را مطالعه کنند و ببینند که چگونه پیام می‌فرستد.

این مرجع تقلید در ادامه تفسیر آیه ۲۵ سوره یس، گفت: از اینکه آن انبیا چه شدند چیزی در قرآن نیست، تاریخ مطالبی را می‌گوید که حبیب نجار که اسلام آورده بود، آمد قوم خودش را مشغول کرد تا اینها خودشان را به جای امنی برسانند، برخی مفسران چنین گفته‌اند اما برخی دیگر گفته‌اند اینها را مانند آن فرد کشتند.

سقوط مرسی و اخوان‌المسلمین پس از قتل شیخ شحاته

وی پیام‌های آیات ابتدایی سوره یس را مورد نظر قرار داد و با اشاره به حوادث مصر، گفت: کسانی که خیال می‌کنند مظلوم را کشتند کار تمام است، کشتن شیخ حسن شحاته کار آسانی نیست، در پنج سالگی حافظ قرآن است، آسمان نسبت به کشتن این فرد و هتک حرمت به جنازه‌اش عکس العمل نشان می‌دهد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خون شهید خدا هدر نمی‌رود و مرسی و اخوان المسلمین پس از قتل شیخ حسن شحاته سقوط کردند، تصریح کرد: طرفدار هیچ‌یک نیستم و نمی‌گویم حق و باطل کدام است، اما می‌خواهم بگویم سکوت در برابر خون مظلوم اثر دارد، هرچند حکومت ما حکومت حق باشد.

وی گفت: اینکه در دوران حکومت مرسی، اخوان‌المسلمین یک مسلمانی را می‌کشند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهد تنها می‌گوید یک گروه حقیقت‌یاب تشکیل داده‌ایم که این گروه هیچ‌کاری هم انجام نمی‌دهند و نخواهند داد، فکر می‌کند که کار تمام است، دو رو نگذشته این بلا سرشان می‌آید.

این مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه صدای آسمانی آنچنان لرزه بر اندام مشرکان انداخت که همه خاموش شدند، اظهار کرد: خداوند برای نابود کردن این قوم ملک نمی‌فرستد و تنها یک صدای نهیب آسمانی برای آنان کافی است، اما در جنگ بدر می‌فرماید فرشتگان را فرستادیم که گاهی پای مشرکان را می‌زدند.

وی در تفسیر خود از این دو مطلب، متذکر شد: این امر نشان می‌دهد که مقام‌ها فرق می‌کند، مقام پیامبر اکرم‌(ص) با مقام این شهید فاصله بسیار دارد، اگرچه آن شهید هم مقام بالایی داشت، اما هرگز نمی‌توان آن را با مقام پیامبر مقایسه کرد
https://tabeshekosar.ir/vdca.0nyk49nwa5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما