پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : 4044
دشمنان نباید به حریم علمای دین راه پیدا کنند خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه وقتی دشمنان منافع شان قطع شود به علما و بزرگان دین که مصلح هستند، برچسب دروغ می‌زنند، بر حفظ علمای دین شیعه تأکید کرد و گفت: دشمنان هرگز نباید به حریم علمای دین راه پیدا کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد با اشاره به آیه ۱۲ و ۱۳ سوره یس بر حفظ جایگاه مصلحان و عالمان دین تأکید کرد.

وی در تفسیر آیه «وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْیَةِ إِذْ جَاءهَا الْمُرْسَلُونَ»، گفت: انبیای الهی به ویژه انبیایی که برای جهانیان مبعوث شده‌اند نمی‌توانند تنها در یک نقطه‌ متمرکز شوند و ناچار هستند برای انتشار دعوت حق، افرادی را به اطراف بفرستند تا این دعوت را در خارج ترویج کنند.

وی با بیان اینکه حضرت عیسی‌(ع) پیامبر اولوالعزم است و برای یک منطقه واحد نیست، داستان اصحاب قریه و ارسال دو نفر از پیامبران به انطاکیه را که در آیه سیزدهم سوره یس به آن اشاره شده است، مورد بررسی قرار داد و افزود: داستان اصحاب قریه برای مؤمنان تقویت و برای کافران عبرت است.

سنگ‌اندازی مشرکان در برابر حرف حق

این مرجع تقلید ادامه داد: برخی می‌گویند که فرستادگان از جانب خدا و حضرت عیسی‌(ع) بوده‌اند در حالی که منافات دارد فرستادگان هم از جانب خدا باشند و هم از جانب مسیح، چراکه کار مسیح‌(ع) کار خدا است.

وی با بیان اینکه برخی مفسران می‌گویند این دو نفر (یوحنا و شمعون) واقعا پیامبر بودند اما مقام شان از عیسی‌(ع) کمتر بود، اظهار کرد: آن گونه که اهل تفسیر می‌گویند، اهل قریه این دو نبی را تکذیب کردند، بر این اساس سومین نفر هم به عنوان کمک به انطاکیه فرستاده شد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با طرح این سؤال که چرا فرستاده شدگان در ابتدای دعوت خود می‌گویند «انا الیکم مرسلون» ولی وقتی مذاکره می‌کنند می‌گویند «ربنا یعلم انا الیکم لمرسلون»، گفت: زمخشری می‌گوید ابتدا می‌خواهند مذاکره کنند اما بعدها که تکذیب شدند ناچارند بر کلام خود تأکید کنند.

وی با اشاره به مشرک بودن گروه انطاکیه و سه اشکالی که در برابر دعوت رسولان مطرح کردند، ابراز کرد: آنها گفتند که شما بشری مثل ما هستید، در حالی که پیامبر باید فرشته باشد؛ آنان نمی‌دانستند که ملک تناسبی با بشر ندارد و پیامبر باید همجنس افراد باشد تا با آنها مذاکره کند و سخن بگوید.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم انطاکیه از ابتدا می‌دانستند که خدا، ابراهیم‌(ع) و موسی‌(ع) را زودتر فرستاده است، اما می‌خواستند در برابر حرف حق سنگ اندازی کنند، گفت: پیامبر خدا زبان، منطق و فرهنگ مردم را می‌داند و از توطئه‌هایی که می‌شود، آگاه است.

نشان ندادن تصویر چهره انبیا در فیلم‌ها

وی در تبیین به تصویر کشیدن چهره انبیای الهی توضیح داد: صورت انبیای الهی را از نظر بشریت می‌توان به تصویر نشان داد، اما آنان ظرفیت دیگری دارند و آن ارتباط با عالم بالا است که قابل نشان دادن نیست، از این‌رو وقتی فیلم‌هایی از انبیای الهی می‌سازند نباید چهره آنان را نشان دهند.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: نخستین مغالطه آنها از این‌رو که غیر بشر نمی‌تواند بشر را هدایت کند و بشر با بشر تفاوت دارد، باطل است.

وی با اشاره به اشکال دوم مردم انطاکیه که گفتند ما فکر می‌کنیم هرگز خدا پیامبری را نفرستاده است، گفت: این روزها در میان مردم فکر بدی هست که اگر از آنها بپرسید چرا، می‌گویند من چنین فکر می‌کنم، باید به این افراد گفت که شما چنین فکر می‌کنید دلیل نمی‌شود فکر شما صحیح باشد.

این مفسر برجسته قرآن کریم، سومین اشکال مردم انطاکیه به رسولان را تهمت دروغ زدن به آنان عنوان و اظهار کرد: هرگاه مصلحی در ایران و مصر پیدا شود، به او نشان دروغ‌گویی و بی‌پایه بودن می‌زنند، همان‌طور که سیدجمال الدین اسدآبادی در مصر بود و این نشان را به او زدند.

ضرورت حفظ مقام خطبا و علمای اسلام

وی با بیان اینکه وقتی دشمنان منافع شان قطع شود به علما و بزرگان دین که مصلح هستند، برچسب دروغ می‌زنند، بر حفظ جایگاه مصلحان و علمای دین شیعه تأکید کرد و افزود: دشمنان هرگز نباید به حریم علمای دین راه پیدا کنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: دشمنان یک قرانشان را ۱۰ تومان می‌فروشند و ما یک تومان خود را به یک قران هم نمی‌توانیم بفروشیم؛ از این‌رو واجب است که مقام خطبا و علمای اسلام را حفظ کنیم و اجازه ندهیم دشمنان به حریم آنها راه پیدا کنند.

وی در پایان با بیان اینکه خداوند متعال انبیا را هر جا که بفرستد با براهین مبین می‌فرستد، گفت: انبیا باید دارای معجزه باشند تا رابطه خود را با عالم بالا ثابت کنند، فرستادگان حضرت عیسی‌(ع) نیز دست خالی نیامده بودند و معجزات مسیح‌(ع) را با خود همراه داشتند
https://tabeshekosar.ir/vdcd.o0o2yt0zoa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما