يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : 4017
در دادگاه الهی در روز قیامت از ۱۰ راه استفاده می‌شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد به ادامه تفسیر آیه «إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ» از سوره یس پرداخت.

وی با بیان اینکه در دادگاه‌های امروزی اگر بخواهند کسی را محاکمه کنند سه روش اقرار خود مجرم، شاهد و جمع قرائن و شواهد وجود دارد، گفت: در دادگاه الهی در روز قیامت از ۱۰ راه استفاده می‌شود که در عرض هم هستند، این ۱۰ راه ابزار ملائکه خدا در محاکمه انسان است.

این مرجع تقلید از خداوند متعال به عنوان نخستین شاهد بر افعال بندگان یاد کرد و با بیان اینکه خدا محیط بر همه جهان است، افزود: اخیرا مطرح شده که خدا در دنیا و آخرت قابل رویت است، ده‌ها مقاله هم در این‌باره نوشته‌اند و در شش جلد به چاپ رسانده‌اند، در حالی که می‌خواهند منکر خدا شوند.

وی با بیان اینکه خدا محدود به یک نقطه خاصی نیست که اگر چنین باشد، محتاج به آنجا می‌شود، متذکر شد: در مناط مستقله، ما قائم به خدا و خدا در حقیقت قائم به نفسه است؛ بنابراین خدا محیط و ما محاط هستیم.

آیا رویت خدا امکان دارد؟

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به یک سفر علمی و شرکت در یک سمینار که در گذشته به کشور ترکیه داشته است، گفت: برای من یک نفر مراقب معین کرده بودند اهل انطاکیه و عرب هم بود که احتراما کار بنده را انجام دهد؛ درباره رویت خدا که سخن آمد گفت خدا قابل رویت است.

وی ادامه داد: گفتم همه خدا را می‌بینی یا یک تکه از خدا را، که اگر همه خدا را ببینی شما می‌شوید محیط و او می شود محاط و اگر یک تکه از خدا را ببینید خدا می‌شود مرکب و مرکب خدا نیست؛ همه عالم در قبضه قدرت خدا است و احاطه کامل بر همه عالم دارد.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه پیامبران شاهد دوم بر هر امتند، اظهار کرد: حضرت عیسی‌(ع) شاهد بر بنی‌اسرائیل، موسی‌(ع) بر قوم خود و ابراهیم‌(ع) هم بر قوم خود، این شهید انسان عادی نیست، انبیا از نظر ما یک انسان عادی هستند اما از نظر قرآن می‌توانند بر همه امت شهادت دهند.

وی خطاب به افرادی که امروز با جمع‌آوری اسلحه جوان‌ها را تحریک می‌کنند که در کنار تروریست‌های سوریه مردم بی‌گناه را بکشند، گفت: همه اینها را مسیح‌(ع) شهادت خواهد داد که انبیا بر امت خود شهادت می‌دهند و پیامبر اکرم‌(ص) هم بر این‌ها و در حقیقت شهید الشهدا است.

پیامبر اکرم شاهد بر اعمال همه انسان‌ها

حضرت آیت‌الله سبحانی از پیامبر اکرم‌(ص) به عنوان سومین شاهد برای بندگان نام برد و ابراز کرد: روح پیامبر مجرد و در عالم برزخ است که احاطه بر همه جریان‌ها دارد؛ حتی شهادت پیامبر بر امت‌های پیشین هم خواهد بود و قطعا بر امت اسلام هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه از خود امت هم برای بندگان گواهانی هستند، متذکر شد: جمعی از امت بر همه امت شهادت خواهند داد و آنها ائمه اطهار‌(ع) هستند؛ اینجا یک سؤال مطرح است و آن اینکه اگر واقعا ائمه مراد است پس چرا می‌گویند جعلناکم باید بگویند وجعلنا ائمة که باید پاسخ داد گاهی حکم بعض را به همه نسبت می‌دهند، چراکه برخی از امت برتر هستند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم از اعضای بدن به عنوان شاهد پنجم نام برد و افزود:‌ مفسران می‌گویند خداوند به اعضای بدن قدرت گزارش می‌دهد اما از نظر حضرت امام‌(ره) خود اینها قدرت گزارش را دارند.

وی با بیان اینکه ششمین شاهد، پوست بدن است، گفت: امروز انگشت‌نگاری در دنیا مرسوم است که به وسیله آن جرایم را پیدا می‌کنند و از میلیاردها بشر دو انسان پیدا نمی‌شود که خطوط انگشتانشان یکی باشد، اما قرآن تنها انگشتان را نمی‌گوید و معلوم می‌شود آن پوستی هم که گناه می‌کند، شهادت می‌دهد.

حضرت آیت‌الله سبحانی از ملائکه و کتاب (صحیفه مبین) به عنوان شاهدهای هفتم و هشتم نام برد و اظهار کرد: روز قیامت دو ملک همراه انسان هستند یکی ما را می‌راند و دیگری هم بر ما شهادت می‌دهد.

وی ادامه داد: نهمین و دهمین شاهد، زمین و تجسم اعمال است؛ گاهی اوقات در یک مراکزی دوربین های مخفی می‌گذارند و از همه افراد عکس می‌گیرند که در عالم جاسوسی این مسأله فراوان است، قرآن بالاتر از این است، عملی که انسان انجام می‌دهد هم وجود دنیوی و هم اخروی دارد.

عدم اعتقاد تروریست‌ها به شاهدهای دهگانه

وی تأکید کرد: اینهایی که این همه خونریزی می‌کنند و افراد ناآگاه را تعلیم می‌دهند که اگر بروید در مسجد فلانی خودکشی کنید همین امشب با پیامبر اکرم‌(ص) افطار خواهید کرد، توجه کنند برای این دنیای چند روزه این اعمال جنایی را انجام ندهند و سبب کشتار این همه روزه‌دار و نمازگزار نشوند که ۱۰ شاهد در آخرت دارند که بر کرده آنها گواهی می‌دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان هر عملی که انجام دهد به وجود اخروی حاضر می‌شود و او محکوم است، گفت: اگر جوانی، جامعه‌ای، دولتی و نهادی معترض به این شاهدهای دهگانه باشد، کمتر گناه می‌کند و اگر کسی مؤمن به اینها باشد به هیچ عنوان دست به جنایت و کشتار مسلمانان نمی‌زند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به بیان تفسیر کوتاهی از آیه «وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْیَةِ إِذْ جَاءهَا الْمُرْسَلُونَ» پرداخت و با بیان اینکه این آیه داستان‌هایی را از امت پیشین نقل می‌کند که هم برای مؤمنان و هم برای کافران مفید است، تفسیر کامل آیه را به روز بعد موکول کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با مقایسه ضر‌المثل‌هایی که در قرآن مطرح شده با ضرب‌المثل‌های عامیانه بین مردم، یاد‌آور شد: داستان یک قومی را گفتن مثل نیست، ضرب المثل در قرآن غیر از ضرب المثلی است که در عبارت‌های ما رواج دارد؛ وضرب لهم مثلا یعنی سرگذشت قومی را توصیف کن
https://tabeshekosar.ir/vdcd.f0o2yt0z5a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما