شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : 387
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مرکز آثار آيت‌الله مصباح، ايشان در ديدار با عده‌اي از دانشجويان طرح ولايت از استان فارس که در تاريخ ۶/۶/۱۳۹۱ در مؤسسه امام خميني (ره) برگزار شد، با اشاره به بعضي مسائل ريشه‌اي که مي‌تواند نقشي اساسي در سرنوشت همه انسان‌ها داشته باشد، خاطرنشان کرد:
اولين چيزي که يک موجود خودآگاه بايد به طور طبيعي به آن توجه کند اين‌ است که من کجا هستم؛ در چه عالمي زندگي مي‌کنم؛ وضعيت اين عالم چگونه است؛ و من چه نقشي مي‌توانم داشته باشم و چه نقشي را مي‌توانم بپذيرم؟
وي افزود: تا انسان جايگاه خودش را در عالم هستي، درست درک نکند، نمي‌تواند بفهمد که چه بايد بکند، چه به نفع اوست، چه به ضرراوست، و چه مسئوليتي دارد که بايد انجام بدهد.
علامه مصباح با بيان اين‌که هر انسان عاقلي وقتي به مرحله خودآگاهي مي‌رسد، بايد اين‌ها را براي خودش حل کند، يادآور شد: بعضي انسان‌ها هستند که در سن جواني وحتي کهنسالي، همچنان احوال دوران کودکي را ادامه مي‌دهند، و فقط به فکر شکم و دامن و غرايز هستند.
وي ادامه داد: قرآن درباره اين افراد مي‌فرمايد: ذَرْهُمْ يَأْكُلُواْ وَيَتَمَتَّعدُواْ وَيُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ، اينها را رهايشان کن، بگذار بخورند و بچرند، يک روزي متوجه خواهند شد.
آيت‌الله مصباح اظهار داشت: خداي متعال براي اين‌که انسان‌ها اين حقائق را درک کنند، اول نيروي عقل را به آنها داده تا فکر کنند: اين عالم براي چه آفريده شده و ما چه کاره‌ايم؟ وقتي درباره عظمت اين عالم و حکمت‌هاي آفرينش فکر مي‌کنند، مي‌گويند: ربّنا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سبحانك فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. حال که عالم را بيهوده نيافريده‌اي، پس حساب و کتاب دارد، و بايد از اين‌که عاقبت بدي داشته باشيم بترسيم.
ايشان تأکيد کرد: انسان با عقل خودش نمي‌تواند همه چيز را درست درک کند، و خداوند راه وحي را ضميمه‌ کرده است، انبيا را براي کمک به انسان فرستاده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري عمده مشکل بعدي در مسير تعالي انسان را ديگر انسان‌هايي دانست که مزاحم او مي‌شوند، و تصريح کرد: با اهميت‌ترين مسأله در چنين جايگاهي اين است که انسان بفهمد چه چالش‌هايي در پيش است و چه بايد بکند که در فتنه‌ها گرفتار نشود و آن راهي که تشخيص داده درست بپيمايد.
ايشان ادامه داد: بهترين ابزار براي رهايي از دام‌هاي دنيايي و گرفتار نشدن به فتنه‌ها، مطالعه تاريخ گذشتگان است چون همانطور که از روايات استفاده مي‌شود، جريانات زندگي انسان‌ها عليرغم اختلافات زيادي که در شکل و رنگ و ويژگي‌ها دارد، ماهيتا خيلي شبيه گذشتگان است.
آيت‌الله مصباح با اشاره با تاريخ قبل از انقلاب اسلامي، يادآور شد: زماني که ما در مدارس ابتدايي تحصيل مي‌کرديم، بعد از رايزني‌هاي فراوان علما و مجتهدين با دولت، در هفته يک ساعت کلاس قرآن براي دانش آموزان گذاشته شد، که نه استاد خوبي داشت و نه تشويقي صورت مي‌گرفت.
وي ادامه داد: اما امروز ملاحظه مي‌فرماييد در هر روستايي چه قدر قرآن‌خوان و حافظ قرآن و چه مجامع قرآني و چه تشکيلاتي و چه برنامه‌هاي قرآني برگزار مي‌شود؛ در چنين محيطي که ارزش‌هاي ديني، اسلام و قرآن ارزش است، در يک چنين محيطي زندگي کردن خيلي شيرين‌تر از محيطي است که حتي معلمينش روخواني قرآن هم بلد نباشند.
ايشان اضافه کرد: در دوراني زندگي مي‌کنيم که نعمت‌هاي الهي براي رشد انسان‌ها، فوق‌العاده زياد است، کساني که بخواهند رشد کنند، امکانات برايشان فراهم است. البته اين معنايش اين نيست که همه چيز به دل‌خواه هست و هيچ مشکلي وجود ندارد، اما اين‌ها را که با زماني مقايسه کنيم که يک دانشجو در دانشگاه جرأت نمي‌کرد نماز بخواند و مسخره‌اش مي‌کردند، و امروز داوطلبين اعتکاف جا گيرشان نمي‌آيد، مقدار تحول به‌وجود آمده را بهتر درک مي‌کنيم.
علامه مصباح اظهار داشت: وقتي آدم کاري نمي‌تواند بکند، مسئوليتي هم ندارد، لاَ تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا، اما وقتي زمينه‌ و امکاناتش فراهم مي‌شود، شکرش را هم براي آدم واجب مي‌کند و مسئوليتش نيز زياد مي‌شود، و اين نعمت‌هايي که خدا در اين زمان براي ما قرار داده، در مقابلش مسئوليت براي ما ايجاد مي‌‌کند.
وي ادامه داد: بايد در مقابل نعمت برقراري نظام اسلامي و رواج پيدا کردن ارزش‌هاي ديني شکرگزار بود و در رأس آنها بايد قدردان نعمت رهبري بود که علاوه بر اين‌که بزرگ‌ترين شخصيت روحاني کشور ما است، در ميان رهبران عالم بي‌نظير است و حتي دشمنان به فراست و مديريت او ايمان دارند، تا جايي که نخست وزير اسرائيل درباره ايشان مي‌گويد که رهبر ايران از تنگه خيبر تا تنگه جبل‌الطارق را تحت تأثير قرار داده است.
ايشان يادآور شد: خدا عالم طوري خلق کرده که بين عوامل خير و شر کمابيش تعادل وجود دارد، چون اساس اين عالم براي انتخاب و امتحان است، الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا اين عالم آفريده شده تا شما آزمايش شويد تا معلوم شود چه کسي نيکوکارتر است.
عضو خبرگان رهبري خاطرنشان کرد: به همين دليل، در مقابل اين نعمت‌هايي که خدا به ما داده، عوامل فساد و انحرافي هم به‌وجود آمده که در هيچ زماني نبوده است. اين سايت‌هايي که دائما شبهه‌افکني مي‌‌کنند، شبانه‌روز هزاران سايت تبليغات مسيحيت، بي‌ديني، وهابيت، و مکاتب انحراف ديگر مي‌کنند، بسياري از مسائل و ارزش‌هاي فرهنگي را زير سؤال مي‌برند، و فرهنگ غير ديني را تبليغ مي‌کنند، و بسياري از راه‌هاي ديگر براي انحراف بوجود آمده است.
وي افزود: همان طور که نعمت‌هاي خدا زياد شده و بايد از آن قدرداني کنيم، بايد بدانيم خطرها و لغزش‌‌گاه هم زياد شده، و بايد حواسمان جمع باشد در دامن اين فسادها نيفتيم.
ايشان ادامه داد: اين فسادها بعضي‌هايش مربوط به مسائل و گناهان شخصي و فردي است، اما بعضي‌ از آنها مربوط به سرنوشت جامعه ماست. تبليغات سوئي که سايت‌ها عليه نظام، عليه رهبري وعليه دين مي‌کنند، مسأله شخصي نيست، مي‌خواهند چيزي که خون‌بهاي صدها هزار شهيد پاک است، از ما بربايند.
وي افزود: اينها خطرهايي است که پيش‌روي ماست، بايد حواسمان جمع باشد بفهميم از چه کساني پيروي کنيم؛ کساني که ثابت شده که خيرخواه ما هستند، تدبير‌شان بهترين تدبيرهاست، در طول سي و چند سال بعد از انقلاب آزمايش خودشان را داده‌اند، هميشه در مسير صحيح اسلام ثابت‌قدم مانده‌اند، فکر منفعت شخصي خود و بستگان‌ و زن و بچه‌شان نبوده‌اند، و غير از رضاي خدا و خدمت به مردم به هيچ چيز ديگر نمي‌انديشيده‌اند، اينها را بهتر بشناسيم و به آنها کمک کنيم تا بتوانند جامعه ما را همچنان در مسير صحيح حفظ کنند و در مسير تعالي و تکامل پيش ببرند.
https://tabeshekosar.ir/vdcbuzbfprhbw.iur.html
نام شما
آدرس ايميل شما