دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 3514
پيام آيت الله العظمي صافي به نشست علمي و تحقيقي بزرگداشت مرحوم آيت الله العظمي آخوند خراساني

امروز جامعه به روحاني فداكار و مردمي و عالم به زمان احتياج دارد/گوشه‌گيري و اعتزال موجب كمال و فضيلت نيست

* امروز جامعه به روحاني فداكار و مردمي و عالم به زمان احتياج دارد. روحاني كه فقط براي وظيفه و تكليف الهي قدم بردارد و به مردم امّيد و نشاط دهد و آنها را به دين و قرآن و اهل بيت عليهم السلام علاقه‌مند نمايد. * امروز بايد ملاك فضيلت و برتري در حوزه‌هاي علمي ما به فراگيري علم و معارف نوراني اهل البيت عليهم السلام باشد. * گوشه‌گيري و اعتزال موجب كمال و فضيلت نيست. اگر عالمي بتواند با خرافات و بدعت‌ها مبارزه نمايد او پيش صاحب شريعت مقرّب است.
امروز جامعه به روحاني فداكار و مردمي و عالم به زمان احتياج دارد/گوشه‌گيري و اعتزال موجب كمال و فضيلت نيست
به گزارش رسانه الکترونیکی تابش کوثر متن پیام معظم له بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين والصلوة والسلام علي اشرف الأنبياء والمرسلين و حبيب إله العالمين سيدنا أبي القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين سيّما بقية الله في الأرضين واللعن علي اعدائهم اجمعين.

قال اللّه تعالى: «أُولئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ...»

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت بزرگواران علماي اعلام، اساتيد و فضلاء و طلاب عزيزي كه در اين جلسه نوراني كه به عنوان تجليل يكي از چهره‌هاي بزرگ عالم اسلام و تشيع تشكيل گرديده است حضور دارند.

امّيد است كه با تحقيق و بررسي ابعاد علمي، معنوي و سياسي شخصيت بزرگ ديني مرجع عالي‌مقام و فقيه اهل بيت عليهم السلام آيت الله العظمي آخوند خراساني قدس سره الشريف راه صحيح ايشان را ادامه داده و الگويي بهتر براي علم‌آموزي و ترقي و رسيدن به مدارج بالاي علمي انتخاب نماييم.

شخصيتي كه پس از يك صد سال حوزه‌هاي علميه بر اساس فضايل، تأليفات و تحقيقات ايشان سير دارد و علماء بعد از ايشان مديون خدمات علمي اين عالم بزرگ هستند. همه بايد حق شناس بوده و قدردان چنين نعمتي باشيم.

ابعاد شخصيتي آن فقيه بزرگوار، مانند مكارم اخلاقي، زهد و پارسايي و مقام تعبد و تسليم ايشان بسيار با اهميت است، ولي همه اين‌ها در جنب مقامات علمي آن بزرگوار تحت الشعاع است.

كتاب كفاية الاصول، كتاب شرح مكاسب و كتاب‌هاي ديگر ايشان كه بعضي از آنها قبل از يك‌صد سال پيش به طبع رسيده، مانند اللمعات النيّرة همه آثاري است كه ساليان دراز حوزه‌هاي علمي از آن كمال استفاده را مي‌برند و هم‌اكنون محور مطالب اصولي در حوزه‌هاي علميه كتاب كفاية الاصول است؛ كتابي كه بسياري از بزرگان مثل مرحوم مشكيني، مرحوم قوچاني و استاد اعظم ما مرحوم آية الله العظمي بروجردي برآن شرح نوشته و يا حاشيه زده‌اند.

اين بسيار مهم است كه گردش علمي حوزه‌ها بر محور اين كتاب است و هم اكنون نيز بايد محققين حوزه از كتاب كفاية الاصول مرحوم آخوند خراساني و هم چنين از فرائد الاصول شيخ انصاري كمال استفاده را برده و زيبايي‌هاي كلام آن بزرگواران را به طلاب عزيز منتقل نمايند.

در عالم تشيع هميشه دانشمنداني بوده‌اند كه درخشش خاصي داشته‌اند كه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي‌فرمايند: «في كل خلف من امتي عدول ينفون عن هذا الدين تحريف الضالين و ابطال المبطلين؛ در هر زمان و در هر عصر و قرن از امّت من عدولي هستند كه نگهدار دين خدا مي‌باشند و تحريفات گمراهان را از بين برده و از دين حنيف دفاع مي‌نمايند.»

حضرت بشارت مي‌دهد به وجود اين ذوات مقدسه كه يكي از آنها مرحوم آيت الله العظمي آخوند خراساني است. اينها براي عالم تشيّع افتخار هستند و چراغ فروزان همه اعصار و زمان‌ها مي‌باشند.

عزيزان حوزوي به اين نكات توجه فرماييد و بدانيد اگر ما هم بخواهيم به مدارج بالاي علمي و كمال و تقوي برسيم مي‌توانيم.

امروز بايد ملاك فضيلت و برتري در حوزه‌هاي علمي ما به فراگيري علم و معارف نوراني اهل البيت عليهم السلام باشد. معيار كرامت و فضيلت در سايه علم و عمل است.

اگر عالمي بتواند با خرافات و بدعت‌ها مبارزه نمايد او پيش صاحب شريعت مقرب است. گوشه‌گيري و اعتزال موجب كمال و فضيلت نيست. بايد ببينيم انتظار حضرت بقية الله الاعظم روحي له الفدا كه صاحب اصلي حوزه‌ها و كشور اسلامي هستند چيست؟

امروز جامعه به روحاني فداكار و مردمي و عالم به زمان احتياج دارد. روحاني كه فقط براي وظيفه و تكليف الهي قدم بردارد و به مردم اميد و نشاط دهد و آنها را به دين و قرآن و اهل بيت عليهم السلام علاقه‌مند نمايد. البته مسئوليت سنگين است و وظيفه هم دشوار، ولي نبايد از انجام وظيفه شانه خالي كرد. حوزه‌ها بايد از سابق بالنده‌تر و نشاط علمي بيشتري داشته باشد.

امّيد است كه با توجه به هدف مقدسي كه آقايان دارند و آن تفقه در دين و ارشاد و هدايت مردم است. روز به روز شكوفايي حوزه‌ها بيشتر شده و همه با كسب علم و فضايل و مكارم اخلاقي در انجام وظيفه بزرگ خود كه در درگاه ذات اقدس الهي ثواب بسيار زيادي دارد موفق و مؤيد باشند.

مطلب بسيار است، انشاءالله تعالي با استفاده از نظرات اساتيد مجرب و فاضل و متقي بتوانيد سربازي آماده و موفق براي ارباب و آقاي خودمان حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف باشيد و باشيم. والسلام عليكم و رحمة الله ۱۷ رجب المرجب۱۴۳۴

لطف الله صافي
https://tabeshekosar.ir/vdce.z8xbjh8ne9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما