يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : 3288
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که برای پیمودن راه بندگی خدا باید از کسانی که این راه را به درستی طی کرده‌اند استفاده کرد، گفت: مردان حق برای ابلاغ دعوت خدا همیشه در حال سعی و تلاش هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسن وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره یاسین، با اشاره به آیه «وَجَاء مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَى قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِین» گفت:‌ نکته نخست این آیه این است که وقتی از آن شخص تعبیر به رجل می‌شود دال بر مردانگی او است و مدینه آورده تا بفهماند قریه مذکور بزرگ بوده و نکره دلالت بر عظمت آن شخص می‌کند.
وی با استناد به آیات قرآن صفات مؤمنان را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: مؤمنان کسانی هستند که وقتی نام خدا برده می‌شود قلوب آنها متغیر می‌شود و هر آیه‌ای که بر آنها خوانده می‌شود بر ایمان شان افزوده می‌شود.
این مرجع تقلید به تبیین کلمه «یسعی» در آیه پرداخت و اظهار کرد: یسعی می‌رساند که مردان حق برای ابلاغ دعوت خدا همیشه در حال سعی و تلاش هستند.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که کار به دو صورت با سعی و بدون آن انجام می‌گیرد، گفت: مردان خدا برای انجام فرامین الهی باید حداکثر توان خود را به کار گیرند تا حق مطلب ادا شود.
این مفسر برجسته قرآن با تأکید بر ضرورت سعی و تلاش در امور پسندیده، افزود: مردان حق باید بیاموزند که چگونه با سعی و تلاش برای خدا درس بخوانند و تبلیغ کنند.
وی با اشاره به آیه فوق دلیل تبعیت از مرسلین را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: هر مقصدی راهی دارد و امکان ندارد مقصدی بدون راه باشد؛ از این‌رو انسان باید برای طی طریق از راهنما استفاده و از او تبعیت کند.
این مرجع تقلید با اشاره به ویژگی‌های کسانی که باید از آنها در طی مسیر بندگی تبعیت کرد، اظهار داشت: خود آن افراد باید به مقصد رسیده‌ باشند چون این راه با عظمت، همراه با لغزش‌های فراوانی است و عقل نیز حکم می‌کند که برای پیمودن چنین راهی باید از چنین افرادی تبعیت کرد.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که در جهان خلقت همه چیز از دو جهت مثبت و منفی تشکیل شده است، ابراز کرد: ترکیب دین کلمه «لا اله الاّ الله» است جهت منفی آن لا اله و جهت مثبت آن الاّ الله است و اگر این دو به هم متصل شوند برق توحید در وجود هر فردی به جریان می‌افتد.
این مرجع تقلید ادامه داد: دین نیز به همین صورت از جهات منفی و مثبت تشکیل شده است؛ واجبات و مستحبات جهت مثبت و محرمات و مکروهات نیز جهت منفی دین هستند
https://tabeshekosar.ir/vdcc.4q1a2bqi4la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما