يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : 3222

آیت‌الله سبحانی:
تدریس کفایه برای طلاب غیرایرانی کارساز نیست خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اولویت‌های تحصیلی طلاب غیرایرانی، آنان را به تبلیغ و ترویج دین اسلام در بین عوام مردم توصیه کرد و گفت: امروز تبلیغ، مهم‌ترین ابزار کارساز و بزرگ‌ترین و بهترین وظیفه طلاب علوم دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در نوزدهمین اجلاس سالانه اساتید جامعةالمصطفی که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) برگزار شد، از طلاب غیر ایرانی خواست تا برای تبلیغ دین اسلام به سراغ عامه مردم بروند.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حضور علمی طلاب غیر ایرانی در کشور، اظهار کرد: هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم این حقیقت را که شیعه بتواند منطق خود را در کشورهای دیگر ارائه کند و دانش‌پژوه از کشورهای خارج، داخل کشور بیاورد، هرگز فکر نمی‌کردیم که این خواب روزی تحقق بپذیرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حضور تحصیلی غیرایرانیان پیش از انقلاب از چند نفر تجاوز نمی‌کرد، افزود: امروز این امید تحقق پذیرفت و جامعةالمصطفی با مدارسی که در داخل و خارج دارد، توانست به این آرزو جامع عمل بپوشاند به ویژه اینکه اکنون عصر آگاهی مردم از اسلام و تشیع بیشتر شده است.

تبلیغ بدون پیرایه دین اسلام

وی با اشاره به توطئه‌های جهان غرب علیه مسلمانان و طرح بحث اسلام هراسی و شیعه هراسی از سوی آنان، هر دو بحث را صحیح دانست و گفت: در این شرایط که جهان تشنه اسلام است اگر واقعیت اسلام را بدون پیرایه به آنان برسانیم، عظیم‌ترین خدمت را به پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و مولود امروز و فرزندانش کرده‌ایم.

حضرت آیت‌الله سبحانی، طلاب غیرایرانی را به تبلیغ و ترویج دین اسلام در بین عوام مردم توصیه کرد و یادآور شد: عراق به واسطه حکومت پنج ساله امام علی علیه السلام مرکز شیعه بود، اما در زمان امام صادق علیه السلام، فردی به نام عمربن عبید که مردی قوی المنطق در آنجا بساط منطق پهن کرده بود، می‌رفت که از حوزه نفوذ تشیع خارج شود.

وی ادامه داد: امام صادق‌ علیه السلام یک نفر از اصحاب را با هزینه خود به بصره اعزام کرد، اما در تبلیغ مذهب شیعه موفق نبود، وقتی امام از او پرسید که سراغ چه کسانی رفتی، گفت سراغ سران عشایر رفتم که امام فرمود اشتباه کردی، نباید سراغ سران عشایر می‌رفتی، شخصیت آنها قابل تغییر نیست، چرا سراغ الناس نرفتی، برگرد و سراغ الناس برو.

اولویت‌های تحصیلی طلاب غیر ایرانی

این مرجع تقلید با بیان اینکه امروز برای ترویج بدون پیرایه اسلام واقعی و حقیقی، آن هم درباره تشیع باید به سراغ الناس برویم که بیشتر می‌توانیم اثر بگذاریم تا سراغ کبار القوم و کبار العلما، از طلاب جامعةالمصطفی خواست که پس از فراغت از تحصیل به سراغ این قشر بروند، و تجویز امام صادق‌ علیه السلام را برای خود حجت قرار دهند.

وی با اشاره به اولویت‌های تحصیلی طلاب غیرایرانی و آنچه در جامعةالمصطفی باید هماهنگ با نیازهای خارج تدریس شود، ابراز کرد: ایران یک نیازهایی دارد و کشورهای دیگر نیازهایی دیگر، به گونه‌ای اهداف را تقویت کنیم و به تربیت طلاب بپردازیم تا نیازهای آنجا رفع شود.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تدریس کفایه را برای طلاب غیرایرانی کارساز ندانست و تصریح کرد: آنچه می‌تواند برای طلاب غیرایرانی کارساز باشد، حفظ قرآن مجید، حفظ سنت، خواندن یک دور کلام اسلامی شیعی مبرهن و حفظ آیات و روایات برای بهره‌ گرفتن در منبر و جلسات است.

سنجش نیازهای کشورهای خارجی

وی بر سنجش نیازهای کشورهای خارجی و تربیت طلاب غیر ایرانی براساس نیازهای این کشورها تأکید کرد و افزود: امروز تبلیغ، مهم‌ترین ابزار کارساز و بزرگ‌ترین و بهترین وظیفه طلاب علوم دینی است.

حضرت آیت‌الله سبحانی آموزش قرائت صحیح قرآن را نسبت به آموزش مسائل پیچیده‌ای که تنها برای حوزه قم مفید است، دارای اولویت دانست و گفت: حتی در مسأله اجتهاد باید چند نفر معدود گزینش شده و بقیه به عنوان امام جماعت، خطیب و مفتی به کشورهای خود فرستاده شوند.

وی با بیان این که برای طلاب غیرایرانی بهترین ذخیره و بهترین وسیله، آشنایی کامل با تاریخ و سیره پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌ السلام است، اظهار کرد: سیره و تاریخ ائمه اهل بیت‌ علیه السلام باید برای طلاب ایرانی روشن باشد تا بتوانند به تبلیغ و ترویج آن در منطقه خود بپردازند.

از توصیه‌های دیگر این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تأکید بر خودسازی بود که وی با بیان این که تا فردی خود را نسازد، نمی‌تواند دیگری را بسازد، گفت: اخلاق عملی طلاب جامعةالمصطفی بهتر می‌تواند مردم را جمع کند، هرچه خود را از اخلاق مردم بی‌نیاز کنیم مردم بیشتر سراغ ما می‌آیند.

این مرجع تقلید در ابتدای سخنان خود با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا‌ سلام الله علیها، به بیان خدمات گسترده ایشان در راه اسلام پرداخت و گفت: خدمت عظیمی که دخت گرامی پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله کرد هیچ‌کدام از ائمه اهل بیت‌ علیهم السلام موفق به آن نشدند
https://tabeshekosar.ir/vdca.unek49nuu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما