جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب : 30507
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: ملتی که به خدا و ثقلین متصل شوند، دیگر به غرب و شرق نیاز نخواهند داشت و در واقع ملتی خواهد بود که شرق و غرب به آنها محتاج می‌شود.
آیت‌الله جوادی آملی:طناب الهی دارای دو کارکرد است
به گزارش جهان به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله‌ العظمی عبد الله جوادی آملی، بعد از ظهر شنبه در دیدار با جمعی از علمای برجسته سنی و شیعه انگلستان، با اشاره به کیفیت نزول قرآن کریم گفت: قرآن، یکی از ثقلینی است که از سوی پیامبر(ص) در میان ما به ودیعه نهاده شده است.
 
وی افزود: قرآن کریم از سوی خداوند برما نازل شده؛ البته باران نیز نازل می‌شود، ولی نزول باران در واقع افتاده شدن است؛ در حالی که نزول قرآن در واقع آویختن قرآن کریم است.
 
استاد سطوح عالی حوزه گفت: این آویخته شدن نیز به این معنی است که این حبل و طناب الهی دارای دو کارکرد است که اولین آن نجات دهنده از سقوط و دومین خصلت آن، بالابردن بندگان می‌باشد.
 
وی اظهارکرد: خداوند متعال ما را به چنگ زدن به این ریسمان امر کرده، ولی چنگ زدن، باید با قرب الی الله همراه باشد؛ زیرا اگر از این طناب بالا برویم به این قرب نیز خواهیم رسید.
 
آیت الله جوادی آملی افزود:  ملتی که به خدا و ثقلین متصل شوند، دیگر به غرب و شرق نیاز نخواهند داشت و در واقع ملتی خواهد بود که شرق و غرب به آنها محتاج می‌شود.
 
علم واقعی و اسلامی، علم لدنی است
 
وی افزود: علم واقعی و اسلامی، علم لدنی است و علمی که در حوزه و دانشگاه با استاد و شاگرد تحصیل می‌شود علم مدرسه‌ای و مکتبی است و نهایت ندارد؛ در واقع اگر کسی به علم خدایی رسید علم را در دست خود دارد و به مقام علی حکیم می‌رسد.
 
این مرجع تقلید اظهار کرد: اگر علم حوزوی و دانشگاهی بخواهد به همه چیز محیط شود، باید به این علم لدنی متصل گردد؛ علم لدنی است که باعث ایجاد قرب نزد خدا می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: کسی که به قرب خدا می‌رسد در واقع باید به او اقتدا کرد و کسانی که به این قرب نرسیدند نمی‌توانند مقتدای حقیقی مردم باشند.
 
آیت الله جوادی آملی با ذکر این مطلب که انبیای الهی مردم را به توحید دعوت کردند افزود: هیچ کدام از آنها، چیزی غیر از کلام نبی بعد و قبل از خود بیان نکردند و همه مردم و جوامع را به یک نقطه متصل کردند.
 
وی افزود: مشکل بزرگ امروز مسلمانان آن است که همه آنها یک برداشت از قرآن دارند و این برداشت را برداشت حقیقی می‌دانند چون به علم لدنی نرسیده و از کسانی که این علم را دارند نیز این علم را بر نگرفته‌اند.
 
این مفسر قران کریم گفت: اگر این تقریب را از منبع علم لدنی بجوییم تقریب آسان خواهند بود؛ در همین رابطه قرآن بیان می‌کند که برخی از مسلمانان در شرک به سر می‌برند؛ زیرا مشکل آنها نیز همین مسئله است که در کنار نام دین به دنبال برجسته کردن نام، گروه و قبیله خود هستند.
 
وی بیان کرد: قرآن بیان می‌کند که این افراد در یک نوع شرک رقیق به سر می‌برند و راه رسیدن به تقریب اصیل این است که از این شرک رقیق نجات پیدا کنیم و اگر به این توحید برسیم، دیگر جایی برای سلفی‌ها و این همه کشتار و جنایت باقی نمی‌ماند.
 
آیت الله جوادی آملی بهترین اسلوب تفسیر قرآن را الگوی اهل بیت(ع) دانست و گفت: قرآن خود را تعریف و تفسیر می‌کند و به همین خاطر، باید ابتدا قرآن را به خوبی مطالعه کرد و سپس نکات کلیدی را استخراج نمود و با هماهنگ سازی این عناصر به این نتیجه می‌رسیم که چه انعطافی در این بین دیده می‌شود.
https://tabeshekosar.ir/vdcefn8x.jh877i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما