يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : 3013
مرجع بزرگ تقليد شيعيان اظهار داشتند: باید تکریم مادی و معنوی در بیت علامه طباطبایی صورت گیرد. بالا بردن معنوی این بیت به آن است که در این خانه کرسی‌های علمی دایر شود. اساتید تفسیر نسبت به برگزاری تفسیر قرآن در این بیت توجه ویژه نشان دهند، بنده نیز حاضرم در مواقعی به بیان تفسیر در این خانه بپردازم.باید قدر این گونه مکان‌ها دانسته شود، به برکت این انقلاب این چنین خانه‌های در اختیار ما قرار گرفته و هم نشریات بسیاری به مباحث قرآنی می‌پردازند.
به گزارش خبرگزاري اهل‎بيت(ع) ـ ابنا ـ يكي از مراجع عالي‎قدر جهان تشيع ديشب ـ چهارشنبه ۲۱ فروردين ـ در گردهمایی مفسران قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشتند: خانه‌ای که در آن سحرگاهان و عصرگاهان خدا در آن یاد می‌شده، از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

«حضرت آیت‌الله العظمي جعفر سبحانی» افزودند: باید تکریم مادی و معنوی درباره آن صورت بگیرد، تکریم مادی بیت علامه طباطبایی این است که اجازه آلودگی مادی این بیت را ندهیم. بالا بردن معنوی این بیت به آن است که در این خانه کرسی‌های علمی دایر شود.

ايشان درمورد حالات علامه طباطبایی گفتند: علامه طباطبایی تمام ماه رمضان را بیدار و مشغول نوشتن، مطالعه و مناجات بودند. حفظ این خانه یک نوع تکریم اخلاقی و وجدانی برای ما بود. تکریم این خانه به دایر کردن مجالس تفسیری در این بیت است. از این خانه در انواع مختلفی مانند تفسیر موضوعی، تفسیر ترتیبی و حفظ و مانند آن استفاده شود.

اين استاد برجسته حوزه علميه تاكيد كردند: اساتید تفسیر نسبت به برگزاری تفسیر قرآن در این بیت توجه ویژه نشان دهند، بنده نیز حاضر هستم در مواقعی به بیان تفسیر در این خانه بپردازم. باید قدر این گونه مکان‌ها دانسته شود، به برکت این انقلاب این چنین خانه‌های در اختیار ما قرار گرفته و هم نشریات بسیاری به مباحث قرآنی می‌پردازند.

آیت‌الله سبحانی ادامه دادند:‌ مرحله اول تفسیر خاص طلاب جوان و کسانی است که در رشته تفسیر سررشته ندارند، این مرحله باید سرآغازی برای پرورش مفسر قرآن باشد. یک دوره تفسیر موضوعی در عقاید نیز از مراحلی است که لازم است به آن پرداخته شود، تفسیر موضوعی در شیعه سابقه دارد که از این نمونه می‌توان آیات الاحکام را نام برد.

ايشان خاطرنشان كردند: مقام علامه مجلسی برای اکثر ما مخفی است، ایشان تنها یک محدث صرف نبود، در تفسیر موضوعی کار کرده بود، شرح ایشان بر اصول کافی بسیار زیبا معنا شده است، در بحارالانوار آیات موضوعی آمده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که هنر مرحوم مجلسی جمع‌آوری آیات در رشته‌های مختلف بوده است،‌ اظهار داشتند: مرحوم مجلسی رییس اخباریان هستند و ایشان توجه ویژه به قرآن داشتند. تفسیر ترتیبی نیز از رشته‌هایی است که لازم می‌آید در این بیت به آن پرداخته شود، این برنامه‌ها از سال آینده شروع شود، افراد و اساتید ثبت‌نام کنند، این خانه نورانی است و باید از آن استفاده شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی تاكيد كردند: توجه به قرآن کریم در دوره‌های مختلفی در میان ما ضعیف بوده است اما از قرن ۱۴ به بعد حرکت تفسیری در شیعه و اهل سنت شروع شده است. مفسران بسیاری خوبی در قرن ۱۴ ظهور کرده‌اند که در رأس آنان علامه طباطبایی قرار دارد، قرآن نیاز به بیان دارد، با یک قواعد صرف و نحو نمی‌توان قرآن را تفسیر کرد.

ايشان خاطرنشان کرد: ۱۴ قرن روی قرآن کار شده است اما همچنان جای کار بر آن باقی است و این امر نشان از اعجاز قرآن است، قرآن فعل الهی و نامتناهی محسوب می‌شود.

حضرت آیت‌الله العظمي جعفر سبحانی در پايان با بیان این‌که هر چه زمان بگذرد حقایق جدیدتری از قرآن کشف می‌شود، تصريح كردند: نباید پنداشت مرحوم علامه طباطبایی تا آخرین حد تفسیر پیش رفته‌اند، اما باید دانست که آیندگان می‌توانند به مراتب بالاتر دست بیابند. ممکن است در پیش برد اهداف خود در فعالیت‌های قرآنی این بیت مشکلاتی به وجود آید، این طبیعت کار است و پس از راه افتادن کار این امر به راحتی ادامه خواهد یافت.
https://tabeshekosar.ir/vdci.zapct1aupbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما