پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : 2987
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که در کشورهای غربی به خاطر گرایش‌های ماتریالیستی که وجود دارد هنر را کاملا در اهداف حیوانی و دنیوی به کار گرفته‌اند، گفت: برگرداندن هنر به مسیر صحیح و فطرت انسانی کاری درست است و انگیزه‌ای بسیار قوی می‌خواهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز در دیدار اعضای سازمان بسیج هنرمندان کشور، با بیان این‌که ساحت‌های مختلفی در زندگی انسان وجود دارد، گفت: هنر مربوط به زیبا‌یی‌ها است و با عواطف انسان ارتباط دارد و ساحت هنر بر خلاف ساحت علم و فلسفه است که با فکر انسان ارتباط دارد.
وی با اشاره به این‌که هنر و دین ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، ابراز کرد: دین یک رابطه با همه ساحت‌ها دارد و هنر و دین خدمات متقابلی را می‌توانند به یکدیگر ارائه کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که غربی ها تحولات چشمگیری در علم، فلسفه، هنر و مدیریت را در قرن اخیر تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: در آن مدت ما نه تنها از آنها پیش نیفتادیم بلکه عقب نیز ماندیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اما به برکت انقلاب اسلامی امروز اقدامات مؤثری در زمینه تولید علم به وجود آمده و عقب افتادگی‌های بعد از انقلاب تا حد فراوانی جبران شده است.
وی با تأکید بر این‌که امروز پیشرفت علمی ایران را هیچ کشوری نمی تواند انکار کند، گفت: هرچند با حد مطلوب فاصله داریم اما امروز ایران اسلامی به برکت انقلاب جزو پیشرفته‌ترین کشورها است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت‌های سیاسی کشور در کنار پیشرفت‌های علمی، ابراز کرد: در زمینه سیاسی نیز دوست و دشمن اذعان دارند که پیشرفت‌های فراوانی صورت گرفته، کشوری که در گذشته برای اجرای امور جاری یک شهر نیازمند بیگانگان بود امروز مشاهده می‌کنیم که معادلات بزرگ جهانی بدون حضور ایران حل نمی‌شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که تأثیر هنر در زندگی فردی و اجتماعی انسان بسیار عمیق و گسترده است، اظهار کرد: یکی از امتیازات دین اسلام این است که قرآن آن یک کتاب هنری است یعنی یکی از وجوه اعجاز آن زیبایی و فصاحت و بلاغت آن است و خداوند برای این‌که مردم بتوانند برای همیشه از آن استفاده کنند به آن وجه هنری داده تا جاذبه داشته باشد.
وی با تأکید بر این‌که سابقه هنری مسلمانان در تاریخ مشخص و قابل انکار نیست، گفت: امروز بهترین آثار هنری اروپایی دست ساخته مسلمانان است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: بهترین خدمات را به انسان هنر انجام می‌دهد و بدترین ضررها را نیز هنر به انسان وارد می‌کند که جنگ نرم یکی از مصادیق بارز آن است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری یکی از ویژگی‌های بارز هنر را وسعت و عمق آثار هنری در زندگی بشری خواند و اظهار کرد: ‌هنر آنچنان در زندگی انسان تأثیر می‌گذارد که گاهی با شنیدن یک موسیقی یا صحنه‌ای از یک فیلم زندگی انسان دگرگون می شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که بعد از انقلاب در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته اما پیشرفت قابل توجهی در هنر انجام نشده است، گفت: در کشورهای غربی به خاطر گرایش‌های ماتریالیستی که وجود دارد هنر را کاملا در اهداف حیوانی و دنیوی به کار گرفتند و از فلسفه هنر گرفته تا اجرایی ترین فنون و ابزارهای موسیقی و سایر هنرها همه در اختیار غرب است.
وی با اشاره به این‌که در زمینه هنر ابزار، علم، تئوری و مهارت‌های اجرایی در اختیار غربی‌ها است و از آن در راه تحقق اهداف شیطانی خود استفاده می‌کنند، ابراز کرد: امروز هرچند در غرب گرایش‌های معنوی و عرفانی کم و بیش وجود دارد اما کم‌تر دیده می شود از هنر در راستای مقاصد انسانی استفاده کنند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: برگرداندن هنر به مسیر صحیح و فطرت انسانی کاری درست است و انگیزه‌ای بسیار قوی می‌خواهد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که هنر نیازمند یک کار فرهنگی است تا در زندگی روز مره انسان وارد شود،‌گفت: هنر فطرت خدادادی است و نمی‌شود با آن مبارزه کرد؛ هنر نیاز است اما نیاز ثانوی و وقتی نیازهای فیزیولوژی تأمین شد نوبت به هنر می‌رسد.
وی ادامه داد: امروز بعد از گذشت چند دهه از انقلاب تازه یک عده هنرمند بسیجی و متدین و علاقه‌مند به انقلاب را می‌بینیم؛ در دانشکده هنرهای زیبا و هنری کمبود استاد، کتاب و ابزارهای علمی را مشاهده می‌کنیم و ناچاریم نیازهای خود را از خارج تأمین کنیم؛ تغییر این روند کار ساده‌ای نیست و نیروی قوی، تربیت شده و مدیریت می‌خواهد.
آیت‌الله مصباح یزدی با انتقاد از افراط و تفریط ها در بحث هنر، گفت: کسانی هستند که برای هنر به هر شکلی قداست قائل هستند هرچند جزو پست‌ترین آثار باشد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که در زمینه هنر باید برنامه دراز مدت را در دستور کار قرار داد، اظهار کرد: در کنار آن برنامه‌های کوتاه مدت نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ بعد از سی و پنج سال هنوز برنامه درستی برای اسلامی کردن دانشگاه‌‌ها نداریم با این‌که در روزهای نخست انقلاب مطرح بود و در هنر نیز همین مشکل را داریم و حتی بیشتر.
وی با بیان این‌که هنرمند دیندار می‌تواند اثر هنری بسازد، تصریح کرد: اگر باطن شخص گرایش و سمت و سوی صحیحی به سوی حق، عدالت و تعالی داشته باشد اثر مثبت می‌گذارد و درغیر این صورت باید نمایشی عمل کند.
آیت‌الله مصباح یزدی بهترین راه برای ترویج فرهنگ هنر اسلامی را تأسیس انجمن‌های اسلامی و بسیج هنرمندان دانست و گفت: هنرمندان ما هرچه یاد گرفته‌اند را بروز می‌دهند که از غرب است، باید کسانی علاقه مند باشند و افکار خود را تصحیح کنند و با مایه‌های فکری اسلامی صحیح در کوتاه مدت بتوانند تأثیر مثبت بگذارند
https://tabeshekosar.ir/vdch.6nit23nwqftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما