پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 29597
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه منچستر با بیان این که فکر غالب بر اروپا و جهان غرب فکر حسی است، یادآور شدند: حداکثر معرفت متفکران غیر دینی بر مبانی ریاضیات و تجربی استوار است، چون ایشان دسترسی به معارف بالاتری ندارند از ریاضیات به عنوان ملکه علوم یاد کرده، که دانش را مبنای معرفت های خود قرار می دهند.
آیت الله جوادی آملی: فکر غالب غرب حسی است
به گزارش تابش کوثر به نقل از  خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی  امروز در دیدار با پرفسور الیور شاربروت، رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه منچستر انگلستان که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، ضمن خیر مقدم به حضور میهمانان تصریح کردند: خداوند متعال انسان را بدون چراغ خلق نکرده و عقل تنها چراغی است که  انسان می تواند به وسیله آن راه را تشخیص دهد.
 
معظم له با اشاره به این که در آموزه های دینی عقل در مقابل شرع و دین قرار نمی گیرد، اظهار داشتند: شرع صراط و راه و عقل نیز چراخ هدایت است؛ در این میان عقل راه را می بیند و تشخیص می دهد، نه این که بخواهد راه سعادت آدمی را مهندسی نماید.
 
این مرجع تقلید  با تأکید بر این که قبل از خلقت انسان، خداوند متعال راه را ترسیم نموده است گفتند: انبیاء راه و شریعت را به آدمی نشاده داده اند، انسان با عقل خدادادی، این راه را به درستی تشخیص می دهد.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که عقل در مقابل شرع نیست، بلکه در مقابل نقل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، اذعان داشتند: عقل و نقل  همواره برای تشخیص و پیمودن راه با یکدیگر هماهنگ هستند.
 
ایشان  با بیان این که فکر غالب بر اروپا و جهان غرب فکر حسی است، یادآور شدند: حداکثر معرفت متفکران غیر دینی بر مبانی ریاضیات و تجربی استوار است، چون ایشان دسترسی به معارف بالاتری ندارند از ریاضیات به عنوان ملکه علوم یاد کرده، که دانش را مبنای معرفت های خود قرار می دهند.
 
این مرجع تقلید  با تاکید بر این که متاسفانه آسمان و زمین برای غالب افرادی که بر روی کره زمین زندگی می کنند، تلالو تمام هستی است، اظهار داشتند: در اندیشه این افراد زمین و آسمان را می توان به دنیای کرم درون حبه گندم تشبیه نمود که فضای خلقت را محدود به مخلوقات دنیایی نموده اند.
 
ایشان  تصریح کردند: اگر انسان با زندگی در فضای عقل، از فضای محدود دنیایی خارج شود، از ابدیت برخوردار خواهد شد، در این مسیر بر این که انسان مرگ را می میراند نه این که مرگ انسان را بمیراند توجه بیشتری خواهد داشت.
 
معظم له با بیان این که عقلی که در مکتب تشیع در آن حمایت می شود، می کوشد حرف خدا را آنگونه که هست بفهمد، ابراز داشتند: انسان در مصاف با مرگ فاتح بوده، مرگ را می میراند و از پوست بیرون آمده به ابد خواهد پیوست.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی  با اشاره به آیه «کل نفس ذائقه الموت»، تصریح کردند: هرکسی طعم  مرگ را می چشد و انسان مرگ را با چشیدن هضم می کند نه این که مرگ انسان را در خود هضم نماید.
 
ایشان با اشاره به این که موضوع ابدی، ره توشه ابدی می طلبد، خاطرنشان کردند: در عقل قرآنی، مرگ پلی بیش نیست و انسان با گذشتن از آن به ابدیت ملحق شود. انسان مورد نظر دین سعی می کند در جهان طوری زندگی کند که نه به بیراهه رود و نه راه کسی را ببندد.
 
معظم له در پایان خاطرنشان کردند: جهان بینی مکتب تشیع معتقد است، راهنما باید کسی باشد که از گذشته، حال و آینده آگاهی معصومانه داشته جهان را خوب بداند و در مسیر  از خطای علمی معصوم باشد.
https://tabeshekosar.ir/vdcbzsb5.rhb99piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما