دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 28809
نکات کلیدی آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق اول آذر :

حضرت فاطمه معصومه(س) دارای شئون استثنایی است

حضرت فاطمه معصومه(س) دارای شئون استثنایی است
 تابش کوثر - بخشی از نکات کلیدی بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود در بنیاد علوم وحیانی اسرا در ذیل می آید :

*حضرت فاطمه معصومه(س) دارای شئون استثنایی است که متاسفانه درک این شئون برای ما قابل فهم و درک نیست.
 
* همه برکاتی که در حوزه های علمیه وجود دارد و حضور مراجع بزرگ و این سفره نعمات و کرامات و نشر علوم اهل بیت(ع) که از این حوزه انجام می شود به برکت کریمه اهل بیت(ع) و این مائده آسمانی است که برای ما به زمین آمده است.
 
*خدای متعال دو اذن به آن بانوا داده یکی شفیعه بودن و دیگری سخن گفتن در روز قیامت است و این بیانگر جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) می باشد.
 
* مرحوم کاشف الغطا که بزرگان علم ایشان را جزو نوابغ بی بدیل در علم فقه می دانند فرمود، برای حضور در جنگ علیه دشمنان از اشعار و آهنگ های حماسی استفاده کنید و ایشان این مطلب را برای مقابله سربازان مسلمان ایرانی در برابر کفار بیان کردند.  ایشان می فرمود، باید از اشعاری که سربازان را برای دفاع از ارزش ها تهییج می کند استفاده کرد و به این خاطر است که باید گفت که یاد و عشق امام حسین(ع) سهم بسیاری در آزادسازی ایران از شر دشمنان داشته است.

*اسلام دارای سه شکل جهاد است که اولین آن، جهاد اصغر که همان جنگ های اسلام با کفار است و دو قسم آن نیز شامل جهاد اوسط و جهاد اکبر است که جهاد اکبر را همگان همان جهاد با نفس می دانند که این مساله درست نیست بلکه جهاد با نفس جهاد اوسط است، ولی به دلیل اینکه شمول آن کم است همه آن را جهاد اکبر می دانند؛ در واقع جهاد اکبر جهاد بین عقل و نفس نیست بلکه جهاد اکبر جهاد بین عقل و قلب است.
 
* حضرت امیر (ع) در این نامه مالک را مامور به جهاد فرهنگی کردند؛ جهاد فرهنگی که بین قطب دین ودشمنان دین مطرح است در بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه بیان شده است که حضرت وقتی مالک را به مصر فرستاد فرمود، من می خواستم سقیفه را به غدیر تبدیل کنم؛ آنها سقیفه را روی کار آوردند که غدیر را از بین بردند و دین را به اسارت بگیرند.
 
*حضرت بیان می کنند که جنگ من با قاسطین و ماکثین نیست، بلکه جنگ من با قطب فرهنگی است که اینها ایجاد کرده و دین را اسیر کردند؛ اینها غدیر را اسیر کردند؛ تنها دست مرا با طناب نبستند که من با دست بسته سقیفه را امضا کنم؛ بلکه اینها کاری کردند که دین غلط و منحرف شده را به مردم یاد دادند و متاسفانه کاری کردند که مردم دین را از آنها بگیرند که خود دین را اسیر کرده اند.
 
*ایشان این درد بزرگ را فریاد زدند، زیرا اگر فرهنگ به اسارت برود کار فرهنگبانان مثل حوزویان و فرهیختگان بسیار دشوار است که که دوباره آن را از اسارت خارج کنند؛ این خطر همیشه با دین همراه بوده که دشمنان به دنبال غارت فرهنگی هستند؛ حضرت به مالک اشتر نیز فرمودند وظیفه تو آن است که فرهنگ غارت شده را درمان کنی و تو باید این فرهنگ را در بین مردم زنده کنی
 
* اگر دین اسیر دست گروه باطل شد، هر چه بخواهند انجام خواهند داد و جامعه را به تباهی و گمراهی می­کشانند.  حضرت علی فرمودند« ستون دین مردم اند» اگر مردم حفاظ دین باشند و با تمام وجود دین را بپذیرند و با دین بازی نکنند و آنچه می گویند  خود عمل کنند و آنچه عمل می کنیم به مردم بگویم، همه پذیرای دین خواهند شد و در این صورت دین هم حفظ می شود.  اگر مردم سرگردان و متحیرند، به این دلیل است که بعضی ها مردم را به علومی دعوت کرده اند که با حقیقت و توحید نمی سازد و از فطرت دوری است.
منبع:خبرگزاری حوزه
 
 
https://tabeshekosar.ir/vdcgy79x.ak97z4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما