يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : 28543
آیت الله مکارم شیرازی گفت: حوزه های علمیه باید در تدوین و تالیف کتب درسی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه نظارت داشته باشند و بسیار از منابع اسلامی، اخلاقی ، عقاید را در متن کتب درسی بگنجانند
آیت الله مکارم شیرازی :جنبه عبادی نماز جمعه باید پررنگ تر از جنبه سیاسی آن باشد
به گزارش خبرنگار تابش کوثر از قم، حضرت آیت الله مکارم شیرازی  در نخستین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه که امشب در دارالقرآن علامه طباطبائی قم برگزار شد با اشاره به اینکه زندگی بشر دسته جمعی است و هر برکتی نصیب بشر شده در سایه این نوع زندگانی بوده است بیان کرد: در گذشته ارتباط بین افراد ضعیف بود ولی امروز شرایط متفاوت شده است.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و تحول در زندگی بشری نوع ارتباطات و تعاملات بشر بسیار متحول شد، بطوریکه هر گونه ارتباط و تعامل در کمترین زمان ممکن درتمام این کره خاکی به حداقل ممکن رسید که نمونه بارز آن ماهواره های متفاوت در جهان است که هم می تواند نقش مفید و هم آثاری مضر بر جای بگذارند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: نوع استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی به ویژه ماهواره ها و فضای مجازی به نوع نگاه افراد بستگی دارد، بطوریکه انسانی که نفسی پاک و خدایی داشته باشد از جنبه مثبت این امکانات و کسانیکه نفس شیطانی داشته باشند از جنبه منفی ابزاری مانند ماهواره استفاده می کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اهمیت تبلیغ در حوزه های علمیه تصریح کرد: تبلیغ تنها بر فراز منبرها خلاصه نمی شود و طلاب و فضلای حوزه های علمیه باید از هر ظرفیتی برای نشر معارف اهل بیت(ع) و آموزه های دینی بهره ببرند.

این استاد حوزه با اشاره به حضور در نماز جمعه و گوش فرا دادن به خطبه های سیاسی و عبادی این فریضه الهی ، گفت: مساله نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی جان گرفت، ولی باید مراقب باشیم که جنبه عبادی این فریضه باید پررنگ تر از جنبه سیاسی آن باشد و در عین حال که مسائل سیاسی هم اهمیت خود را دارند، ولی باید در هر دو خطبه تکیه اصلی بر «اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه» باشد.
وی خطاب به حوزه های علمیه و برخی از حوزه های کاری این مرکز ثقل انقلاب، افزو:  حوزه های علمیه باید در تدوین و تالیف کتب درسی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه نظارت داشته باشند و بسیار از منابع اسلامی، اخلاقی ، عقاید را در متن کتب درسی بگنجانند.

این مرجع تقلید بیان داشت: تشکیل شورایی ویژه نظارت بر فعالیت های سازمان صدا و سیما، همچنین نظارت مطالب منتشر شده از سوی رسانه های مکتوب گام های مهمی است که حوزه های علمیه باید بردارند.

آیت الله  مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت های نقد فیلم و سریال های تلوزیون در رسانه حوزه افزود: این حرکت اقدام خوبی است، ولی کافی نیست، حوزه باید مستقل شورایی را برای نظارت و بررسی فعالیت های هنری سازمان صدا و سیما تشکیل دهد تا نظارت بیشتری بر خروجی های رسانه ملی داشته باشند.
وی بیان داشت: متاسفانه آنقدر آمار کتابخوانی و مطالعه در کشورمان پایین است که نمی توان آمارها را اعلام نمود، ولی با تلاش و فرهنگ سازی می توان حرکت ارزشمندی را رقم زد.
https://tabeshekosar.ir/vdcbfsb5.rhbwapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما