دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : 28110
مشترکات زیادی بین انسان و فرشته وجود دارد و باید به این مشترکات رسید و حیف است که انسان در دنیا باشد و از این همه نعمت استفاده کند ولی خوی فرشته را پیدا نکند؛ لذا در میان این همه همایش‌ها، جای همایش «تشخیص فضائل انسان و فرشته» خالی است.
همایش «تشخیص فضائل انسان و فرشته» برگزارشود/اگر انسان به این مرحله رسید،از گناه بدش می آید
به گزارش رسانه الکترونیکی تابش کوثر حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور اقشارمختلف مردم در بنیاد بین المللی وحیانی اسراء برگزار شد، به بیان  قرآن کریم درباره پیامبر اکرم(ص) اشاره کردند و  گفتند: قرآن به انسان فرموده« پیامبراسلام(صلی الله علیه و آله) دو تا سخن دارد که یکی دعوت و دیگری ادعا» است.
 
این مرجع تقلید ادامه دادند: دعوت ایشان به توحید، معاد و ادعای نبی مکرم(ص) به وحی الهی و نبوت است. اگر انسان دعوت پیامبر(ص) را به توحید و نبوت، استجابت کند، به کمال، سعادت و حیات اخروی می رسد.
 
 معظم بیان داشتند: همان طور که انسان حیات دارد، مرگ هم دارد، اما حیات و مرگ او با سایر موجودات فرق می کند؛ در واقع حیاتی دارد که سایر موجودات آن را ندارند.
 
 حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: زمانی که رسول خدا آمد مردم را به توحید و یکتا پرستی دعوت کرد و برای سخن خود ادعای نبوت را ذکر کرد، اگر انسان آن دعوت را لبیک گفت و دعوت پیامبر(ص) را پذیرفت، درحقیقت این پذیرش دین، آدمی را زنده نموده و به حیات ابدی و اخروی می رساند که در آن مرگی نیست.
 
 این مفسر قرآن با تاکید برا این که همه موجودات در مرگ اشتراک دارند، اما نوع مرگ انسان با سایر موجودات فرق می­کند، افزودند:  انسان پذیرنده حق و حقیقت و به کمال رسیده و تسبیح گو، وفات دارد، اما فوت ندارد.
 
 این مرجع تقلید گفتند: انسان دارای این چنین خصوصیاتی با مرگ به حیات ابدی می رسد و در برزخ او هست و مرگ نیست. و این انسان لبیک گو به پیامبر(صلی الله علیه و آله)، با وفات،  حیات او تأمین می شود.
 
 این مفسر قرآن اظهار داشتند: اما بعضی آدم ها با این که در در دنیا زنده‌اند، اما در حقیقت مرده متحرک‌اند، چون سخنان نبی مکرم اسلام و ائمه طاهرین(ع) را استجابت نکرده، گوش به فرمان نبودند و  تنها به خوردن و پوشیدن فکر کرده اند و به معرفت دین و اسلام نرسیدند؛ این ها فوت دارند نه وفات، چون وفات مربوط به استجابت کننده ها و مؤمنین است.
 
 ایشان ابراز داشتند: مردان الهی­ کهنه نمی شوند، نمی میرند، بلکه حیات آنها ابدی بوده و ملحق به اهل بیت(ع) اند، چون متمکن نیستند، با نور بودند و با نور زندگی کردند و در خود تجلی داده اند، فوق زمان و مکان هستند.
 
 این مرجع تقلید گفتند: برکت نبوت این است که انسان را به حیات ابدی می رساند و مرگ به معنای وفات دارند و اگر لیاقت داشته باشند، خدا مستوفی او خواهد بود، همچنان که از اول روح را خود در درون انسان دمیده است.
 
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشتند: اگر انسان گیاهی فکر نکرد و فرشته خوی فکر کرد، اخلاق و منش فرشته ها را پیدا می کند و ما را تشویق می کنند که خود را کم نبینید، شما هم می توانید مانند فرشته ها شده، خصوصیات آنها را پیدا نموده و به مقامات بلند برسید.
 
 ایشان بیان داشتند:  اگر انسان دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را پذیرفت و خلق و خوی فرشته را پیدا کرد، بر روی بال فرشته قرار  گرفته به پرواز در می آید و سیر می کند.
 
 معظم افزودند: اگر انسان به این مرحله رسید، (از هر قشری می خواهد باشد)، از گناه بدش می آید و به دنبال اختلاس و رشوه نمی رود،  چون گناه بوی بدی دارد و اگر هم به طرف گناه رفت، لازم است با استغفار از این بوی بد فاصله بگیرد.
 
 حضرت آیت الله جوادی آملی  با تاکید بر این که در میان این همه همایش ها جای همایش «تشخیص فضائل انسان و فرشته خالی است»، اظهارداشتند: مشترکات زیادی بین انسان و فرشته وجود دارد و باید به این مشترکات رسید و حیف است انسان در دنیا باشد و از این همه نعمت استفاده کند، ولی  خوی فرشته را پیدا نکند.
 
 این مفسر بزرگ بیان داشتند: این بیان نورانی پیامبر خاتم(ص)  به همه انسانها است که فرموده« دنیا دو روز است، رضا و ختام.  یک روز انسان به دنیا می آید، نوزاد است و تا دوسال از شیر مادر می خورد و لذت می برد؛ بعد ها هم به مقام و مسئولیت می رسد.
 
 ایشان ادامه دادند: یک روز دنیا هم ختام است و این مسئولیت  را از انسان می گیرند و او را عزل می کنند. بنابر این انسان می تواند در هر دو حالت طوری زندگی کند که راحت باشد و به حیات ابدی برسد .
منبع:خبرگزاری حوزه
https://tabeshekosar.ir/vdcbg8b5.rhbw8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما