دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب : 28029
آیت الله جوادی آملی:علم الوراثه از کنار سجاده می آید
به گزارش تابش کوثر  حضرت آیت الله  جوادی آملی  عصر امروز در سالروز میلاد نبی مکرم اسلام(ص) و رئیس فقه جعفری امام صادق(ع) که با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در بنیاد بین المللی اسراء در قم برگزار شد، ضمن تبریک این ایام گفتند: انسان  به هر اندازه که به این ذوات مقدسه معرفت پیداکند و  به علوم وحیانی و الهی آنها نزدیک شود به همان اندازه به خدای متعال و به این ذاوت نورانی نزدیک می شود و کسب فیض خواهد کرد.
 
این مرجع تقلید با بیان این که ما دو نوع عالم داریم، یک علم الدراسه و دیگری  علم الوراثه است، اظهار داشتند: علم الوراثه در اختیار انبیاء الهی و معصومین(ع) است که خود اهل بیت(ع) هم شاگردان پیامبرانند و علم آنها  در ارتباط با ذات اقدس است.
 
ایشان بیان داشتند: اینکه در حدیث نورانی فرموده« إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ، إِنَّ الأنبِیاءَ لَم یُوَرِّثُوا دِیناراً وَ لا دِرهَماً وَ لکِن وَرَّثُوا العِلمَ» به این معنا است که عالمان دین یک سلسله درسهای عادی را می خوانند و عالم می شوند، اما بکوشید که از انبیاء ارث ببرید.
 
این مفسر قرآن کریم افزودند: در ارث اگر آن میراث  امور مادی باشد تا مورث نمیرد، چیزی به وارث نمی رسد و اگر آن وارث علوم باشد تا مورث نمیرد به وارث چیزی نمی رسد.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اگر انسان بخواهد وارث بر انبیاء باشد و از آنها ارث ببرد تا از دورن خود را پاک نکند و صیقل ندهد و تا از اوصاف زشت هجرت نکند  و تا خود را در محکمه عقل و شرع وزن و محاسبه ننماید، نمی  تواند، علم انبیاء را به ارث ببرد و در این مسیر هم  چیزی نصیب او نمی شود.
 
معظم له با بیان اینکه مرگ هجرت از جهانی به جهانی دیگر است،ابرازداشتند: اگر وارث از ناخالصی و زشتی درون هجرت کرده باشد و از این اوصاف پست بگذرد، سهمی از علم الوراثه می برد و آن زمان درون و بیرون او نورانی  می شود، کلام او حق می شود و در همگان تأثیر می گذارد.
 
ایشان افزودند: این که گاهی علم ما بدرد ما نمی خورد و موجب نجات ما نمی شود آن علم الدراسه است نه الوارثه؛ چون علم الوارثه نور است.
 
این مفسر بزرگ اظهار داشتند: این بیان نورانی حضرت علی(ع) درباره پیامبر(ص) است که فرموده« پیامبر اکرم(ص) شارح و مفسر قرآن است، و قرآن تنها کتابی است که همه چیز از مواطن می باشد. بیان این مواطن قرآن تنها از عهده پیامبرو اهل بیت(ع) بر می آید.
 
این مرجع تقلید ادامه دادند: حضرت علی(ع)، پیامبر را به عنوان تنها شارح  حقیقی دین و قرآن معرفی می کند  و او شرحی است که قال و اقول در او وجود ندارد؛ «خدا این چنین گفت» و « من این چنین فهمیدم» نه این طور نیست.
 
شارح و مفسر واقعی خالی از هوی و هوس است
 
حضرت آیت الله  جوادی آملی گفتند: کسی باید مفسر و شارح حقیقی قرآن باشد که خالی از هر گونه هوا و هوسی باشد؛ خدا، پیامبر را اختیار کرده تا کتاب او را شرح کند و این تنها از عهده پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او برمی آید.
 
این مفسر قرآن افزودند: حیف است که از این عمر گران مایه و سرمایه عظیم برای فهمیدن و ارث بردن علم الوراثه بهره نبریم، که اگر نبریم دچار خسران بزرگ شده ایم، چون تنها این نوع از علوم است که نجات دهنده است و همراه  انسان بعد مرگ هم می آید.
 
ایشان در ادامه به ذکر یک خاطره اشاره کرده و بیان داشتند: من در جوانی دوست سیدی داشتم که چند سال بزرگ تر  از من بود،  بعدها او در اثر پیری دچار سکته شد به طوری که حتی فرزندان خود را نمی شناخت در حقیقت همه چیز از یاد او رفته بود.
 
این مرجع تقلید ادامه دادند: اما جالب این جا است که همین سید، زیارت عاشورای که در آن زمان حفظ کرده بود، در همین حالتی که سکته کرده بود و همه چیز از یاد او رفته بود، این زیارت را می خواند، این نشان دهنده این است که زیارت عاشورا علم الوراثه بود که از یادش نرفت.
 
حضرت آیت الله  جوادی آملی گفتند: اگر انسان علم الوراثه را ارث ببرد تلخ ترین شرائط هم از یاد او نمی رود و موجب نجات او می شود؛ اما باید بدانیم علوم دیگر که درحوزه و دانشگاه بیان می شود علوم الدراسه می باشند، اما علم الوراثه از کنار سجاده می آید و موجب نورانیت می شود.
 
حضرت آیت الله  جوادی آملی ابراز داشتند: این امور بدیهی اگر به یاد ماند مایه نجات و آرامش است. و در حالت مرگ هم همین ها باعث می شوند، انسان سختی جان دادن را احساس نکند و مرگ برای او شیرین می شود چون او خود را در  محضر خدا می بیند وغرق در ذکر نام ائمه طاهرین(ع) است.
 
این مفسرقرآن  افزودند: اگر انسان به دنبال علم الدراسه باشد و بعد هم به دنبال القاب بگردد او دچار خسران بزرگ شده است، اما علم فقیه مجاهد شیخ مرتضی انصاری علم الوراثه بود وزمانی که این چنین باشد،  این دسته فرزند  نبی مکرم و اهل بیت(ع) می شوند و نیازی نیست انسان شجره اش به پیامبر(ص)متصل باشد.
 
این مرجع تقلید گفتند: بعضی ها «منا اهل البیت»، و بعضی ها پسر و بعضی هادختر اهل بیت(ع) شدند، این «منا» جامعه است و همه چیز را شامل می شود  و این راه باز است و نباید آدمی خود را به کمتر از این بفروشد.
 
حضرت آیت الله  جوادی آملی در توصیه به طلاب جوان و تازه ملبس شده اظهارداشتند: جامعه، به روحانیت بیدار، هوشیار و اهل دیانت و پاک دامن، اهل عمل و خاص و مبارز نیاز دارد، حوزویان می توانند طوری زندگی کنند که  تبدیل به یک امام زاده شوند و مردم را شِفاء بدهند.
 
ایشان بیان داشتند:علمای گذشته به خصوص منطقه طبرستان اینگونه خصلت داشتند، حرفی که می گفتند اول خود عمل می کردند و در خود تجلی می دادند وبعد به مردم می گفتند و آنها به دنبال القاب و بازی فکر نبودند.
 
حضرت آیت الله  جوادی آملی گفتند: این عالمانی که به این درجه رسیدند امام زاده نبودند، ولی خود شان را به این مقام رسانیدند که مردم به مانند یک امام زاده از آنها می خواستند.
 
ایشان افزودند: این بیان نورانی امام صادق(ع) است که فرموده « اگر نیت قوی و با اراده بود بدن احساس ضعف نمی کند و بدن به دنبال القاب و بازی فکر نمی رود.
منبع:خبرگزاری حوزه
https://tabeshekosar.ir/vdcaownu.49nau15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما