دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : 27681
عقل را به این دلیل عقل گفتند که ریشه آن، عقال است به معنای زانوبند شتر چموش و اگر انسان زانوی شهوت و وهم و خیال و غضب را عقال نکند عاقل نمی شود.
در عصر ظهور همه عاقل می شوند/ما عهد کرده ایم برای مردم قصه گویی نکنیم/هیچ نعمتی بالاتر از عقل نیست
به گزارش تابش کوثر حضرت آیت الله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق خود در بنیاد علوم وحیانی اسرا گفتند: افراد مومنی که با فرهنگ دین زندگی می کنند در ساحت الهی در دنیا زندگی می کنند.

ایشان افزودند: در تعبیرات قرآنی بیان شده است که انسان آسمان و زمین و را می بینند، ولی خداوند بساط این وضعیت را جمع می کند که البته منظور خداوند نابود کردن نیست، بلکه شرایط عوض می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردند: انسان از همه سماوات بالاتر است و طومار آسمان و زمین بر چیده می شود ولی انسان، انسان خواهد بود.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر کسی تنها به شناخت کوه و آسمان و سپهر و مولکول ها بپردازد، خیمه شناس است، ولی دین ما را به خدا شناسی سوق می دهد.

معظم له بیان کردند: بوعلی گفت، ما عهد کرده ایم برای مردم قصه گویی نکنیم؛ اتلاف عمر حقیقت شرعیه نیاز ندارد و لازم نیست کسی یک ساعت سخن بیهوده بگوید و بخواهد که در این زمینه آیه ای باشد که او بفهمد کارش اتلاف عمر است.

ایشان افزودند: اگر انسانی با موضوع و محمول و نتیجه مشخص سخن گفت، یک موجود الهی است و نابود نخواهد شد؛ ولی اگر کسی عادت کند که وقت دیگران را با سخنان پوچ تلف کند خسران کار است.

فرشتگان ابن سبیل هستند

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردند: در میان موجودات تنها انسان است که از نقطه صفر شروع می کند و به ملکوت می رود و مابقی موجودات از جمله فرشتگان ابن سبیل هستند، زیرا نه جهاد اصغر دارند و نه جهاد اکبر.

ایشان خاطرنشان کردند: کسی که رنگ سفر طولانی از خاک تا لقاءالله را طی نکرده است همتای انسان نیست و این انسان است که می تواند به لقای الهی بار یابد.

معظم له بیان کردند: اگر انسانی حرف محققانه ای را نیافت نه باید آن را بگوید یا به کسی آموزش دهد، زیرا حرف های محققانه منبع کلام ما هستند.

ایشان در معنا اصطلاحی و لغوی عقل افزودند: پیامبر فرمودند، عقل را به این دلیل عقل گفتند که ریشه آن، عقال است به معنای زانوبند شتر چموش و اگر انسان زانوی شهوت و وهم و خیال و غضب را عقال نکند عاقل نمی شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردند: زانوی چموش وهم و خیال را باید با عقل نظری عقال کرد و زانوی چموش غضب را با عقل علمی عقال کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: امام صادق(ع) فرمودند: دو طرف انسان با دو سیم خاردار مرزبندی شده است، یعنی اگر بخواهد چیزی را نفی کند باید با برهان مطلب را بیان کند و اگر چیزی بپذیرد باید برهان داشته باشد.

معظم له بیان کردند: جامعه فرهنگی در فضای عقل به سر می برد و و از هر طرف در فضای عقل حرکت می کنند؛ این جامعه با چنین امیدی در زمان حضرت ولی عصر(عج) محقق می شود.

ایشان افزودند: در روایات ظهور بیان شده است، خداوند متعال دست لطفش را بر روی حضرت ولی عصر(عج) می گذارند و همه مردم عاقل می شوند؛ ۷ میلیارد جمعیت عاقل را می توان مدیریت کرد، ولی چند میلیون غیر عاقل را نمی توان مدیریت کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردند: همانگونه که انسان از گوش و چشم خود صیانت دارد، باید از مردم نیز صیانت کند؛ جامعه نیز در روز محشر پاسخگو است؛ این ادبیات از سوی دین به ما داده شد که انسان هر حرفی را بیان نکند.

عقل مهمترین فرهنگ دینی فرهنگ است

ایشان خاطرنشان کردند: مهمترین فرهنگ دینی، فرهنگ عقل است و دین بیان می کند در هر موضعی که انسان حضور دارد باید عاقل باشد؛ حتی مقلد هم در تقلید باید عاقل باشد و مرجع نیز در مرجعیت خود باید عاقل باشد.

معظم له بیان کردند: در همه محورها، آنچه می تابد عقل است و هیچ نعمتی بالاتر از عقل نیست و در هیچ نشئه ای هم بالاتر از انسان نیست و این انسان است که می تواند خلیفه الله باشد.
منبع: خبرگزاری «حوزه»
https://tabeshekosar.ir/vdcdf90x.yt05j6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما