پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : 27088
عقل، لازم است ولی کافی نیست؛ کار عقل اندیشه است و با اندیشه به تنهایی به مقصد نمی رسیم؛ تا انگیزه ناب، این عقل را همراهی نکند، علم بی عمل تولید می شود که نه تنها راهبر نیست بلکه گمراه کننده است
علم بی عمل گمراه کننده است
به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق خود در بنیاد علوم وحیانی اسراء گفتند: در مباحث علمی اسلام نیز فروع و اصول وجود دارد؛ اگر آن اصول وجود داشته باشد، معلومات به عنوان آیات الهی ما را همراهی می کند، ولی اگر آن اصول وجود نداشته باشد و فقط قمر و ارض شناسی باشد، این علم ابدی نیز از آن رخت می بندد.
 
ایشان افزودند: وقتی اصل ایجاد شد، فروع در مقابل آن واجب شده و مبدل به عمل صالح می شود؛ امام علی(ع) و امام حسن(ع) بسیاری از مبانی نبوی را بیان کرده اند؛ این مبانی به روشنی در کلام ائمه(ع) ما بیان شده است.
 
این مرجع تقلید اظهارکردند: امام علی(ع) فرمودند، «شکوفه ها و درخشش های هدایت به عنوان چراغ در این مرد الهی(پیامبر اکرم(ص)) ظهور کرد و مردم را نیز روشن کرد؛ سپس بیان کردند که قلب هایی که به دنبال نور و چراغ هستند کجایند که از این علوم بهره بگیرد».
 
معظم له بیان کردند: مردان الهی نور هستند و راه را برای مردم روشن می کنند؛ افرادی در حوزه و دانشگاه هستند که وقتی دست به قلم می برند و سخن می گویند، نور می شوند و راه را برای مردم نشان می دهند.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: عقل، لازم است ولی کافی نیست؛ کار عقل اندیشه بوده و با اندیشه به تنهایی به مقصد نمی رسیم؛ تا انگیزه ناب، این عقل را همراهی نکند، علم بی عمل تولید می شود که نه تنها راهبر نیست؛  بلکه گمراه کننده است.
 
ایشان افزودند: اگر عقل باشد، قلب نباشد و بر این علم نورانیتی مستولی نشود همانند دزدی است که با چراغ گزیده تر ببرد؛ بر اساس روایت از امام علی(ع) اگر دل های مردم امین شدند، علوم نبوی و اهل بیت(ع) نیز به قلب آنها می تابد.
 
این مرجع تقلید اظهارکردند: امام علی(ع) بیان کردند اگر کسی از دیوار به جای در وارد شهر شود، همانند دزدهاست که مال او بی برکت است؛ ایشان فرمودند مگر ممکن است کسی از بیراهه برود و چیزی را نیز یابد بگیرد و برای او با برکت باشد؟ قطعا این گونه نیست.
 
معظم له بیان کردند: برخی از علم ها، علم سرقتی است؛ این علم خارج از این خاندان است؛ برخی عالم هستند، ولی چون این علم از آنها نیست همانند سارقان هسند.
 
حضرت آیت الله  جوادی آملی گفتند: دل های امینی که اسرار اهل بیت(ع) را حفظ کرده و نه به خود خیانت کند و نه به دیگران، حدیث این حضرات را حفظ نموده و لیاقت پیدا می کند.
 
ایشان افزودند: انسان در اوایل امر، به دنبال چراغ شدن است که در این چراغ نور قرار می گیرد و کم کم این حجاب ها را کنار زده و به نور مبدل می شود.
 
این مرجع تقلید اظهارکردند: امام حسن(ع) بیان کردند هر گوشی که ظرف ما باشد، این علوم را فرا می گیرد؛ امام علی(ع) نیز فرمودند، حدیث ما را دل های امینی حفظ می کنند که ویژگی هایی از جمله امانت، پاکی و طهارت داشته باشند.
 
معظم له بیان کردند: امروزه همه ما در کنار سفره شهادت شهدا نشسته ایم و این مائده را شهداء، جانباران و آزادگان به ما داده اند؛ امام علی(ع) فرمودند،  شهید پس از مرگ زنده می شود، البته پیش از مرگ چنین آثاری بر او بار نیست، ولی در صحنه معاد مداد علما بالاتر از خون  شهدا است؛ اگر عالمی قلم زد و از قرآن و حدیث گفت، در حین زندگی، مرزوق عند الله است؛ اگر این مقام برای عالمان ذکر شده، غفلت از این مقام بزرگترین خسران است.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اگر کسی مصداق عالمی شد که امام علی(ع) او را به عنوان عالم پذیرفت و مدادش بالاتر از خون شهید شد، حی مرزوق عند الله می شود؛ اگر این مقام از سوی اهل بیت(ع) برای ما بیان کرده اند، حیف است که این مقام را به کمتر از این قیمت بفروشیم.
 
ایشان افزودند: اگر کسی اهل استخراج نفت و گاز و معدن بود و این کار را برای حفظ کیان یک ملت و آبروی یک ملت صرف کرد، این عمل ثابت تا ابد ماندنی است، ولی این علم تا لحظه مرگ با او خواهد ماند؛ ولی اگر کسی علمی پیدا کرد که مرتبط با اسما، اقوال، اوصاف و افعال خدا بود این علم و هم این عمل او را همراهی کرده به پرواز در می آوردند.
 
این مرجع تقلید اظهارکردند: علمی که مربوط به معارف الهی است، پس از مرگ شفاف تر خواهد شد؛ بنابراین ابتدا باید مصباح شده، سپس نور شویم و راه خود را بیابیم و به دیگران هم نشان دهیم.
https://tabeshekosar.ir/vdcev78w.jh8fvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما