شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : 26705
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نباید فرهنگ رسانه ای غرب در کشور نباید نفوذ پیدا کند، گفت: غربی ها هیچ خط قرمزی در ابزار و رسانه های خود ندارد از این رو اگر این ابزار و رسانه ها آزاد است باید از جنبه های منفی آن جلوگیری کرد
آیت الله مکارم شیرازی: مردم گوش شنوایی نسبت به صدا و سیما دارند
به گزارش  خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما و مدیران پژوهشی این سازمان با تسلیت ایام عزای امام حسین(ع) ابراز امیدواری کرد که همه انسان ها از پیام های حضرت سیدالشهدا در همه شئون زندگی استفاده کنند.
 
وی با بیان این که هرچه درباره اهمیت صداوسیما گفته شود کم است، افزود: صداوسیما از یک جنبه دانشگاه به شمار می رود که می تواند دانشمندانی پرورش دهد، از جنبه ای دیگر صداو سیما همانند طبیب بوده که می تواند بیمارانی را درمان کند.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که صداوسیما دارای رسالت ها و مسؤولیت های متعددی است، اظهار داشت: مرکز پژوهشی صداوسیما باید کارها را در بخش های گوناگونی همچون عقاید، شبهات، مسائل اخلاقی و فرهنگی و پاسخگویی به سؤالات تقسیم کرده و کمبودهای جامعه را برطرف کند.
 
وی ادامه داد: امروزه دشمنان دست به دست هم دادند تا از طریق رسانه های تهاجم شدید داشته باشند چون در زمینه هجوم نظامی فهمیدند که کاری میسر نیست، همچنین در زمینه تهاجم اقتصادی آثار نامطلوب برای آن ها روشن شده اما نسبت به مسأله تهاجم فرهنگی امیدواری دارند.
 
این مرجع تقلید با بیان این که صداوسیما وظیفه دارد تا در برابر تهاجمات رسانه ای و فرهنگی غربی ها ایستادگی کند، ابراز داشت: صداوسیما تنها نباید حالت تدافعی داشته باشد بلکه باید نسبت به ضعف های دشمن که در حال حاضر نمایان است حالت تهاجمی داشته باشد.
 
وی عنوان کرد: اخیرا در یکی از اخبار مشاهده کردم که عده ای از داعشی ها را در عراق اسیر کردند که اعترافات عجیبی انجام دادند، این افراد اعلام کردند آمریکا و عربستان انواع کمک های مالی و اطلاعاتی را نسبت به داعش انجام می دهند؛ از این جا معلوم می شود که این افراد در مسأله مبارزه با داعش دروغ می گویند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: یکی از مراکز پژوهشی غرب پژوهشی درباره داعش انجام دادند که در ظاهر نقد است اما در باطن داعش را به عنوان جمعیتی ماندگار و حکومت در حال جا انداختن آن در جامعه هستند؛ با دست به دست هم دادن مسلمانان ریشه تروریست ها کنده می شود.
 
وی اضافه کرد: بی اعتباری ادعاهای غرب و مبارزه با داعش روشن است، معلوم می شود که غربی ها افرادی هستند که هیچ مسأله برای آن ها اهمیت ندارد؛ حادثه ای عظیم در منا واقع شد که در تاریخ اسلام بی سابقه بود اما حتی کشورهای اسلامی که تلفات بسیاری دادند در حال سکوت هستند.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کشورهای اسلامی به دلیل این که تضعیف مالی شده اند یا آنها را وابسته به عربستان کردند مجبور به سکوت شدند، گفت: گاهی یک نفر در حادثه ای از بین می رود غوغایی در جهان ایجاد می شود اما در این فاجعه که هزاران نفر جان خود را از دست دادند مجامع بین المللی، علمای اسلام و مسؤولان کشورهای اسلامی سکوت کردند.
 
وی افزود: وظیفه صداوسیما بسیار سنگین است و خلأها را باید پر کند، صداوسیما باید ریشه یابی کند که این سکوت ها از کجا سرچشمه می گیرد و پس از ریشه یابی نتایج را منتشر و دنیا را با خبر کند؛ بنده نیز به سهم خود تصمیم گرفتم نامه جامعی برای همه علمای اسلام به ویژه کسانی که در کنگره ضد تکفیری حضور داشتند بنویسم و به آن ها بگوییم که همه در برابر این سکوت ها مسؤول هستند؛ اگر می گویند که فاجعه امسال قضا و قدر بوده ممکن است سال آینده نیز به وقع بپیوندد از این رو باید برای سال آینده تدابیری اندیشیده شود.
 
این مرجع تقلید با بیان این که مشکلات زیاد است و به همان نسبت مسؤولیت های صداوسیما افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: معارف اسلام و حقانیت نظام به گونه ای است که می تواند در برابر سخنان بی پایه و اساس غربی و دشمنان بایستد.
 
وی ادامه داد: صداوسیما باید بر اساس نیاز گروه های مختلف برنامه سازی کند؛ باید پژوهش ها همانند برنامه های صداوسیما برای هرگروهی متفاوت باشد؛ صداوسیما نباید منتظر باشد تا مشکلی را خبر دهند سپس عمل کند بلکه باید بیماری ها را شناسایی کرده و آن ها را درمان کند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تجربه نشان داده که اگر صداوسیما همه جانبه در مسأله ای ورود کند اثر گذار است، ابراز داشت: مسائلی همانند انتخابات و راهپیمایی ها نشان می دهد که مردم گوش شنوایی نسبت به صداوسیما دارند، تا جایی که می توان باید ریشه های رسانه های دشمن را سوزاند.
 
وی عنوان کرد: متأسفانه اخیرا تفکری پدید آمد که باید سطح اینترنت ها را افزایش دهیم که تفکری تجاری محسوب می شد و افراد به دنبال درآمد بیشتر بودند اما اکنون چشم آن ها باز شده و می بینند که کنترل صحیح برآن نشده، آثار سوئی بر جامعه داشته و انحرافات گسترش پیدا کرده است.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: غربی ها هیچ خط قرمزی در ابزار و رسانه های خود ندارد از این رو اگر این ابزار و رسانه ها آزاد است باید از جنبه های منفی آن جلوگیری کرد؛ تمام برنامه های صداوسیما از جمله طنز نیز باید هدف فرهنگی داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: نباید فرهنگ رسانه ای غرب در کشور نفوذ پیدا کند تا به سبب آن برنامه های کشور شبیه آن ها شود، در رسانه ملی نباید تسلیم فرهنگ غربی شد؛ جناحی عمل نکردن صداوسیما نیز از موارد مهمی است که باید رعایت شود.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: اخیرا افرادی در برخی مسائل گلایه هایی را مطرح کردند، بنده نیز برخی برنامه ها را در ارتباط با برجام که دنبال می کردم مشاهده کردم کمی از خط اعتدال به صورت یک جانبه عمل می شد که شاید قصد و غرضی نیز نبوده است؛ گاهی در سطوح بالا جناحی برخورد نمی شود اما در سطوح پایین برنامه ریزی ها صورت می گیرد و بر اساس آن عمل می شود، بی طرفی صداوسیما باید محفوظ باشد.
https://tabeshekosar.ir/vdcjiae8.uqemyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما