جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : 26384
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که علمای شیعه و علمای وهابی باید در زمینه منا با یکدیگر بحث کنند، گفت: وهابیت اجازه ساخت ساختمان در منا را نمی دهند و حتی بناهای موجود را به فتوای قاضی ویران کردند؛ اگر در منا ساختمان های چند طبقه ساخته شده و چادرها جمع شوند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
آیت الله سبحانی:اهمیت ندادن دولت عربستان به زائران خانه خدا سبب وقوع فاجعه منا شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار وزیر بهداشت با تسلیت وقوع فاجعه منا و جان باختن هزاران نفر از حجاج گفت: از قدیم الایام واقعه حج تلفاتی داشت اما غالبا بر اثر گرما زدگی بود اما در حادثه اخیر مسأله گرما زدگی نبوده است.

وی افزود: دولتی که متولی چنین مراسم الهی و عظیمی است و در ایام حج ضیوف الرحمان از همه کشورهای برای حج حضور پیدا می کند باید همه کارها را تعطیل کرده و فقط به زائران خانه خدا برسد و اهمیت بدهد اگر این چنین می شد این فاجعه پدید نمی آمد.

این مرجع تقلید با بیان این که کسانی که کشته یا مجروح شدند حج آن ها قبول است و احتیاجی به اعاده نیست، اظهار داشت: باید ایرانی ها را آموزش داد و به آن ها گفت که اهل سنت و شیعه چه زمانی می توانند رمی جمرات کنند، در روز نخست اهل سنت معتقد است که باید پیش از ظهر انجام شود اما فقه شیعه می گوید که برای این کار از صبح تا غروب فرصت دارد.

وی ادامه داد: در روز نخست باید کاروان ها را ملتزم کرد که تا قبل از ظهر این عمل را انجام ندهند، اهل سنت در روز دوم و سوم این اعمال می گوید که فقط باید بعد از ظهر انجام شود اما شیعیان می توانند این کار را صبح انجام دهند؛ گویا حجت الاسلام والمسلمین آقای قاضی عسکر این نکته را تذکر داده بود اما گوش نکردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که علمای شیعه و علمای وهابی باید در زمینه منا با یکدیگر بحث کنند، ابراز داشت: وهابیت اجازه ساخت ساختمان در منا را نمی دهند و حتی بناهای موجود را به فتوای قاضی ویران کردند.

وی عنوان کرد: اگر در منا ساختمان هایی بنا شود در واقع برای عموم است نه برای شخص خاصی، هدف از ساختمان هتل سازی نیستند بلکه باید مکانی برای اسکان زائران در نظر گرفته شود تا همه مردم از آن استفاده کنند، اگر در منا ساختمان های چند طبقه ساخته شده و چادرها جمع شوند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: متأسفانه تفکر وهابیت به گونه ای است که راضی به این کار نمی شوند، از نظر فقهی باید با آن ها بحث شود که آیه منافاتی با ایجاد ساختمان در منا ندارد؛ حتی خود ملک در آنجا قصر دارد و مهمان های سیاسی را نیز دعوت می کند .

وی اضافه کرد: رمی جمرات جزو اعمال حج نیست بلکه واجبی مستقل به شمار می رود، یعنی ارتباطی با حج ندارد اما در حج باید این واجب را انجام دهد، اگر به عنوان مثال کسی دید که روز سوم هوا گرم است و صبح رمی انجام دادند می توانند به مکه بروند؛ شرع مقدس را باز گذاشته است.

استاد برجسته درس خاج حوزه علمیه قم با بیان این که پیرمردانی که توانایی رفتن ندارد نباید این کار را انجام داده بلکه باید وکیل بگیرند، گفت: اگر این چنین شود تلفات بسیار نازل خواهد بود، باید به مجموع مسائل توجه داشت.

وی با تقدیر از وزیر بهداشت برای برخورد منطقی با مقامات عربستانی افزود: این که هیأت پزشکی ایرانی در برخورد با مقامات سعودی فقط مسأله پزشکی را مطرح کردند و از بیان مسائل سیاسی و گله گذاری پرهیز کردند خیلی خوب و به موقع بود و طرف مقابل را تحت تأثیر قرار داد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: اگر تعداد افراد مفقود شناسایی شدند چه بهتر اما اگر پیدا نشدند این افراد در خانه خدا بوده و مهمان خداوند متعال هستند، این که این افراد در جوار حرم امن الهی دفن شدند خیلی نباید غصه خورد البته غم مسأله بسیار بزرگ است اما جانباختن در ایام حج و تبیدل لباس احرام به حج توفیقی برای آن ها است؛ امیدواریم که خداوند به بازماندگان صبر دهد.

وی همچنین در پایان بر ضرورت پیگیری کارهای بیمارستان هزار تختخوابی قم تأکید کرد و ادامه داد: روشی تازه در بهداشت کشور در پیش گرفته شد که باید به اتمام برسد./
https://tabeshekosar.ir/vdcc01qi.2bqe48laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما