شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : 26228
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که در مواجهه با فضای مجازی باید رویکرد فرهنگی داشت نه تجاری، نسبت به نقشه غرب به کشور از این طریق هشدار دارد و تصریح کرد که فضای مجازی به یک انقلاب نیاز دارد.
آیت الله مکارم شیرازی:فضای مجازی نیازمند یک انقلاب عظیم است
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار دبیر شورای فضای مجازی کشور با تأکید بر اهمیت فضای مجازی و ضرورت نظارت مسؤولان بر این فضا گفت: ما دو خاطره بد از فضای مجازی داریم، یکی این که می دانیم جلسات این شورا همیشه مورد بی مهری قرار گرفته است، گاهی می شد که چندین بار از اعضا دعوت به عمل می آمد اما مورد بی مهری قرار می گرفته و ماه ها می گذشت و به جلسه نمی آمدند .

این مرجع تقلید با اشاره به این که در مواجهه با فضای مجازی باید رویکرد فرهنگی داشت نه تجاری، افزودند: خاطره بد دوم اینکه بیش از آنچه به عنوان یک نگاه فرهنگی به آن نگاه شود به عنوان تجاری به آن نگاه می شود، برخی به دنبال این هستند که درآمد بیشتری از فضای مجازی و رایتل و امثال آن داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تا کنون با فضای مجازی به صورت تجاری معامله شده است، اظهار داشت: باید این مسأله اصلاح بشود.

وی با تأکید بر ضرورت خارج شدن از مصرف کنندگی فرهنگ غرب ادامه داد: اینکه به اعتراف شما تولید زیر یک درصد است دلیل بر این است که این فضای مجازی افراد را تبدیل به یک مصرف کننده فرهنگ غرب کرده و وقتی تولید نداریم ۹۹ درصد از آنها استفاده می کنیم.

این مرجع تقلید با بیان این که این خطر بزرگی است که ما مصرف کننده تمام تولیدات غربی در فضای مجازی باشیم، ابراز داشت: تولیدات غربی ها هیچ خط قرمزی ندارد، بی بند و باری و کارهای ضد اخلاق و مسائل تخریبی در تولیدات غرب مشاهده می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: با توجه به این نکات باید یک انقلاب در فضای مجازی صورت گیرد وصرف اصلاح کفایت نمی کند، اگر این انقلاب صورت گیرد، نگرانی ها برطرف خواهد شد مشروط بر این که تولیدهای اسلامی گسترده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند بسیاری از طلاق ها به خاطر استفاده کردن زوجین از فضای مجازی آلوده است، بسیاری از باندهای فاسد از آنجا الهام می گیرند، این درست نیست که هر چه اطلاعات عمومی می خواهیم از ویکی پدیا بگیریم یک دانش نامه اسلامی نیست که از از آن اطلاعات بگیریم و آن هم معلوم است که چه اطلاعات نادرستی به ما می دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در زمینه فضای باید انقلابی بزرگ صورت گیرد، گفت: انقلاب کردن شهامت و تصمیم و برنامه و اراده می خواهد، خوشبختانه تکیه گاهتان محکم است و رهبر انقلاب در این کار تکیه گاه شماست.

این مرجع تقلید افزود: شما هم می توانید بدون ملاحظه از کسی آنچه مصلحت است طبق برنامه پیش بروید، البته یک شبه نمی توان فضای آلوده مجازی را اصلاح کرد ، باید به صورت تدریجی این مشکل را حل کرد ولی هدف باید ایجاد یک تحول در فضای مجازی باشد.

وی با بیان این که اگر فضای مجازی را اصلاح نکنیم کشور و نظام ما در خطر خواهد بود، اظهار داشت: فضای مجازی می تواند بر بسیاری از مسائل غلبه کند، جوان های ما را از دست ما می گیردو دیگر آن رزمندگانی که جان بر کف وارد میدان های نبرد می شدند و کفن می پوشیدند آنها از دست ما خواهد رفت، همچنین پایه های اخلاق و عقاید سست می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: شاید برنامه غربی ها همین باشد که از طریق فضای مجازی ورود کنند، فعلا آنها بیش از آنچه که به گزینه های نظامی و امثال اینها دل بسته باشند به این گزینه ها و فضای مجازی دل بسته اند که از این طریق ورود و نفوذ پیدا کرده و تخریب و نابود کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر استفاده از نیروهای زبده در ساماندهی فضای مجازی ابراز داشت: باید از مغزهای متفکر و بی طرف و کسانی که واقعاً استقلال فکری داشته و وابستگی جناحی ندارند، استفاده شود تا برای کارهای بزرگ تصمیم بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه تجاری مسأله خطرناکی است، فیلم ها، رسانه های عمومی، آگهی هایی که در تلویزیون داده می شود اگر فقط نگاه تجاری در آنها باشد منشأ مفاسد زیادی می شود؛ در برخی از رسانه ها از بعضی مراکز تبلیغات مفصل کردند، بعد مشخص شد که این تشکیلات کلاه برداری بوده است، در حالی که مدت زیادی در رسانه های ما تبلیغ می شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: فکر مستقل، اراده قوی آمیخته با شجاعت و موشکافی کردن کارها، سبب می شود تا انسان به نتیجه برسد، در ابتدا باید نقاط ضعف تشخیص داده شده و سپس راه درمانی برای آن پیدا کرد تا کارها نتیجه لازم را داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که من به سهم خود خیلی از فضای مجازی نگران هستم، گفت: نه تنها من بلکه افراد بسیار دیگری نیز نگرانی دارند؛ اگر کاری صورت گیرد که این نگرانی‌ها برطرف بشود، ذخیره روز قیامت شما خواهد بود.

وی گفت: حوزه علمیه می تواند منبع خوبی برای محتوای فضای مجازی باشد، باید توجه داشت که فضای مجازی یک شمشیر دو لبه است که در حال حاضر یک طرفش تیزتر از طرف دیگر است، باید کاری بکنیم که طرف مثبتش از طرف منفی اش تیزتر باشد.
https://tabeshekosar.ir/vdcjo8e8.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما