پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : 2385
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: نباید اصل و فرع و هدف و وسیله را اشتباه کنیم، هر هدفی را نباید با هر وسیله‌ای به دست آورد، این اصل ماکیاولی متأسفانه در بسیاری از سیاست‌مداران ما آشکار و پنهان حاکم است
بسیاری از سیاست‌مداران برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای استفاده می کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) گفت: عزت مراتبی دارد و عزت مطلق از آن کسی است که قدرت مطلق داشته باشد، هر کس در سیر عزتمندی خود می‌تواند تحت تأثیر عواملی عزت خود را از دست دهد.
وی افزود: گاه فرد پیش خود احساس عزت می‌کند و گاه مردم فردی را عزیز می‌شمارند، اما معنای عزت گاه از بعد فردی فراتر می‌رود به یک گروه اطلاق می‌شود، تیمی که در یک مسابقه گروهی فعالیت می‌کنند اگر برنده شوند همه اعضای آن تیم احساس عزت می‌کنند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که عزتمندی در میان یک ملت نیز ظهور می‌کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر چیزی به ملت ایران نسبت داده شود، همه ما از آن خوشحال می‌شویم، دانشمندان به پیشرفت علمی می‌رسد اما با این‌که ما در آن نقش مستقیم نداشته‌ایم از آن خوشحال می‌شویم.
وی با اشاره به این‌که عزت ملی ارزش مطلق نیست، ادامه داد: عزت ملی اهداف میانی و متوسطی است که برای اهداف بالاتر استفاده می‌شود، به عنوان مثال اگر ناسیونالیست و ملی‌گرایی ترویج شود در نهایت به جنگ و نزاع می‌انجامد.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: هدف تقوا و انسان کامل شدن است، تکامل انسان به دست‌یابی به حکمت الهی است و سعی کنیم همه انسان‌ها با خداوند ارتباط پیدا کنند، اگر در مواردی از احساس وحدت و عزت ملی برای دست‌یابی به اهداف اسلام استفاده کنیم، آن‌گاه عزت و وحدت ملی ارزش می‌یابد.
آزادی از نظر اسلام ارزش مطلق نیست
وی ابراز داشت: متأسفانه در فرهنگ‌ جامعه ما نیز که از گذشته باقی مانده یا با فرهنگ غرب آمیخته است بسیاری از مفاهیم ارزشی غرب جزو ارزش‌های ما شده است و این مسأله حتی در سخنرانی‌ها و مقالات دینی دیده می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: آزادی از نظر اسلام ارزش مطلق نیست، اکنون کسی جرأت ندارد در برابر آزادی سخن بگوید زیرا این مفهوم در جامعه پذیرفته شده است و اگر کسی در نقد آزادی غربی سخن بگوید مرتجع و تئوریسین خشونت خوانده می‌شود.
وی با بیان این‌که آزادی معانی و مفاهیم گوناگونی دارد، ادامه داد:‌ آزادی در معنای آزادگی گاه استفاده می‌شود، گاه به معنای آزاد شدن از قید هوس‌ها است و گاه به معنای آزادی تکوینی که خداوند به انسان داده است و یک مفهوم آن نیز آزادی به معنای ولنگاری و بی‌قید و بندی است.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: گاه مفهومی در فرهنگی ریشه دارد و کسان دیگری آن را تقلیدی در جامعه بازگو می‌کنند، درباره آن تحقیق نکرده‌اند که ریشه آن مفهوم از کجاست، متأسفانه ما برخی از مفاهیم را از جای دیگری گرفته‌ایم و آن را به عنوان ارزش مطلق پنداشته‌ایم.
وی گفت: عزت ملی ارزش مطلق نیست، اسلام اجازه نمی‌دهد که برای حفظ عزت ملی انسان جایز است هر کاری انجام دهد، اما باید در نظر داشته باشیم که عزت ملی، ایرانیت و عربیت گاه می‌تواند دستاویزی برای رسیدن به ارزش‌های متعالی باشد.
ارزش عزت ملی ایران به دلیل منتسب بودن آن به مکتب اهل‌بیت است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: ایرانیان در تاریخ امتیازات قابل تحسینی داشتند، از این امتیازات این است که اسلام در عربستان نازل شد و پیامبر(ص) در مدینه زندگی کرد، اما امروز اهل مدینه اسم بچه‌های پیامبر(ص) را نیز بلد نیستند ولی ایرانی که صدها فرسخ از آن‌جا فاصله دارد آنان را شناختند و امروز جان و مالشان را برای ائمه(ع) می‌دهند.
وی با بیان این‌که کشور ما کشور اهل‌بیت(ع) است، گفت: نباید به آتش‌پرستی پدران خود افتخار کنیم، زیرا آن فضیلتی نیست، باید به ایران به دلیل منسوب بودن به اهل‌بیت(ع) افتخار کنیم.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: ما نباید بدون مقدمه کرامت انسان را بپذیریم، در ابتدا حقوق بشر سازمان بین‌الملل آمده است که انسان ذاتا دارای کرامت است و بر این اساس بسیاری از مجازات‌های کیفری را ناروا دانسته‌اند، این منطق صحیحی نیست.
وی افزود: نیاز به بصیرت است تا افراد ریشه‌های مفاهیم را ببینند، بدانند که این مفهوم از کجا آمده و چرا رایج شده است، ما نباید چشم‌بسته مفاهیمی مانند آزادی، دموکراسی و کرامت انسان را بپذیریم.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر فرض شود که اهل ایران از مکتب اسلام روی گرداندند و مکتب دیگری را انتخاب کردند دیگر عزت ملی آنان ارزش ندارد، اکنون عزت ملی ایرانیان به این دلیل ارزشمند است که ما طالب حق و پیرو اسلام هستیم.
اصالت از آن خداوند است
وی گفت: اگر از عزت ملی بتوان در تبیین حق استفاده کرد، آن گاه ارزش می‌یابد، امام حسین(ع) به دشمنان خود گفت اگر ایمان ندارید و از معاد نمی‌ترسید، حداقل آزادگی دنیوی داشته باشید، استفاده از آزادگی دنیوی برای پیش‌برد حق صحیح است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که اصالت از آن حق، اسلام و اطاعت از خداوند است، بیان داشت: باید دانست که عزت ملی برای ما هدف اعلا نیست، ما به عنوان ملت ایران چون گرایش به اسلام و مکتب تشیع دارد، عزت ملی آن ارزش‌مند است.
وی اظهار داشت: نباید اصل و فرع و هدف و وسیله را اشتباه کنیم، هر هدفی را نباید با هر وسیله‌ای به دست آورد، این اصل ماکیاولی متأسفانه در بسیاری از سیاست‌مداران ما آشکار و پنهان حاکم است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که عزت ملی در پرتو انقلاب اسلامی ارزشمند است، خاطرنشان کرد: تظاهر به حفظ ارزش‌های اسلامی پیش از انقلاب مایه ننگ و عار بود اما امروز برای نام‌نویسی در اعتکاف صف می‌کشند.
وی ابراز داشت: نمی‌توان به جای اسلام‌گرایی ایران‌گرایی و ناسیونالیسم قرار داد و به جای آن دو اومانیسم قرار داد، مبنا حقیقت و بندگی خداوند است و ارتباط برقرار کردن با وی است، عزت تنها از آن خداوند است،‌ درست است که عزت امر مطلوب است اما عزت با دوز و کلک پیدا نمی‌شود
https://tabeshekosar.ir/vdcj.oe8fuqetisfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما