يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : 23046
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه های علمیه استان اصفهان امروز بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: ان شاالله بحث امسال ما در ماه مبارک رمضان درباره انسان شناسی و خودشناسی خواهد بود و اولین و بالاترین وظیفه ها در این ماه، اجتناب از گناهان است.

وی ادامه داد: هنگامی که رسول اکرم(ص) در آستانه ماه مبارک رمضان، خطبه می خواندند که حضرت امیر(ع) پرسیدند: " ما افضل الاعمال فی هذه الشرع" که نبی مکرم اسلام(ص) جواب دادند: " الورع من محارم الله" ، پس افضل اعمال در ماه مبارک رمضان ورع و دوری از محارم الهی و گناهان است.

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان افزود: در روزه صحیح کافی است که ما از مبطلات روزه که در رساله های فقها بیان شده اجتناب کنیم، اما خداوند روزه را از متقین قبول می کند " انما یتقبل الله من المتقین" ، و روزه مقبول روزه ای است که در آن تقوای الهی را رعایت کنیم و تمام اعضا و جوارح ما روزه دار باشند.

حضرت آیت الله مظاهری بیان داشت: عیدی روزه صحیح ما در عید فطر عاقبت به خیری، رفع گرفتاری ها و استجابت دعاهاست، اما اگر روزه مقبول بگیریم عیدی ما حکومت یاد خدا در دل ما و به دست آوردن تقوا خواهد بود.

وی ابراز داشت: روزه مبرور بالاتر از روزه مقبول است وآن این است که انسان علاوه بر ترک مبطلات روزه و دوری از محرمات الهی و روزه تمام اعضاء و جوارح، دلش هم روزه باشد و حتی در دل هم از گناهان بیزار باشد و عیدی آن خود خداست که درجه بسیار بالا و سخت و البته ممکن است.

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کرد: روزه ای که همراه با تقوا نباشد مانند گردوی پوچ است و باید از گناهان مختلف نظیر دروغ و غیبت به شدت پرهیز کنیم مثلا آیه قرآن درباره غیبت تکان دهنده است که کسی که غیبت می کند از مؤمنی مانند این است که گوشت مردار برادر مؤمن خود را می خورد.

این مرجع تقلید افزود: مردی نزد پیامبر(ص) آمده و از روزه بودن خود و ۲ دخترش که از آن ها به نیکی و پاکی و عفیف بودن یاد می کرد، اظهار خرسندی کرد، پیامبر در جواب او فرمودند که ۲ دخترت روزه نیستند، برو به آن ها بگو تا استفراغ کنند، چنین کردند لخته های گوشت از دهان آن ها خارج شد، حال آن که اصلا غذایی نخورده بودند و این اثر غیبت مؤمنین بود و پیامبر(ص) کسی که غیبت می کرد را روزه دار نمی دانستند.

فلسفه وجوب روزه به دست آمدن تقوا در بندگان است/ با هم صمیمی باشیم تا خدا هم رحمتش را بر ما نازل کند

وی تأکید کرد: همان گونه که در آیه " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ " ، مشاهده می کنیم روزه فقط مخصوص مسلمانان نیست و در ادیان دیگر هم وجود دارد و فلسفه وجوب آن به دست آمدن تقوا در بندگان است.

حضرت آیت الله مظاهری مؤمنین را در این ماه به برادری، اتحاد و دوری از تفرقه دعوت کرد و افزود: قهر کردن مال مسلمانان نیست و باید با هم صفا و صمیمیت داشته باشیم تا خداوند هم رحمتش را بر ما نازل کند.

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان با اشاره به کمرنگ شدن جلسات منبرها و قرآن در ماه رمضان نسبت به سال های قبل، گفت: زمانی که من طلبه بودم در ماه رمضان در مساجد بزرگ مثل مسجد سید، از نماز ظهر تا خود مغرب منبرها بر پا بودند و مردم استقبال زیادی می کردند اما متاسفانه الان کمرنگ شده و باید جلسات را رونق بدهیم.

عیدی قرائت و تدبر و عمل به قرآن در ماه رمضان قدرت برداشت از آن است

وی خواندن قرآن را از ضروریات زندگی مسلمین دانست و اظهار داشت: این ضرورت در ماه مبارک رمضان چند برابر است و ثواب آن و آثار سازنده آن هم چند برابر است، زیرا قرآن زنده است وبه طور ناخودآگاه شما را می سازد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه" فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ..." ، ضمن توصیه به استفاده از هر فرصتی برای خواندن قرآن در ماه رمضان، اظهار د اشت: قرآن زنده است و دل ها را نورانی و زنده می کند و تدبر در قرآن سازندگی بسیاری دارد، سعی کنیم در ماه رمضان یک دوره تفسیر قرآن را مطالعه کنیم و هر چه می توانید در ماه رمضان قرآن بخوانید و در آن فکر کنید.

این مرجع تقلید ابراز داشت: اگر قرآن را بخوانیم، در آن تدبر کنیم و به دستورات آن که قانون اسلام است، عمل کنیم خداوند به ما در ماه رمضان عیدی می دهد و عیدی ما قدرت برداشت از قرآن است و اگر بخواهیم می توانیم به آن مرحله برسیم چرا که مسلمان تجلی اراده خدا و رو ح الله است
https://tabeshekosar.ir/vdcep78w.jh8xei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما