پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : 2202
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که امروز نماد راه اهل بیت و امام علی(ع) وجود مقدس مقام معظم رهبری است، بر ضرورت درس گرفتن از وقایع تاریخ اسلام و انقلاب تاکید کرد و گفت: کسانی که مستقیما از طرف امام مسؤولیت داشتند کارشان به جایی رسیده که اصل نظام را به باد می دهند.
افرادی که مستقیما از سوی امام مسؤولیت داشتند کارشان به جایی رسیده که اصل نظام را به باد می دهند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، پیش از ظهر پنج شنبه در جمع دانشجویان استان فارس در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: یک دسته از تحولات اجتماعی وجود دارد که با آهنگ خاصی به وجود آمده است، از این رو انسان باید سعی کند دنبال بینش صحیح و اصولی باشد.
وی با تاکید بر این که فداکاری برای آب و خاک در فرهنگ ها جزو مقدس ترین ارزش ها به شمار می آید، تصریح کرد: فدا کردن جان برای دین و خدا قابل قیاس با فدا کردن جان برای میهن نیست.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیات و روایاتی، تصریح کرد: انسان بسیار قیمت دارد و خدا مشتری اوست، از این رو نباید خود را ارزان و به دنیا، قدرت طلبان و مادی گرایان بفروشد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که انسان باید خود را به خوبی بشناسد و ارزش و جایگاه خود را بداند، گفت: ارزش انسان این نیست که فدای خاک و آب و امثال اینها شود، اگر این گونه فکر کند انسان ضرر کرده است.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بهترین قانون برای انسان قانونی است که از سوی آفریدگار وضع شده، ابراز داشت: در مقابل انبیا افرادی صاف و پوست کنده آنها را متهم به دروغگویی کردند و اجازه فعالیت به آنها ندادند و داستان این افراد نیز مکرر در قرآن کریم ذکر شده است.
آیت الله مصباح یزدی یادآورشد: بحمدلله به برکت لطف الهی و خدماتی که اجداد و معلمان ما انجام دادند ما متوجه شدیم که انبیا راست می گویند و کامل ترین دین همان دینی است که حضرت رسول(ص) آورد و باید سعی کنیم ایمان مان ثابت باشد و بر معرفت و آگاهی ما افزوده شود.
وی اضافه کرد: با وجود تمام زحماتی که پیامبر(ص) برای رهایی بشریت از ظلمت و جهالت کشیدند، بعد از ارتحال ایشان زوایه هایی پیدا شد، اما ما شیعیان توانستیم صراط مستقیم را ادامه دهیم و پیرو امام علی و اهل بیت عصمت و طهارت باشیم.
آیت الله مصباح یزدی با تشریح عوامل شکل گیری اختلافات بعد از پیامبر(ص) یادآورشد: ریشه ای ترین اختلاف بعد از رحلت پیامبر(ص) بین مسلمانان این بود که آیا مجری قانون باید از سوی خدا تعیین شود یا مردم باید او را تعیین کنند؟ افرادی که خلیفه اول را تعیین کردند مشرک ، یهودی و نصرانی نبودند، یاران پیامبر بودند که در جنگ ها نیز شرکت کرده بودند و در همه جا حضور داشتند و کمک می کردند، کم کم این اختلاف به خود قانون نیز سرایت کرد و افرادی که به خلافت رسیدند قوانینی را وضع کردند که نه خدا گفته بود و نه پیامبر(ص).
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که بعد از ۱۴۰۰ سال با پیروزی انقلاب اسلامی تحول دیگری در جهان اسلام پیش آمد و گویا جامعه اسلامی از نو متولد شد، تصریح کرد: آنچه برای برخی غیر قابل باور بود این بود که فردی که می خواهد در راس حکومت قرار گیرد باید ماذون از طرف خداوند تبارک و تعالی و قوانین منطبق بر شرع مقدس باشد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که ما معتقدیم هیچ گونه توجیهی برای نظام های حکومتی بشری وجود ندارد، یادآورشد: غربی ها و سایر نظام های سیاسی خودشان هم قبول دارند که دمکراسی شان چه اشکالاتی دارد و خود افراد رای دهنده علیه حکومت های خود اعتراض دارند و اعتصاب های کذایی را باید در همین راستا ارزیابی و تحلیل کرد.
آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در این عصر پرچم اسلام را برافراشت و تاکید کرد همه ما مخلوق خداییم و کسی که می خواهد حکومت کند باید ماذون از جانب خدا باشد، ما شیعیان معتقدیم این منصب در زمان انبیا و اولیای الهی به دست آن بزرگواران و در عصر غیبت متعلق به ولی فقیه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها را بسیار زیاد دانست و تئوری ولایت فقیه را مهم ترین شاخصه نظام عنوان و تصریح کرد: بعد از هزاران سال حکومتی تحقق یافت که موضوعی نو در عالم به شمار می رفت، البته عده ای گفتند ارتجاع و بازگشت به قبل است، اما ما معتقدیم طلا است و گذشت زمان از ارزش آن نمی کاهد.
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که اصل انقلاب تفاوت بنیادین و جوهری با سایر انقلاب ها دارد، دهه مبارک فجر را گرامی داشت و گفت: در چنین روزی(دوازدهم بهمن ماه) حضرت امام در بهشت زهرا فرمود من از حقی که خدا به من داده و اعتمادی که مردم به من کرده اند حکومت تعیین خواهم کرد.
وی افزود: پیامبر سال ها زحمت کشید و مردمی را از پستی، فساد اجتماعی، غارت گری و گمراهی نجات داد و به جایی رساند که بر دشمنان پیروز شدند، با وجود بیعتی که ایشان از مردم گرفته بود، هنوز بدن شان دفن نشده بود که از مسیر ترسیم شده آن بزرگوار انحراف بوجود آمد و همان هایی که صف اول نماز ایشان بودند فراموش کردند که توصیه پیامبر چه بوده است و خودشان نشستند و خلیفه نصب کردند.
آیت الله مصباح یزدی گفت: این تجربه و امتحان است، امروز به یک نحو است و فردا به گونه ای دیگر، مگر افرادی که در سقیفه جمع شدند از کجا آمده بودند، اگر خدا به ما اسلام و تشیع را شناساند خیال نکنیم کار تمام است، هر کدام از ما می توانیم تغییر مسیر بدهیم.
وی تاکید کرد: شاید مهم تر از همه تعلق به دنیا و مقام باشد، گاهی یک شخص در یک پست یک روز حرفی می زند و فردا حرف خود را پس می گیرد، با این که نوار و صوت شان موجود است، البته خیال شان جمع است که مردم فراموش می کنند و البته این گونه هم هست و گاهی برخی فراموش کار می شوند؛ مگر داستان غدیر را برخی ها فراموش نکردند.
این استاد برجسته حوزه با تاکید بر درس گرفتن از تاریخ، گفت: احتمال مغلوب و منفعل شدن ما در مقابل جوسازی ها و تبلیغات وجود دارد، پس باید به هوش باشیم، از جریانات گذشته درس و عبرت بگیریم، مراقب باشیم به دام های که گذشتگان مبتلا شدند دچار نشویم، بازی و امتحان تمام نشده، تا انسان زندگی می کند امتحان نیز وجود دارد، همه چیز عوض می شود اما سنت امتحان انسان عوض شدنی نیست.
وی بیان داشت: اگر راه پیامبر و علی را ادامه دهیم سعادت دنیا و آخرت را به دست آورده ایم، اما اگر زاویه ایجاد شد ضمانتی برای موفقیت ما نخواهد بود، ابتدا باید سعی کنیم راه پیامبر را بهتر بشناسیم و بر معلومات دینی خود بیفزاییم.
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که امروز نماد راه اهل بیت و علی(ع) وجود مقدس مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: باید گوش و چشم مان متوجه اشارات ایشان باشد، اگر می بینیم داریم زاویه پیدا می کنیم تامل کنیم، اگر کسانی ما را به انحراف و خطوط عجیب و غریب می خوانند توجه و دقت کنیم و مراقب باشیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کافی است بعد از رحلت امام تا به امروز را دقت کنیم کسانی که از طرف امام و برخی به دست امام به مقاماتی رسیدند کارشان به کجا رسیده است؟ کسانی که مستقیما از طرف امام مسؤولیت داشتند کارشان به جایی رسیده که اصل نظام را به باد می دهند، من و شما نیز تافته جدا بافته نیستیم، این خطرها برای ما نیز وجود دارد باید تصمیم بگیریم در راه حق استفامت و استوار باشیم تا خداوند همه ما را در پناه امام زمان از جمیع بلایا حفظ کند
https://tabeshekosar.ir/vdch.vnit23niiftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما