جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : 21484
اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ای که فساد و اختلاس در آن وجود داشته باشد، کم می شود؛ چراکه مردم تنها سخنان زاهد داغدیده را که از داغ دل سخن می گوید به گوش جان می سپرند.
فساد و اختلاس اثر امر به معروف و نهی از منکر را کم می کند/دو تخلف شرعی برای عمل نکردن به سخن آمر به معروف
به گزارش  ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، وی در دیدار اعضای جامعه عبادالرحمن بصیر و عوامل برگزاری همایش روش های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر، افزود: امر به معروف در کتب فقهی در کنار مساله جهاد ذکر می شود، چراکه واجب سیاسی و عبادی است و امر و نهی در آن جنبه فرمان دارد.

آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: احیای امر به معروف و نهی از منکر از برجسته ترین کارهای اولیای الهی است؛ اما نکته مهم در این مورد آن است که امر به معروف؛ تنها تعلیم، تبلیغ و سخنرانی نیست، بلکه باید زمینه ای وجود داشته باشد که امر آمر به معروف اطاعت شود.

وی در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: امر به معروف از قبیل دستورات الهی و امر والدین است، چنانچه کسی سخن آمر به معروف را عمل نکند، ۲ خلاف شرع مرتکب شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: ابتدا حکم خدا را کنار گذاشته و بعد امر آمر به معروف را ترک کرده است؛ تخلف از امر آمر به معروف مانند ترک نماز از سوی کسی می ماند که نذر کرده تا اول وقت نماز بخواند؛ نخست ادای نذر خود را کنار گذاشته و سپس امر الهی را انجام نداده است.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نسبت به اعمالی صدق می کند که فرد به عمد و با آگاهی نسبت به حرمت آن اعمال، تخلفی را مرتکب شود؛ لذا امر به معروف و نهی از منکر، متفاوت از ارشاد، تبلیغ، تذکره و تعلیم است، زیرا متخلف عالم به حکم است و عمدا گناه می کند، از این رو سخنان آمر به معروف باید به قدری دلپذیر باشد و از قلب برآید که توانایی ایجاد تحول در مخاطب را دارا باشد.

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه سخنان آمر به معروف برای تاثیرگذاری باید دلمایه داشته باشد، بیان کرد: از آنجایی که امر به معروف و نهی از منکر از شئون حکومت اسلامی بوده و این انقلاب نیز با فداکاری و بهترین خونها به پیروزی رسیده است، آمر به معروف، شهامت و شهادت را در امر خود تفسیر می کند.

وی افزود: از آنجا که مردم بزرگ ایران بسیار عاقل و خردمند بوده و تنها به کسی دل می دهند که حرف از دل او برخیزد؛ آمر به معروف باید وابسته به حکومت دینی باشد و هیچگاه به بی راهه نرود؛ در نهایت نیز آنچه را می داند با روح و جان به دیگری منتقل کند تا اثرگذاری داشته باشد.

آیت الله جوادی آملی افزود: تنها کسی می تواند فرمان دهد که فرمانده و پیشرو باشد، زیرا مردم تنها به دستور قائد عمل می کنند؛ از این رو آمر به معروف نیز خود باید پیشرو در عمل به معروفات باشد؛ کسی که پشت قافله حرکت کرده و به دیگران می گوید بروید، کمتر کسی به سخنانش عمل می کند؛ چنانچه بخواهیم جامعه را حرکت دهیم، باید خود پیشاپیش مردم حرکت کنیم
https://tabeshekosar.ir/vdci55ar.t1azv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما