جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 2062
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که دلبستگی به دنیا و مادیات انسان را گرفتار نفاق می کند، گفت: عده ای در جنگ ها در رکاب پیامبر(ص) بودند اما با اقدامات بعدی خود هم آن فضایل را از دست داده و در برخی از مواقع آیات الهی را تکذیب و دین را مسخره کردند.
دلبستگی به مادیات و دنیا انسان را گرفتار نفاق می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در درس اخلاق که در حسینیه امام خمینی(دفتر مقام معظم رهبری) قم برگزار شد، به تبیین رابطه میان ایمان و عمل پرداخت و گفت: انسان با ایمان وقت را هدر نمی دهد و آنچه را که به آن ایمان دارد انجام می دهد.
وی ادامه داد: ایمان، اثر مستقیم در عمل انسان می گذارد و اگر انسان مؤمن عملی را بر اعتقاد صحیح انجام داد ایمان او نیز محکم و راسخ تر می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با اشاره به آیاتی از قرآن، گفت: در مواقعی ایمان و اعتقاد به خدا تبدیل به نفاق می شود همچون کسانی که با خدا عهد و پیمان بستند که اگر متمکن شوند به دیگران انفاق خواهند کرد اما نه تنها انفاق نکردند بلکه عهده شکنی کرده و ایمان شان تبدیل به نفاق شد.
آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که ایمان دوره ای سبب ماندگاری این صفت در انسان و عاقبت به خیری نمی شود، اظهار کرد: افرادی در جهادها در رکاب پیامبر اعظم(ص) شمشیر می زدند اما با اقدامات بعدی خود همه آن فضایل را از دست داده و در برخی از مواقع آیات الهی را تکذیب و دین را مسخره کردند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: اگر انسان در مسیر الهی ثابت قدم بود و سختی ها را تحمل کرد ایمانش قوی می شود اما اگر سراغ رفتاری رفت که با ایمان سازگاری ندارد و دلبسته به دنیا و مادیات شد دچار نفاق می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر تاریخ مذهب سازان را بررسی کنیم می بینیم که اکثر آنها در ابتدا افرادی با ایمان و اهل زهد و عبادت بودند اما با گذشت زمان و جمع شدن مریدان در اطرافشان و اقبال مردم، به دنبال دکان داری و ایجاد مذهب و فرقه های جدید رفتند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که همه انسان ها ظرفیت تقویت ایمان و تنزل از مقام بندگی را دارا هستند، گفت: پیروی از اولیای الهی و تقویت ایمان و عمل صالح انسان را در مسیر سعادت قرار می دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، غرور را یکی از عوامل دور شدن ار مسیر بندگی خواند و افزود: انسان باید همواره از سوء عاقبت خائف باشد و بداند که اگر شیطان بر او مسلط شود همه داشته های مثبت خود را از دست خواهد داد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که ایمان انسان مقتضای عمل است، ابراز کرد: انسان وقتی متوجه شد که عملی همچون انفاق مطلوب است باید آن را به اندازه وسع خود انجام دهد و به آینده و متمکن شدن خود موکول نکند.
آیت الله مصباح یزدی در پایان بیان داشت: سعادت در گرو ایمان است و هیچ چیز جای ایمان را نمی گیرد و انسان باید راه های تقویت این صفت حسنه را بپیماید.
https://tabeshekosar.ir/vdcb.0b5urhbg5iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما