جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : 2041
آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر این که انسان هر قدر روحیه اعتماد و ایمان به خدا و نترسیدن از غیر خدا را در خود تقویت کند، در کار موفق‌تر خواهد بود، گفت: اگر کسی راحت‌طلبی را کنار بگذارد و حاضر باشد سختی‌ها را تحمل کند به کسانی می‌‌پیوندد که در صدر اسلام برای حفظ و بقای دین سختی‌های فراوانی را تحمل کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، سه‌شنبه شب در دیدار اعضای کمیته ستاد مرکزی دهه فجر گفت: درباره مسجد و فعالیت‌های مساجد از اوایل انقلاب بحث‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و سال‌ها نشریه‌ای ویژه مسجد تولید می‌شد.
وی افزود: درباره مسجد و نقش آن در انقلاب اسلامی به قدر کافی سخن گفته شده است، در قرآن کریم موارد زیادی وجود دارد که استفاده از تعالیم انبیا را مشروط به خشیت الهی کرده است.
آبادگران مساجد تنها از خدا می ترسند
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که تذکرات پیامبران و انبیا زمانی نتیجه می‌دهد که در فرد خشیت وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد نیز انحصار خشیت ذکر شده است، یعنی این‌که از غیر خدا نباید ترسید.
وی ادامه داد: در آیه «انما یعمر مساجد الله من ءامن بالله والیوم الاخر و أقام الصلوة و ءاتی الزکوة و لم یخش إلا الله»، اشاره می‌کند که اهل آباد کردن مساجد جز از خدا نمی‌ترسند و آنان امید است که از هدایت‌یافتگان باشند و آیه دیگر درباره تبلیغ دین است که مبلغان باید افزون بر خشیت الهی نسبت به کس دیگری نیز خشیت نداشته باشند و این شرط سنگینی است.
آیت‌الله مصباح یزدی اضافه کرد: مشروط کردن استفاده از انذار و تبلیغ پیامبر(ص) بر خشیت توجیه‌شدنی است اما توجیه این‌که فرد در آباد کردن مساجد باید خشیت داشته باشد، جای بحث و بررسی بیشتری دارد.
وی با اشاره به این‌که سنگینی دل و تسلط شیطان بر دل انسان مانع بهره‌گیری از مواعظ انبیا می‌شود، ابراز داشت: در تبلیغ نیز نباید باکی از غیر خدا وجود داشته باشد و فرد خود را برای هر خطری آماده کند، آن‌گاه از ضرر رسیدن مالی یا جانی هیچ ترس و وحشتی ندارند، کسانی که نقش انبیا را می‌خواهند ایفا کنند باید به این لوازم نیز ملتزم باشند و الا نیمه‌کاره راه را وامی‌گذارند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمنان دین نمی‌خواهند حقیقت قرآن و اسلام رواج یابد، در زمان حاضر نیز دشمنان از رو شمشیر بسته‌اند و مخالفت با جمهوری اسلامی را به دلیل اسلامی بودن آن عنوان می‌کنند.
ادامه‌دهندگان راه انبیا از غیر خدا نترسند
وی ادامه داد:‌ گاه نیز برخی افراد دستاویزی برای کناره کشیدن از ادامه راه انبیا مانند تقیه و مصلحت درست می‌کنند، به ویژه این نقش در این زمان که پیامبر(ص) وجود ندارند، اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان حدیثی مبنی بر این‌که علما جانشین و وارث انبیا هستند، خاطرنشان کرد: این وراثت، وراثت مالی و پولی نیست، انبیا به دلیل نبوت ارثی برای مردم باقی نگذاشتند اما علم را برای دیگران گذاشتند و کسانی وارث انبیا هستند که می‌خواهند این علم را به دیگران برسانند و موفقیت این گروه در گرو این است که از غیر خدا خشیت نداشته باشند.
وی اضافه کرد: امام(ره) گفت من در عمرم از هیچ‌کس نترسیدم، امام(ره) در دستگیری در ۱۵ خرداد ۴۲ به راننده و افسری که مأمور دستگیری ایشان بود دلداری می‌داد، این در حالی بود که ایشان معصوم نبود و ما نیز باید تمرین کنیم که شبیه آنان باشیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: بدانیم که اگر خدا منفعتی یا مصیبتی را برای کسی بخواهد هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آن شود، اما دل انسان به راحتی این امر را نمی‌پذیرد و گاه از قدرت‌های استکبار ترس به دل راه می‌دهد.
وی گفت: افراد دیگری نیز از کاسته شدن حقوق یا بی‌آبرو شدن می‌ترسند و نمی‌توانند وظیفه الهی خود را دنبال کنند، با این مقایسه می‌توان اهمیت جمله امام(ره) را فهمید.
امام فرمود من به وظیفه خود عمل می‌کنم
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: امام(ره) وظیفه خود دانست که امر به معروف و نهی از منکر کند و بر همین اساس نهضت را شروع کرد، در آن زمان افراد دیگر و بسیاری از بزرگان هیچ امیدی به پیروزی این انقلاب نداشتند و از این نهضت به عنوان مشت در برابر درفش یاد می‌کردند.
وی با اشاره به این‌که امام(ره) فرمود من به وظیفه خود عمل می‌کنم،‌ افزود: افراد بسیار کمی اتفاق افتادن این انقلاب اسلامی را باور می‌کردند و سر این پیروزی همان نترسیدن و خشیت نداشتن از غیر خدا است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ما نیز باید ترس از غیر خدا را از دل بزداییم، اگر باور داریم این راه سیدالشهدا است باید راه ایشان را ادامه دهیم و نترسیم از این‌که فحش یا سیلی بخوریم یا منفعت ما مورد تهدید واقع شود.
وی گفت: هر قدر روحیه اعتماد و ایمان به خدا و نترسیدن از غیر خدا را در خود تقویت کنیم در کار خود موفق‌تر خواهیم شد، البته شاید ما توانایی این کار را نداشته باشیم اما باید قدم بگذاریم در این راه و راحت‌طلبی را از خود دور کنیم.
آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: اگر کسی راحت‌طلبی را کنار بگذارد و حاضر باشد سختی‌ها را تحمل کند به کسانی می‌‌پیوندد در عالم که برای اسلام سختی‌های فراوانی را تحمل کردند، مانند عمار یاسر و سمیه که زیر شکنجه جان دادند، آنان که شکنجه می‌دادند حسرت لحظه‌ای تسلیم این افراد به دل آنان ماند.
توفیقات و عزت رهبر معظم انقلاب به دلیل خشیت الهی ایشان است
وی اظهار داشت: ما در تاریخ کسانی را داشتیم که تکلیف کردند به امیرالمؤمنین(ع) بد بگویند، آنان تحمل کردند و زبانشان را از حلق بیرون کشیدند اما به این عمل رضایت ندادند، متأسفانه این برهه‌های تاریخ برای دیگران به خوبی بیان نشده و در میان کتاب‌ها مانده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که پدر امام جمعه محترم قم، آیت‌الله سعیدی زیر شکنجه شهید شد، اضافه کرد: ما اگر این همت را نداریم، حداقل در برابر کمتر شدن درآمد یا از میان رفتن آبرو از اصول منحرف نشویم.
وی ابراز داشت: در دوران انقلاب نیز از این‌گونه افراد داشته‌ایم، که یکی از این نمونه‌ها آیت‌الله خزعلی است،‌ ایشان برای منبر رفتن در دوران طاغوت نه تنها سخن از مبلغ منبر نمی‌کرد بلکه غسل شهادت می‌کرد و آماده مرگ می‌شد.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در این آیه از ادات حصر استفاده شده است که تنها کسانی می‌توانند مساجد را آباد کنند که «من ءامن بالله و الیوم الاخر و لم یخش إلا الله»، خدا نیز در برابر این مجاهدت‌ها بر توفیقات و برکات این افراد می‌افزاید.
وی تصریح کرد: خدا بر توفیق و برکت رهبر معظم انقلاب افزوده است، افراد بسیاری وجود دارند که آرزوی دیدن ایشان را در دل می‌پرورند و این به دلیل همان خشیت الهی است، این قابل دست‌یابی است و کسانی که به این مقامات رسیدند نیز انسان بودند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: دست‌یابی به این مقام نیازمند فداکاری و گذشتن از راحتی‌ها است تا انسان مقام از غیر خدا نترسیدن را بیابد
https://tabeshekosar.ir/vdci.5arct1auzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما