سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : 1985
اثر حضرت آیت الله صافی گلپایگانیدرباره عظمت‌های شخصیّت پیامبر اكرم صلی‌الله علیه و آله

«نداي اسلام از اروپا»

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني مدظله الوارف در سفر تبليغي كه در سال ۱۳۹۷ هجري قمري مطابق با سال ۱۳۵۵ هجري شمسي به لندن داشتند، دانشجويان مسلمان مقيم انگلستان از ايشان درخواست نمودند كه درباره شخصيت پيامبر عاليقدر اسلام مطالبي را نوشته تا آنها بتوانند در تبليغ دين مبين اسلام از آن استفاده نمايند. لذا ايشان در همان سفر كتاب «نداي اسلام از اروپا» گوشه‌اي از تاريخ زندگاني پيامبر اكرم صلي‌الله عليه و آله را با قلمي رسا و بينش‌آموز به رشته تحرير درآوردند.

ايشان در مقدّمه اين كتاب مي‌نويسند: «براي اين‌كه از اين سفر، يادگاري از خود به جاي گذارده باشم به مناسبت ايّام سوگواري ماه صفر و رحلت حضرت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و عيد سعيد ميلاد آن حضرت در ۱۷ ربيع‌المولود مقالاتي با حال شدّت كسالت و بيماري و نداشتن وسيله‌اي جز قلم و كاغذ نوشتم و به عنوان هديه حضور برادران و خواهران محترم مسلمان، تقديم مي‌دارم. امّيد است اگر در آن نواقص و كوتاهي‌هايي باشد با قلم مهر، اصلاح فرمايند.»

اخيراً هم اين كتاب با ويراستاري جديد به نام «صبح صادق» منتشر شده است. با هم نگاهي اجمالي به بخش‌هاي مختلف اين كتاب مي‌اندازيم و مطالعه اين كتاب باارزش را به طلاب، دانشجويان و محققان عزيز توصيه‌ مي‌كنيم:

مقدّمه

معظّم له در مقدّمه اين كتاب با خطاب‌قرار دادن مسلمانان مقيم انگلستان، تقدير و تشكّر خود را از مسئولان اين مركز جهاني بخصوص مرحوم آيت الله العظمي آقاي گلپايگاني قدّس سره بيان مي‌دارند و شركت با شكوه مسلمانان انگلستان در مراسم‌ اين مجمع را مي‌ستايند.

هديه اول

معظّم له در بخش اول اين كتاب به شخصيت‌شناسي پيامبر مكرّم اسلام حضرت خاتم الانبياء صلي‌الله عليه و آله مي‌پردازند. ايشان عظمت‌هاي شخصيتي آن پيامبر رحمت را در چند بخش عظمت در رسالت و دعوت، عظمت در اراده و تصميم، عظمت در زهد و بي‌اعتنايي به دنيا، عظمت و رعايت مساوات و برابري انساني با مردم، عظمت در اصلاحات بنيادي اجتماعي، عظمت در تشريع قوانين و احكام و شرايع، عظمت در علوم و معارف بيان مي‌دارند.

هديه دوم

حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف در بخش دوم «نداي اسلام از اروپا» با سيري در زندگي پيامبر اسلام صلى‌الله عليه‌وآله در چهار فصل: دوران رضاع و صباوت و كودكي، دوران بعد از كودكي تا بعثت، از بعثت تا هجرت به مدينه، از هجرت تا وفات، بحث تاريخي و تحليلي بسيار مفيدي براي خوانندگان ارائه داده‌اند و در ادامه اين بخش، به موقف حساس و بلند علمي حضرت صادق عليه‌السلام اشاره نموده‌اند.

ايشان در ادامه بخش دوم كتاب، فايده‌ي بزرگداشت روزهاي تاريخي اسلام را بيان داشته و در آخر هم توصيه‌هايي به مسلمانان خارج از كشور نموده‌اند.

هديه سوم

اين مرجع عاليقدر در آخرين بخش اين كتاب، هدف‌هاي رسالت اسلام را تحت عناوين ايمان به خداي يگانه، ايمان به پيغمبران خدا و نبوت، ابلاغ و اجراي حقوق انسان‌، برقراري نظام اقتصادي سالم، همگاني‌كردن حق علم‌آموزي، تهذيب عقل از خرافات، ايجاد جامعه‌ي جهاني، اقامه‌ي قسط و عدل، تأمين سعادت دنيا و آخرت و تأسيس مدينه‌ي فاضله‌ي انساني بررسي و بحث مفصلي ارائه داده‌اند.
منبع : پايگاه اطلاع رساني دفتر حضرت آيت الله صافي گلپايگاني
https://tabeshekosar.ir/vdce.v8zbjh8on9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما