دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : 1901
آیت الله صافی در پاسخ به یک نامه:

بهترين پوشش براي زن مسلمان، چادر است

بسمه تعالي
محضر مرجع و فقيه عاليقدر شيعه حضرت آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني‌مدظله
با سلام و عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن اربعين حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام؛
احتراماً باستحضار آن مرجع بزرگوار مي‌رساند با توجه به نقش مهمّ مراكز علمي تحقيقاتي بخصوص دانشگاه‌ها در فرهنگ‌سازي جامعه مخصوصاً در رعايت پوشش و حجاب اسلامي بفرماييد:
الف. حدّ پوشش دختران و پسران در محيط دانشگاه‌ها و ديگر مراكز علمي تحقيقاتي جگونه بايد باشد؟
ب. آيا تفكيك جنسيتي در مراكز علمي بخصوص دانشگاه‌ها با توجه به اين‌كه برخي، طرح تفكيك جنسيتي در مراكز علمي را به دليل‌ هزينه‌هاي‌ مالي زياد براي كشور به صرفه نمي‌دانند، به صلاح مي‌باشد؟

بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمة الله
(الف) به طور كلي پوشش اسلامي؛ چه در رفت وآمدهاي بيرون از منزل و چه در داخل منزل و چه در دانشگاه و چه در مراسم رسمي، در سفر و حضر براي مرد و زن و پير و جوان، در حضور غير همسر بايد بر اساس وقار و حياء باشد.
بايد در لباس و پوشش، استقلال و شخصيّت اسلامي ظاهر باشد. بايد هويّت اسلامي در تمام برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ظاهر گردد و تقليد از بيگانگان حتي در بعض مراسم و اعطاء امتيازات و جوائز نباشد.
در اهميت حياء كه رشته‌هاي مختلف دارد و فقط در لباس منحصر نمي‌شود همين كه فرموده‌اند: «لا ايمان لمن لا حياء له؛ كسي كه حيا ندارد ايمان ندارد» و «لا حياء لمن لا دين له؛ كسي كه دين ندارد حيا ندارد» كافي است. بنابراين پوشش‌هايي كه روز به روز در جامعه مسلمانان در اثر تقليد از بيگانگان رايج، و هويت اسلامي ما را خدشه‌دار مي‌نمايد و پوشش‌هايي كه وضع اندام را در معرض ديد ديگران قرار مي‌دهد لباس حياء نيست و مسلمانِ با حيا از پوشيدن آن شرم مي‌كند.
تا پيش از جريان غرب‌گرايي - كه در اثر تضعيف استقلال اسلامي به‌وسيله مزدوران اجانب، مثل رضاخان و مصطفي كمال به بهانه اتحاد الشكل به اجبار و زور تحميل شد- لباس همه، لباس حياء بود. امروز هم هر چه لباس با شرم و حيا بيشتر رعايت شود، لباس اسلامي‌تر است. البته غرض ما اعلام حرمت همه لباس‌هايي كه متداول شده نيست، ولي مي‌گوييم اين نوع پوشش، با حياء اسلامي همسو نيست و بعض صور آن تا حد حرام هم مي‌رسد.
حاصل اين كه مطابق تربيت ديني در محيط اسلامي، پوشش عام زن و مرد بر اساس حياء شخص مي‌باشد و بهترين پوشش براي زن مسلمان، چادر است.
(ب) اين‌ مجرّد ادعا است. هزينه مالي اجراء تفكيك جنسيتي- هر چه هم سنگين باشد- قابل تحمّل است و ملّت مسلمان ما كه براي برقراري نظام اسلامي و احكام اسلام، ده‌ها هزار شهيد والا مقام تقديم داشته‌اند، از اين هزينه‌ها استقبال دارند و مسئولان بايد از هزينه‌هاي غير ضروري و اسراف‌گرانه بكاهند و به اين موارد حساس و اساسي اختصاص دهند. خداوند همه را در عمل به وظايف شرعي موفق بدارد

لطف الله صافي/۱۶ صفر المظفر ۱۴۳۴
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی
https://tabeshekosar.ir/vdcc.xqsa2bqosla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما