جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : 1748
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار معاون بین الملل حوزه های علمیه، مدیران و همکاران این معاونت ابراز داشت: حوزه علمیه قم مانند سایر حوزه های جهان تشیع در دوران ستمشاهی رو به تحلیل می رفت و به نقطه صفر نزدیک شد و اندکی بعد، در اثر ضعف قدرت دیکتاتوری فرصتی ایجاد شد و بتدریج حرکتی نوین آغاز گشت که بسیار کند بود و ما که آن دوران، به تازگی وارد طلبگی شده بودیم، شاهد این حرکت کند توام با مشکلات بودیم.

ایشان ادامه داد: این ماجرا در زمان حضرت آیت الله بروجردی به اوج خود رسید و حوزه قم از نظر کمی و کیفی، ترقی مناسبی کرد.

* وظیفه حوزه از وظیفه یک دولت اسلامی فراتر است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه حوزه علمیه به عنوان معرفی کننده اسلام، مسئولیت سنگینی بر دوش دارد گفت: از نظر مقایسه، وظیفه حوزه از وظیفه یک دولت اسلامی فراتر است ولی شرایط عمل، بسیار محدود بود و مشکل عمده، عدم هماهنگی و عدم مدیریت و نداشتنِ برنامه صحیح برای استفاده از همان امکاناتِ ضعیف بود. حتی برخی تلقینات دشمنان در بخشی از متدینین شکل گرفته بود که نظم ما در بی نظمی است اما بعد از پیروزی انقلاب، فکر سامان دادن به فعالیت های اسلامی، حوزوی و فرهنگی شکل گرفت و بتدریج افکار انحرافی تحت الشعاع قرار گرفت.

ایشان افزود: شاید هنوز هم در گوشه و کنار، افرادی دارای آن تفکر شاذ و انحرافی باشند اما گرایش عموم مردم و حوزویان به ویژه طلاب جوان، این است که کارها باید دارای نظم و جهت و قابل ارزیابی باشند.

* تاخیر ۳۰ ساله در تشکیل بخش بین الملل حوزه

آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: یکی از بخش هایی که شکل گیری آن با ۳۰ سال تاخیر انجام گرفت، بخش بین الملل حوزه بود. این، مساله ساده ای است و همه دنیا از جمله واتیکان و سایر ادیان و مذاهب دارند اما حتی نیاز به تاسیس این بخش، چندان مورد توجه نبود!

ایشان اظهار داشت: این بخش نوپاست و مثل همه بخش ها نیازمند مطالعات، ساماندهی و شناخت ضرورت ها و اولویت ها و تشخیص و تربیت نیروهای توانمند و بررسی دقیق در خصوص بایسته های عرصه بین الملل است و باید نقطه های آغاز را بدرستی تشخیص دهیم.

* دریایی از کارهای انجام نشده پیش روی ماست

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کارهای این عرصه، بسیار گسترده و فراتر از حد انتظار است بیان داشت: توجه به مسئولیت های جهانیِ اسلام، مواجهه با مذاهب مختلف و کیفیت برخورد با آنها، همکاری ها، استفاده از اهداف مشترک و ... مورد توجه است و دریایی از کارها وجود دارد که باید در این عرصه انجام بگیرد.

* دستمان خالی نیست اما...

ایشان با اشاره به عدم وجود نهاده های کافی و متناسب برای فعالیت در عرصه بین الملل گفت: وقتی به داشته های خودمان مراجعه می کنیم، عدم توازن تاسف باری را شاهد هستیم زیرا نیروهای کارآمد برای انجام مسولیت هایمان آنقدر کم داریم که قابل مقایسه نیست و باید نیروهای انسانی توانمند برای مسئولیت ها آماده کنیم. البته بدون تردید، دستمان خالی نیست و شخصیت ها و علما و فضلای مستعد در گوشه کنار وجود دارند اما کافی نیست ضمن آنکه پراکندگی این نیروها نیز از آسیب های موجود است. گاهی یک کار کوچک چند متصدی پیدا میکند اما کاری بزرگ، بدون متصدی می ماند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه چشم انداز و بررسی نیازهای بین المللی و راه های رسیدن به آن را ضروری خواند و ابراز داشت: با توجه به محدودیت نیروها و امکانات، باید اولویت بندی کرد.

* دو معیار برای تعیین اولویت ها

ایشان شدت نیاز و توجه به نیروهای موجود را دو معیار برای تعیین اولویت ها دانست و گفت: با توجه به تحولات اخیر و موقعیت ایران در جهان اسلام، نیازهای شدیدی وجود دارد که اگر به آن بی توجهی کنیم، فرصت ها از دست می رود و ممکن است دیگران آن را اشغال کنند و علیه ما به کار بگیرند. همچنین کارهایی که فی الجمله، نیروی انسانی برای آن داریم در نظر گرفته شود و البته از برنامه ریزی برای تربیت نیرو در طرح های بلند مدت غافل نشویم. الان از کارهایی شروع کنید که نیرو برای انجام آن دارید و تنها احتیاج به ساماندهی دارد.

آیت الله مصباح یزدی با ضروری دانستن هماهنگی بین نهادهایی که فعالیت فرهنگی و تبلیغی در عرصه بین الملل دارند گفت: تشکیل سازمان واحد که بر همه اشراف داشته باشد، بعید به نظر می رسد اما می‌توان ستاد هماهنگی تشکیل داد تا از کارهای موازی جلوگیری شود و از نیروها، استفاده بهینه صورت بگیرد. این کار، دور از دسترس و امکان نیست و بودجه خاصی نمی خواهد.

* چشم انداز ، مطالعات بنیادین، برنامه ریزی

ایشان با اشاره به اینکه بجز تدوین چشم انداز و کارهای مطالعاتی بنیادین، نیازمند برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت هستیم گفت: باید نیروهای علاقمند، مستعد، اهل ذوق و توانمند انتخاب شوند و برای رشد و تربیت آنها برنامه ریزی شود.

* سه محور اساسی در تربیت نیروی بین المللی

عضو مجلس خبرگان رهبری آموزش نظری، تبیین مسائل سیاسی و تربیت اخلاقی را سه گام اصلی در تربیت نیرو دانست و اظهار داشت: باید نیروهایی تربیت کنیم که اطلاعات اسلامی قوی داشته باشند. به عنوان نمونه ما الان چند نفر داریم که بتوانند در زمینه حقوق بشر از نگاه اسلام تسلط داشته باشند و بتوانند در رسانه ها، همایش ها و نهادهای بین المللی حضور یابند؟

* آموزش زبان خارجی باید با برنامه ریزی همراه باشد

ایشان با بیان اینکه آموزش زبان های خارجی به طلاب به تنهایی مفید نیست گفت: گاهی از اینهایی که آموزش می بینند استفاده نمی شود و حتی گاهی سوء استفاده می شود. لذا آموزش زبان خارجی باید همراه با برنامه باشد و بدانیم که هدف از این اقدام چیست و در همان بستر، کارها انجام بگیرد.

آیت الله مصباح یزدی اِشراف به مسائل سیاسی از حیث اوضاع داخلی و روابط بین الملل را از لوازم این عرصه برشمرد و بیان داشت: کشورهای پیشرفته از سیستم اطلاعاتی قوی و پیچیده ای برخوردارند و حضور در این کشورها بدون توجه به این مسائل، میتواند آسیب زا باشد. اگرچه سنخ فعالیت های این افراد، فرهنگی و دینی است اما بدون تسلط به مسائل سیاسی داخلی و خارجی، موفق نمی شوند و نمی توانند وظایف فرهنگی خودشان را به خوبی به انجام برسانند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توجه به بعد معنوی و اخلاقی در تربیت نیرو را بسیار مهم توصیف کرد و ابراز داشت: نیرو، هرقدر که توانمند وکارآمد باشد، اما اگر تقوا نداشته باشد، براحتی در دام دیگران می‌افتد و باعث رسوایی می شود. اینها باید جزو برنامه های دراز مدت ما باشد.

* آموزش اسلام توسط یک یهودی در آرژانتین

آیت الله مصباح یزدی بار دیگر بر توجه به اولویت ها تاکید کرد و گفت: اسلام در حال گسترش و ما باید از این فرصت بهره ببریم. در بعضی از کشورها و مناطق، مردم آمادگی پذیرش مطالب حق را دارند اما افرادی نداریم که بروند به اینها آموزش دهند. امروزه آنقدر علاقه به اسلام در آمریکای لاتین زیاد است که در آرژانتین، مردم به یک یهودی پول داده اند تا به آنها اسلام را آموزش بدهد! خوب ما چه برنامه ای برای رفع این عطش ها داریم؟

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه، گزارشی از فعالیت ها و برنامه ریزی های صورت گرفته در این معاونت ارائه داد.
https://tabeshekosar.ir/vdcb.ab8urhbzwiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما