دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۶
کد مطلب : 1736
گدايي و چاكري درگاه حضرت سيد الشهداء عليه‌السلام، پادشاهي و بي‌نيازي از تمكّن‌هاي مادي و قدرت‌هاي ظاهري است.
پيام حضرت آيت‌الله صافي به چهارمين همايش مذهبي تجليل از پيرغلامان، جوان‌غلامان، نوغلامان، سخنرانان و مدّاحان حضرت اباعبدالله الحسين عليه‌السلام/ قم ۱۴۳۴ هـ.ق
بسم الله الرحمن الرحيم

«وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ»
درود و تحيّات خداوندي بر امام و رهبر آگاه و مظلومي كه با نثار خون پاك خود و فرزندان و ياران، مردم را از جهالت، گمراهي و تحيّر نجات داد. آري او خون خدا بود و بايد براي بقاي دين خدا، خون مقدّس خويش را فدا مي‌كرد.


سلام بر آزاد مرداني كه از اين خون پاك و از اهداف مقدّس آن در طول چهارده قرن حفاظت نمودند و نگذاشتند اين خون مقدّس از جوشش بيفتد؛ و سلام بر شاعران، مادحان، گويندگان و نويسندگاني كه بسياري از آنها با نثار جان خود از آرمان متعالي عظيم‌ترين حادثه غمناك بشريت پاسداري نمودند و بالاخره سلام و درود انبياء الهي و فرشتگان مقرّب درگاه ربوبي و سلام اوصياء و اولياء بر چاكران و غلامان با اخلاص دربار ملكوتي و آستان فرشته‌پاسبان حضرت ابي‌الاحرار سيد الكونين مصباح الهدي و سفينة النجاة ابي عبدالله الحسين صلوات‌الله و سلامه عليه.
عرض ادب و احترام دارم به عزيزاني كه در اين محضر نوراني و مجلس باشكوه ولايي كه به عنوان تجليل و تكريم از غلامان و سخنرانان و مدّاحان دربار حسيني تشكيل گرديده است شرف حضور دارند، چند نكته و مطلب را خدمت شما بزرگواران تقديم مي‌كنم:
نكته نخست اين‌كه يكي از عوامل مهمي كه موجب حفظ و بقاء نهضت كربلا تا به امروز شده است مسأله شعر و شاعري است.
شاعران و مادحان تا به امروز در حركت‌هاي بزرگ تاريخ و اظهار حق و كوبيدن باطل و روشن نگه‌داشتن شعله‌هاي قيام حق عليه باطل، نقش بسيار مهمّ و ارزنده‌اي‌ داشته‌اند.
براي اشعار سيد حميري‌ها، دعبل خزاعي‌ها، كميت‌ها، محتشم‌ها و صدها شاعر شجاع و خود نفروخته نمي‌توان قيمت و ارزش مادي تعيين نمود.
نكته دوّم اين‌كه در اين دنياي زودگذر هر كس بايد براي خود الگو و اسوه‌اي برگزيند تا در راه او قدم برداشته و دنباله‌رو او باشد. چه بهتر كه مولا و ارباب خود را از بهترين انسان‌ها و از پاكترين افراد روي زمين انتخاب نماييم؛ در اين درگاه چاكري كرده و خود را مطيع و فرمانبردار آنها قرار دهيم و چه بهتر كه بهترين ارباب و مولا را بندگي كنيم و غلام حلقه به گوش او باشيم كه در يك كلمه بايد گفت: بهترين ارباب حسين است و بس، كه گدايي در اين درگاه و چاكري او، پادشاهي و بي‌نيازي از تمكّن‌هاي مادي و قدرت‌هاي ظاهري است.
و آخرين نكته اين‌كه شما چاكران درگاهش در درجه اول قدر و منزلت خود را بدانيد و آن را با هيچ‌يك از مناصب دنيايي و امتيازات ظاهري عوض نكنيد و خدا را بر اين افتخار بزرگ شاكر باشيد.
شكر كنيد كه عمر خود را در اين راه مقدّس مي‌گذرانيد و مشمول حديث شريف حضرت امام صادق عليه‌السلام هستيد كه «مَنْ بَكي أو أبْكي أو تَباكي فَلَهُ الجَنَّة» و يا «مَنْ أنْشَدَ لِلْحُسَينِ عليه‌السلام شِعْراً فَلَه الجَنَّة»
شكر كنيد كه توانستيد هدف آن امام عزيز را - كه امر به معروف و نهي از منكر، اقامه صلوة و ايتاء زكات، احسان و انفاق به مردم، ايثار و فداكاري و بندگي و تقرّب به خداوند است- به مردم آموختيد.
شما به مردم آموختيد كه امام حسين عليه‌السلام، شهيد اخلاق فاضله و مكارم حميده است؛ شهيد صداقت و حقيقت و معنويت است و همه بايد اين اهداف والا را دنبال نماييم.
جامعه ما بايد جامعه حسيني باشد؛ ادارات، بازار، حوزه و دانشگاه همه بايد حسيني و عاشورايي باشد و به نداي منتقم خون پاك آن سرور آزادگان جهان حضرت بقية‌الله الاعظم ارواح العالمين له الفداء لبيك گفته و از منتظران واقعي آن حضرت باشيم.والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته
۶ صفر المظفر ۱۴۳۴ هـ.ق
لطف الله صافي
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
https://tabeshekosar.ir/vdci.pazct1ayqbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما