يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : 17158
اگر چيزي را امضا کنند که ذلّت ملت در اوست، در حالی که دولت و ملّت و رهبري امت با اين کار مخالف‌ هستند، بر اساس همين منش است اين مکتب امام صادق است که کشور را اداره مي‌کند
خدا به افراد اجازه نداد که خودشان را ذليل و فرومايه کنند/آبرو، امانت الهي است/قبول سمت با نبود توان اداره اش معصیت است
به گزارش رسانه الکترونیکی تابش کوثر حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفته آخر مرداد ماه امسال به برخی از توصیه های امام صادق علیه السلام در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین اشاره می کنند که به مناسبت خجسته میلاد با سعادت رئیس مکتب شیعه در ذیل می آید :

از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) سؤال کردند که اينکه شما فرموديد خداي سبحان همه کارها را در اختيار بشر قرار داد «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ کُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يُذِلَّ نَفْسَهُ» يعني چه؟ ایشان فرمودند: خدا به افراد اجازه نداد که خودشان را ذليل و فرومايه کنند. اگر چيزي را امضا کنند که ذلّت ملت در اوست، در حالی که دولت و ملّت و رهبري امت با اين کار مخالف‌ هستند، بر اساس همين منش است؛ اين مکتب امام صادق است که دارد کشور را اداره مي‌کند. فرمود آن تعهّد، آن کنوانسيون، آن ميثاق، آن پيمان، آن «ان‌پی‌تی» و آن کاري که باعث ذلّت يک مملکت است را انجام ندهيد، خدا چنين کاري را اجازه نداده است.

از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذليل کند يعني چه؟ فرمود آبروي انسان براي انسان نيست. انسان کاري بکند که «مسلوب‌الحيثيه» شود اين شخص معصيت کرده است! به ما گفتند آبرو، امانت الهي است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروريزي و يکي از مصاديق آبروريزي و يکي از مصاديق ذلّت نفس که حرام است اين است که انسان سِمتي را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما مي‌بينيد در کشوري کسي سِمتي دارد و نمي‌تواند آن را اداره کند اين کار مي‌شود معصيت.

ایشان به نقل از امام صادق علیه السلام، بیان داشتند: اگر کسي مسئوليتي را قبول کرد و نمي‌تواند آن را اداره کند، اول بايد عاقلانه بگويد من نمي‌توانم و بعد وقتي هم که فهميد فوراً استعفا دهد. اگر حوزوي است بخواهد تدريس کند، بايد مدرّس لايق باشد؛ اگر دانشگاهي است بخواهد استاد باشد، بايد استاد ماهر باشد و اگر مسئول سياسي، اجتماعي، اخلاقي است بايد مدير و مدبّر کارآمد باشد.
https://tabeshekosar.ir/vdcbw8b8.rhbzspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

موقعیت
احسنت به تابش کوثر که چنین مطلبی را که از جهات گوناگون با موقعیت کنونی متناسب است را منعکس کردند . اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعل محیانا محیی محمد و آل محمد و مماتنا ممات محمد و آل محمد .
مکتب امام صادق علیه السلام
... این مکتب امام صادق است که دارد کشور را اداره می کند . فرمود آن تعهد ، آن کنوانسیون ، آن میثاق ، آن پیمان ، آن " ان پی تی " و آن کاری که باعث ذلت یک مملکت است را انجام ندهید ، خدا چنین کاری را اجازه نداده است . آری و ولی خدا فرمود هیهات منا الذلة .
خدا اتکایی
عن ابی عبد الله علیه السلام قال : قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :ملعون من القی کله علی الناس . امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است که فرمود : از رحمت خدا دور است کسی که بارش را بر دوش مردم بیفکند . این نشان از آن دارد که استقلال اقتصادی چقدر اهمیت دارد که حتی در درون جامعه اسلامی هم مسلمانان می بایست به جد آن را مد نظر قرار دهند و قابل قبول نیست که عده در اجتماع بدون هیچ عذزی بارشان روی دوش دیگران باشد . وقتی بی جهت نمی شود آبرو را خرج خودی کرد دیگران جای خود دارند .
کار
برو کار می کن مگو چیست کار = که سرمایه جاودانیست کار
اوج نابخردی برخی
برخی از افراد با وجود رویت دست آوردهای شگرف در عرصه های مختلف ، همچنان دچار تلقین های زمان طاغوتند که می گفت ما نمی توانیم حتی بدتر ؛ آن آقایی که وزیر زمان طاغوت بوده هم اذعان دارد که پیگیری انرژی هسته ای حق و کاری عاقلانه است ، اما برخی مدعیان امروزی می گویند هیچ فایده ای نداشته و ندارد . عجیب است امروز که دیگر نیروگاه بوشهر دارد برق می دهد و در مدار است می خواهند چشمان مردم را از روی واقعیت ببندند .
هیهات
هیهات منا الذلة . پویندگان راه نورانی اولیای الهی ، هیچ خواری ، یارای تسلط بر آنان ندارد .
قناعت = عزت
اقنع تعز . قانع شو تا عزت یابی . علی علیه السلام . حدیث 12573 میزان الحکمه .
گواراترین زندگی
القناعة أهنأ العیش . قانعانه زندگی کردن ، گواراترین و خوش ترین زندگیست . امیرالمومنین علیه السلام . میزان الحکمه حدیث 16874 .