يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : 1685
يکي از رموز موفقيّت حکومت پيامبراکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم»، حاکميّت شورا و مشورت در حکومت و نيز پرهيز عوامل و مجريان حکومت و فرماندهان نظامي، از خودسري و خودبيني بود.
به گزارش تابش کوثر به نقل از خبرگزاری حوزه، معظم‌له در ديدار هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها و رؤسای شوراهای استان‌های سراسر کشور با بيان اينکه، تشکيل نهاد شورا و بهره‌مندي از مشورت و نظر مردم و نخبگان، ريشۀ قرآني و روايي دارد، تأکيد کردند: در قرآن کريم و روايات اهل‌بيت «سلام‌الله‌عليهم» بر ادارۀ امور مردم به کمک شورا و مشورت، پافشاري شده و نظرخواهي و رايزني با خبرگان و صاحب نظران براي رسيدن به نتيجۀ مطلوب، بسيار مهم برشمرده شده است.

ايشان خاطرنشان کردند: يکي از رموز موفقيّت حکومت پيامبراکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم»، حاکميّت شورا و مشورت در حکومت و نيز پرهيز عوامل و مجريان حکومت و فرماندهان نظامي، از خودسري و خودبيني بود.

حضرت آيت‌الله مظاهري تشکيل شوراها در جمهوري اسلامي را از نقاط قوّت قانون اساسي و موجب خشنودي دلسوزان و علاقمندان انقلاب اسلامي و نيز مايۀ پيشرفت و آباداني کشور دانسته و ضمن قدرداني از اقدامات، برنامه‌‌ها و عملکرد شوراها، تصريح کردند: همۀ مسئولان بايد از شوراها که برخاسته از متن مردم هستند،حمايت همه جانبه داشته باشند و از اين نهاد مردمي به عنوان يک بازوي توانمند براي ادارۀ امور کشور بهره ببرند، امّا متأسّفانه گاهي مشاهده مي‌شود به جاي حمايت و پشتيباني از برنامه‌ها و اقدامات خوب شوراها، در برابر تصميم‌هاي اساسي و کارساز آنان، کارشکني مي‌شود.

ايشان در اين‌باره اظهار داشتند: اگر به جاي کارشکني و ايجاد اختلاف، تأييد، اصلاح، نقد و کارگشايي دلسوزانه و خالصانه حاکم شده بود، امروز از ظرفيّت بالاي شوراها به گونه‌اي ديگر استفاده مي‌شد و اکنون شاهد پيشرفت‌هاي بيشتر در شهرها و مناطق مختلف کشور بوديم.

* اختلاف و چنددستگی مورد نکوهش شدید تعالیم دینی

حضرت آيت‌الله مظاهري با اشاره به اينکه اختلاف و چنددستگي، مورد نکوهش شديد و مذمّت فراوان تعاليم ديني واقع شده است، افزودند: قرآن کريم، شيوع و رسوخ اختلاف در جامعۀ اسلامي را نظير ريزش آتش از آسمان‌ها و زمين بر سر مسلمانان مي‌داند و آن را بسيار مخرّب برمي‌شمرد.

ايشان در ادامه تأکيد کردند: در چنين شرايطي که متأسّفانه همه به جان همديگر افتاده‌اند، افراد دلسوز، بايد در حدّ توان، براي رفع اختلافات و ايجاد وحدت و يکپارچگي تلاش کنند، ولي اگر موفّق نشدند، نبايد در اين زمينه بي‌تفاوت بمانند؛ بلکه بايد با تشخيص و شناخت صحيح وظيفه و مسئوليت، آن وظيفه را به درستي ايفا کنند و از هرگونه يأس و نااميدي و القاء آن به مردم، خودداري کنند و به رحمت الهي براي دستيابي به آينده‌اي روشن، اميدوار باشند.

* منشأ اختلافات خودخواهی است

حضرت آيت‌الله مظاهري، منشأ اختلافات را خودخواهي و خودبيني برشمرده و تصريح کردند: هر اختلافي، از خودخواهي و منيّت دو طرف يا دست کم يکي از طرفين سرچشمه مي‌گيرد و تا وقتي اشخاص يا گروه‌ها اصرار بر به کرسي نشاندن حرف خود داشته باشند، اين اوضاع بهبود نخواهد يافت.

این استاد درس خارج حوزه با اظهار تأسّف و نگراني فراوان از رواج گناهان اجتماعي در جامعه نظير غيبت، تهمت، دروغ، شايعه و اهانت به ديگران، خاطرنشان ساختند: هيچ‌گاه تصوّر نمي‌شد در فضاي جمهوري اسلامي ايران که نعمتي بزرگ از جانب خداوند متعال است، وضع افراد و مسئولان به جايي برسد که دروغ، غيبت، تهمت، شايعه و اهانت، در بين آنان و در رسانه‌ها به امري رايج و مرسوم تبديل شده و بسياري از رسانه‌ها و سايت‌هاي خبري و روزنامه‌ها به تهمت‌نامه، دروغ‌نامه و فحش‌نامه مبدّل گردد. ولي در عين حال، در همين وضعيّت هم نبايد کسي مأيوس و نااميد باشد و همه به خصوص نهادهاي مردمي مانند شوراها، با تشخيص مسئوليت‌ها و وظايف خود با صبر و بردباري به اين وظايف عمل کنند تا در پيشگاه مردم و خدا، بتوانند پرونده‌اي قابل قبول ارائه داده و پاسخ قانع‌کننده‌اي براي برنامه‌ها و اعمال خود داشته باشند.

* مومنین به کارهای خود رنگ خدایی بدهند

حضرت آيت‌الله مظاهري با تأکيد بر ضرورت تقويت روحيّۀ اخلاص در همۀ امور، افزودند: قرآن کريم هنگام سفارش مؤمنين به رعايت اخلاص، آنان را به مزيّن نمودن اعمال خود به «رنگ خدا» ترغيب کرده و از اين‌رو هر که قصد موفقيّت و پيروزي دارد، بايد به کارهاي خود رنگ خدايي بدهد و در کردار و گفتار خود تنها و تنها، خداوند متعال و رضايت او را در نظر بگيرد و پس از آن، از ملامت ملامت‌کنندگان هراس نداشته باشد که به فضل الهي پيروز ميدان خواهد بود.

گفتنی است پيش از سخنان حضرت آيت‌الله مظاهري، آقاي مهندس چمران، رئيس شوراي عالي استان‌ها و رئيس شوراي شهر تهران، در سخناني ضمن معرّفي حاضران، برنامه‌هاي کلّي و مسئوليت‌هاي شوراهاي استان‌ را برشمرد.
https://tabeshekosar.ir/vdcb.wb8urhb0siupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما