سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 30 Apr 2024
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : 16229
مرجع معظم تقلید شیعیان گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی هیچ‌گاه به سمت‌ها و القاب توجه نداشت و به پیروی از امام راحل علیه ظلم قیام کرد و مصداق العلماء باقون محسوب می‌شود.
آیت‌الله مهدوی‌کنی عالمی ظلم‌ستیز و از مصادیق «العلماء باقون» است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در دیدار با خانواده مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه خانواده آیت‌الله مهدوی‌کنی باید چراغ علم و معرفتی که او روشن کرده بود را همچنان زنده نگاه دارند، اظهار کرد: او از جمله بزرگترین عالمان ایران بود که به دلیل مجاهدت‌هایش، ذات اقدس الهی هم نسبت به او کمال محبت را داشت.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی به دو عنصر اساسی ایمان داشت که نخستین مورد معاد به معنای حقیقی کلمه آن است؛ حقیقت آن است که مرگ انسان‌ها را نمی‌بلعد و نابود نمی‌کند بلکه بندگان هستند که مرگ را می‌چشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه به گمان بیشتر مردم مرگ پایان زندگی است، گفت: با این حال انبیای الهی مبعوث شدند تا بگویند این‌گونه نیست و مرگ در حقیقت از پوسته به در آمدن است.

وی ادامه داد: اباعبدالله(ع) در جریان عاشورا فرمودند مرگ گودال و چاله نیست بلکه پلی است که انسان از آن عبور می‌کند و به جهانی دیگر می‌رود؛ در قرآن کریم هم می‌خوانیم «کل نفس ذائقه الموت» و این بدان معناست که هر انسانی مرگ را می‌چشد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان مرگ را می‌چشد و آن را درک می‌کند، خاطرنشان کرد: باور به این حقیقت بود که موجب شد آیت‌الله مهدوی‌کنی در این دنیا تنها به کارهای نیک بپردازد و به بازی مشغول نشود.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این حقیقت که دنیا جای بازی نیست، گفت: دومین عنصری که آیت‌الله مهدوی‌کنی به آن ایمان راسخی داشت همین مسئله است.

وی تصریح کرد: دنیای باقی جایی نیست که بازی و سرگرمی در آن باشد؛ اگر در روایات آمده که این دنیا هم بازیچه است این سوال مطرح می‌شود که خداوند هم بازیگر نیست، پس چه کسی جهان را خلق کرده و در جواب هم باید به یک تمثیل ساده اشاره داشت، همانگونه که پدر بازی نمی‌کند ولی برای کودک خود اسباب‌بازی می‌خرد، این دنیا هم بازیچه‌ای است که خداوند برای بندگانش خلق کرده ولی مهم آن است که انسان‌ها گرفتار این بازیچه نشوند.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: اگر کسی نه به بازی مشغول شد و نه دیگران را به بازی گرفت، کاری الهی انجام داده است و آیت‌الله مهدوی‌کنی این‌گونه بود.

استاد حوزه علمیه قم به آیه «العلما باقون ما بقی الدهر» اشاره و اظهار کرد: علمایی که متعهد شده‌اند در مقابل ظلم ساکت نمانند و قیام کنند این ویژگی را خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی همچون دیگر علمای زمان، به پیروی از امام راحل، علیه ظلم قیام کردند، افزود: به همین دلیل آن مرحوم هم مشمول این آیه می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: امروز وظیفه بیت آیت‌الله مهدوی‌کنی این است که راهش را ادامه داده و آثار او را احیا و منتشر کنند؛ مطمئن باشید در این مسیر از فیض الهی هم برخوردار خواهید شد.

مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیرپذیری جامعه از علمای دین اشاره کرد و گفت: همین مردمی که دین را از علمای خود گرفته بودند وقتی وارد صحنه شدند انقلاب اسلامی را به وجود آوردند.

وی تصریح کرد: عالمان دین باید نسبت به القاب و سمت‌هایی که در این دنیا به آنها داده می‌شود بی‌اعتنا باشند و تنها خداوند و معاد را در نظر بگیرند؛ آیت‌الله مهدوی‌کنی این‌گونه بود و در هر سمتی، خدمت به اسلام و مردم را در اولویت قرار می‌داد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای ارزش‌ها و موفقیت‌های فراوانی است که همه آنها از مساجد و حسینیه‌ها یعنی جایگاه‌های عرضه دین منشأ می‌گیرند عنوان کرد: راهپیمایی‌های میلیونی در آغاز انقلاب به عنوان سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی مطرح هستند و خداوند این‌گونه سرمایه‌ها را حفظ می‌فرماید.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر نشر افکار و عقاید مرحوم آیت‌الله مهدی‌کنی از سوی بیت آن مرحوم گفت: تلاش کنید تا باقیات الصالحاتی برای آن مرحوم از این طریق هم اضافه شود و این کار باید با محوریت و مدیریت فرزند آیت‌الله مهدی‌کنی که از سلاله روحانیت است، صورت بگیرد.
-
https://tabeshekosar.ir/vdcjh8ev.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما