شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 14490
حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفت: علما وارث تمام شؤون،‌ مراتب و وظایف پیغمبران بوده و وظیفه هر مسلمانی قدردانی از این علمای وارسته است چراکه گرامی داشتن عالمان دینی، در حقیقت تکریم پیامبر اکرم(ص) است.
به گزارش  خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار اعضای کنگره ملی حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان و حاج شیخ محمد ولی حیدری شهر نهاوند، با اشاره به روایت «إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ» گفت: علما وارث تمام شؤون،‌ مراتب و وظایف پیغمبران بوده و وظیفه هر مسلمانی قدردانی از این علمای وارسته است چراکه گرامی داشتن عالمان دینی، در حقیقت تکریم پیامبر اکرم(ص) است.

وی با بیان این‌که زندگی راه‌های گوناگونی در پیش روی انسان‌ها قرار داده است، اظهار داشت: از میان تمام راه‌های پیش‌برد زندگی، تنها صراط مستقیم راه کمال و سعادت بوده و این راه تنها با هدایت‌گری و راهنمایی پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت معصومین(ع) قابل شناسایی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر اساس روایات فراوانی، نگاه به چهره و حتی درب منزل عالمان دینی عبادت کردن خدای متعال است و این امر برای یکسان نگری مردم نسبت به پیامبران الهی و علمای دینی است.

وی با اشاره به روایت «کُنْ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ مُحبّاً لَهُمْ وَ لَا تَکُنْ رَابِعاً فَتَهْلِکَ» خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در روایتی می‌فرمایند، سعی کن خود عالم دینی شوی و اگر چنین نشد، متعلم درس دین باش و در غیر این صورت دوستدار ایشان باش. اما اگر در داخل در هیچ یک از این اقسام نبودی، اهل هلاکت و سقوط خواهی بود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: امام خمینی(ره) در اول وصیت نامه خود می‌فرماید، ما مفتخریم به این‌که کتاب نهج البلاغه و مطالب ارزنده اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی آن، از برای پیشروی ما حضرت امیر مؤمنان علی(ع) است.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) در کلمات قصار نهج‌البلاغه در شماره ۱۳۹ خطاب به کمیل می‌فرماید «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ؛ فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِیلِ نَجَاةٍ، وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِقٍ، یَمِیلُونَ مَعَ کُلِّ رِیحٍ، لَمْ یَسْتَضِیئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ، وَلَمْ یَلْجَئُوا إِلَى رُکْنٍ وَثِیقٍ» مردم سه دسته‌اند؛ برخی از آنان عالم ربانی و‌ برخی دیگر متعلم علم دینی هستند. دسته سوم افراد ضعیفی هستند که با هر نسیمی تغییر جهت می‌دهند.

این مرجع تقلید با بیان خاطره‌ای از دوران جوانی خود اظهار داشت: در زمان آیت‌الله بروجردی چندین سفر به نهاوند داشتم؛ در سفر نخست به منزل حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان رفته و از اخلاق، مهربانی و بزرگواری ایشان مستفیض شدم. این عالم ربانی در مسجد جماعت نزدیک منزلشان نماز می‌خواند، به منبر می‌رفت و با بیانی شیوا به سخنرانی می‌پرداخت.

وی با تأکید بر اثرات فراوان هدایت‌گری‌ها، راهنمایی‌ها و منبرهای جذاب حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان تصریح کرد: حسن خلق و معاشرت متواضعانه و پرعطوفت از ویژگی‌های برجسته این عالم ربانی بود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی بیان داشت: سایر علمای دین نیز باید در میان مردم و داخل در زندگی آنان بوده و با معاشرتی متواضعانه از دردها و مشکلات عموم مردم آگاه شده و ایشان را درک کنند.

وی افزود: شیخ احمد قدوسی از دیگر علمای نهاوند است که آیت‌الله بروجردی از وجود چنین مجتهد و فقیه عالی مقامی ابراز خرسندی بسیار کرده و همواره ایشان را مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دادند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان عنایت ویژه‌ای به مراسمات قرائت دعای ندبه داشته و در این مراسمات، به شخصه با صدای سوزناک و جذابی به قرائت این دعای شریف می‌پرداختند.

وی با بیان این‌که حقیقت ندبه اظهار اشتیاق است، تصریح کرد: دعای ندبه مضامین بسیار عالی و سودمندی دارد و شایسته است که اهل نهاوند همچون زمان حیات حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان اهتمام به برگزاری قرائت این دعای شریف کنند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تجلیل از مقام حاج شیخ محمد ولی حیدری خاطرنشان کرد: این عالم ربانی در زمان حکومت پهلوی و جو غیر مذهبی حاکم، فردی متدین، متواضع و اهل منبر و سخنرانی بود.

وی با بیان این‌که حاج شیخ محمد ولی حیدری در امور زندگی خویش بسیار سریع و شجاع بود، تأکید کرد: این عالم دینی فردی مبارز با استبداد، فئودال‌ها و رژیم ارباب رعیتی پهلوی بود؛

این مرجع تقلید ابراز داشت: سوابق علمای نهاوند بسیار بالا است و برگزاری کنگره ملی حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان در حقیقت قدردانی و ابراز علاقه به این عالم وارسته است و در همین راستا باید آثار ایشان نیز گرامی داشته شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که تعهد و تدین مردم نهاوند بسیار ستودنی است، تصریح کرد: اهالی نهاوند باید آثار علمای شهر خود را باید به عنوان گرامی‌داشت محترم دارند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان ضمن تجلیل و قدردانی از مدیران و طلاب حوزه‌های علمیه شهر نهاوند گفت: برای علمایی که از دنیا رفته‌اند باید جایگزین‌هایی پدیدار شود و مدارس علمیه وظیفه سنگینی در این خصوص دارند
https://tabeshekosar.ir/vdchvknz.23nkwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما