يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : 1340
رسانه الکترونیکی تابش کوثر  
مشخصات كتاب:
نام كتاب: گفتمان عاشورايي، مؤلف: حضرت آيت الله العظمی صافي گلپايگاني‌مدظله العالي،
نوبت چاپ: اول، تاريخ چاپ: محرم الحرام1430، ناشر: مركز تنظيم و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي صافي، محل نشر: قم، تعداد صفحه: 118صفحه.
  ويژگي‌هاي كتاب:
1. تاريخ امر به معروف و نهي از منكر و مبارزه با ظلم و كفر، نشان نمي‌دهد كه فرد ديگري جز حسين‌عليه‌السلام، را با زن و فرزند و عائله، انبوهي از لشكري ستمگر، احاطه كرده باشد و خواهران و دختران خويش را در معرض اسيري مشاهده نمايد و بيش از هفتاد زخم شمشير و نيزه از دشمن خورده باشد اما در عين حال عزت و كرامت نفس خود را حفظ كرده و به دين و وظيفه خود وفادار بماند. 
مجموعه «گفتمان عاشورايي» به خامه متفكر فرزانه آيت الله العظمي صافي گلپايگاني‌دام ظله سعي دارد گوشه‌اي از جلوه‌هاي تابناك آن حماسة عظيم را بازگو نموده و از سوي ديگر برخي احكام فقهي عزاداري سيد و سالار شهيدان را متذكر شود. 
2. كتاب علي‌رغم حجم نسبتاً كم، حاوي مطالب مفيدي دربارة فلسفه قيام خونين عاشورا و نيز پاسخ به بعضي از سؤالات اساسي پيرامون حادثه بزرگ كربلا است كه مطالعة آن سبب افزايش معرفت و بصيرت خواننده مي‌شود. 
3. زبان نوشته، ساده و روان و در عين حال علمي و تحقيقي بوده و روش استدلال در مطالب آن مد نظر بوده است. 
4. آشنايي با احكام فقهي عزاداري و مجالس مذهبي نيز از نتايج مفيد اين كتاب است كه سعي كنيم مراسمات مذهبي مطابق نظر شرع مقدس باشد.
 
نگاهي به محتواي كتاب:
كتاب در بردارنده 3 فصل با اين عناوين است: فصل1: شش سؤال پيرامون يك قيام؛ كه به تحليل و بررسي و پاسخ به 6 سؤال مهم و اصلي درباره قيام اباعبدالله الحسين‌عليه‌السلام مي‌پردازد به عنوان مثال: آيا شرايط امر به معروف و نهي از منكر موجود بود؟ فصل2: پرسش و پاسخ عاشورايي؛ در اين فصل نيز به چند سؤال درباره علت و كيفيت عزاداري امام حسين و نيز مسئلة مهم تولي و تبري پاسخ داده مي‌شود. 
فصل3: فقه عاشورايي؛ آشنايي با استفتائات مربوط به مراسم و مجالس مذهبي از محضر فقيه گرانمايه آيت الله العظمي صافي گلپايگاني رهاورد اين فصل است.
https://tabeshekosar.ir/vdcj.xevfuqetysfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما