پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 129200
رئیس جمهور آمریکا گفت: نیرو‌های آمریکایی در صورت حمله چین، از تایوان دفاع خواهند کرد.
بایدن: آمریکا در صورت حمله چین، از تایوان دفاع خواهد کرد
به گزارش تابش کوثر، این صریح‌ترین سخنانی است که بایدن تاکنون درباره مسئله تایوان بیان کرده است و قطعاً چین را خشمگین خواهد کرد.
بایدن روز یکشنبه در مصاحبه‌ای در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه تلویزیونی سی بی اس در پاسخ به این سئوال که آیا نیرو‌های آمریکایی از جزیره تایوان که مورد ادعای چین است دفاع خواهند کرد یا نه گفت: بله اگر در واقع، حمله‌ای بی سابقه صورت بگیرد.
مجری برنامه از بایدن خواست توضیح دهد آیا منظورش این است که نیرو‌های آمریکایی بر خلاف اوکراین، در صورت تهاجم چین از تایوان خواهند کرد که پاسخ بایدن، مثبت بود.
این مصاحبه، تازه‌ترین موردی است که به نظر میرسد بایدن پا را از موضع دیرین اعلام شده آمریکا درخصوص تایوان فراتر گذاشته است. در عین حال، سخنان بایدن نسبت به سخنان قبلی او درباره استفاده از نیرو‌های آمریکایی برای دفاع از تایوان واضح‌تر است.
آمریکا مدت مدیدی است از سیاست «ابهام راهبردی» استفاده کرده و از مشخص کردن اینکه آیا در صورت حمله به تایوان، پاسخ نظامی خواهد داد یا نه امتناع می‌کند.
وقتی از یک سخنگوی کاخ سفید خواسته شد اظهار نظر کند وی گفت: سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییر نکرده است.
وی افزود رئیس جمهور قبلا امسال در توکیو این موضوع را بیان کرده است. وی افزود: «بایدن در آن زمان هم توضیح داد که سیاست ما در خصوص تایوان تغییر نکرده است. این موضوع همچنان به قوت خود باقی است.»
مصاحبه شبکه تلویزیونی سی بی اس با بایدن هفته گذشته برگزار شد. رئیس جمهور آمریکا دوشنبه برای حضور در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت در انگلیس حضور خواهد داشت.
ماه مه از بایدن پرسیده شد آیا وی تمایل دارد برای دفاع از تایوان به صورت نظامی مداخله کند که وی پاسخ داد: «بله این تعهدی است که ما داده ایم.»
بایدن در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه تاکید کرد آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و همچنان به «سیاست چین» واحد متعهد است. بر اساس این سیاست، آمریکا، به جای تایوان‏، چین را به رسمیت می‌شناسد.
اظهارات بایدن به طور قطع موجب خشم پکن خواهد شد. چین به سبب دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان در ماه اوت به شدت خشمگین شد. آن دیدار موجب شد چین بزرگترین رزمایش‌های نظامی خود را اطراف تایوان برگزار کند. چین همچنین به اقدامات قانونگذاران آمریکایی در خصوص قانونی که حمایت نظامی آمریکا از تایوان را بهبود می‌بخشد اعتراض کرده است.
شی جینپینگ رئیس جمهور چین قول داده است تایوان را که به صورت دموکراتیک اداره می‌شود، تحت کنترل پکن در بیاورد. وی توسل به زور را در این زمینه منتفی ندانسته است. ب/۱۱۰





منبع: خبرگزاری صدا و سیما
https://tabeshekosar.ir/vdcbg9b8grhb55p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما