دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : 12098
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

وی با اشاره به آیه «أَفَمَن یَتَّقِی بِوَجْهِهِ سُوءَ الْعَذَابِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَقِیلَ لِلظَّالِمِینَ ذُوقُوا مَا کُنتُمْ تَکْسِبُونَ»، گفت: صورت عزیزترین عضو انسان است و وقتی عذاب به سوی انسان می‌آید سعی می‌کند با دست خود آنرا دور کند اما این آیه می فرماید انسان در روز قیامت با چهره خویش عذاب سخت قیامت را از خود باز می دارد که کنایه از سخت بودن عذاب دارد.

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند در روز قیامت گناهکاران را ادب می‌کند در حالی که وقت ادب گذشته و معنایی ندارد، ابراز کرد: عذاب روز قیامت عکس العمل کارهای انسان در دنیا است و ارتباطی به مسأله تأدیب ندارد.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: ارتباط آن تشریعی و آفرینشی است؛ اگر انسان در این جهان ثروت مردم را جمع کند همان سکه‌ها در روز قیامت آتشی بر جانش می‌شوند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادمه به تفسیر آیه ۲۵ و ۲۶ سوره زمر پرداخت و اظهار کرد: خداوند در این آیه‌ها می‌خواهد پیامبر را به نوعی تسلیت دهد و بیان می‌کند که پیامبران قبل از تو نیز تکذیب شدند اما خداوند تکذیب کنندگان را به عذابی سخت گرفتار کرد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به آیات قرآن، عذاب آخرت را بسیار سخت و بزرگ دانست و افزود: عذاب دنیا که تکذیب کنندگان پیامبران دچار آن شدند در برابر عذاب آخرت چیزی به شمار نمی‌آید.

وی با استناد به آیات قرآن عذاب‌های آخرت را مورد توجه قرار داد و گفت: خداوند در قرآن عذاب‌ها را به به چهار نوع؛ سنگریزه آسمانی، صیحه آسمانی، فرو رفتن در دل زمین و غرق شدن در آب تقسیم کرده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: طبق آیات قرآن عذاب‌های چهارگانه دنیایی در برابر عذاب‌های آخرت بسیار آسان است و عذاب آخرت بزرگ‌تر است.

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادامه با اشاره به شب نوزدهم ماه رمضان و ضربت خوردن حضرت علی(ع)، گفت: زندگی ۶۳ حضرت علی(ع) را می‌توان به پنج قسمت؛ ولادت در کعبه تا بعثت پیامبر(ص)، زندگی از بعثت تا هجرت پیامبر(ص)، زندگی از هجرت پیامبر تا وفات ایشان، زندگی از وفات تا خلافت سائرین و از خلافت سائرین تا شهادت حضرت تقسیم کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: هر بخشی از زندگی حضرت برای گوینده و مبلغ مبحثی مفید است و می‌تواند از این مسأله چندین منبر برای ماه‌ها آماده کند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) تولد حضرت علی(ع) در خانه خدا را یکی از شاهکارهای ایشان خواند و گفت: شیعه و سنی به این مسأله اذعان دارند و شهادت حضرت در مسجد نیز نشان می‌دهد که مبدأ و منتهای حضرت خدا بوده است.

وی شاهکار دوم حضرت علی(ع) را همراهی با پیامبر ذکر کرد و افزود: حضرت علی(ع) در این باره فرمودند: من در این ۱۰ سال از ولادت تا بعثت پیامبر(ص) همچون بچه‌ای که به دنبال مادر است همراه ایشان بودم.

این مرجع تقلید از دیگر ویژگی‌های بارز حضرت علی(ع) را نخستین ایمان آورنده به پیامبر اسلام(ص) دانست و ابراز کرد: وقتی پیامبر(ص) در غار حرا مبعوث شدند، حضرت علی(ع) همان صدایی را شنید که پیامبر شنیدند
https://tabeshekosar.ir/vdcjoyev.uqe8hzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما