يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : 12095
به گزارش  خبرگزاری رسا ، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، ‌چهارشنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم گفت: شیعه کسی است که امام زمان(عج) تسلط وجودی بر خانه‌اش، بر زندگی‌اش و بر همه چیز وجودی‌اش دارد.
وی با اشاره به این‌که فرد شیعه امشب که یکی از شب‌های قدر است افزون بر عذرخواهی از خداوند باید از اهل‌بیت(ع) نیز طلب بخشش کند، افزود: دل با زبان هم باید بگوید «استغفر الله ربی و أتوب الیه» در این مرحله دل با عمل یکی می‌شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: نباید کسی به جایی برسد که بگوید خداوند اصلا من را نمی‌آمرزد، گناه ناامیدی از رحمت خداوند از هر گناهی بالاتر و بزرگ‌تر است، گناه ناامیدی از رحمت خداوند سرحد کفر برتر است.
وی ادامه داد: امشب شب امید و شب توفیق برای همه بندگان است،‌ امشب خداوند توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت و توفیق توجه و دعا و توقیق توبه به ما عنایت کند، توفیق توبه یافتن بسیار بالا است و به همه کس نمی‌دهند و اگر کسی پیدا کرد بداند که در گرانبهایی پیدا کرده است.
حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: اگر حال توبه در فرد پیدا شود، در مجلسی که آن فرد حضور دارد رحمت و نور خداوند می‌تابد و تمام مجلس را فرامی‌گیرد، انسان‌ها امشب می‌توانند بسیار خدمت به خلق خداوند کنند، افزون بر توبه کردن می‌توانند سبب سعادت دیگران را فراهم کنند.
وی با بیان این‌که انسان در مجلس دعا سعی کند در خود فروبرود و از جمع غافل شود، اظهار کرد: انسان حال خود را در پیش چشم آورد و بگوید نعمت‌های الهی را صرف گناهان کردم، انسان نمی‌تواند نعمت‌های الهی را بشمارد و باید از این رو شرمنده باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ما در ملک خداوند، نعمت خداوند را می‌خوریم و در محضر مقدس خداوند گناه می‌کنیم، انسان که این قدر ذلیل است و نمی‌تواند جلوی عزراییل را بگیرد، چگونه دست به گناه می‌زند و باید شرمنده باشد.
وی گفت: یکی از تضرع‌ها و زاری‌های ائمه(ع) این است که خود را نمی‌توانند در برابر نعمت‌های الهی بی‌تفاوت ببینند، اگر شکرش را بخواهند بکنند نمی‌توانند،‌ اگر هم نسبت به آن بی‌تفاوت باشند، صحیح نیست، به همین دلیل تضرع و زاری می‌کنند و خدا آنان را می‌بخشد.
حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: همان طور که گناه مراتب دارد،‌ توبه هم مراتبی دارد، پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) که نمی‌توانند دائم التوجه به خداوند باشند،‌ در آن هنگام آن از آن مقام لقای الهی پایین می‌آیند و دعای کمیل می‌خوانند.
وی بیان کرد: نباید از خداوند گله کرد، این کفر است، این پیش اهل دل کفر است، سبب می‌شود که انسان از چشم خداوند بیفتد و شفاعت اهل‌بیت(ع) نصیب ما بشود،‌ پس باید از خداوند همواره راضی باشیم.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه اجتناب از گناه را مرتبه‌‌ای بالا در عبادت‌ها دانست و ادامه داد: از این مرتبه بالاتر توبه کردن است، انسان حالی پیدا کند که از گفتار و رفتار و کردارش شرمنده شود و تصمیم بگیرد که کار زشت در محضر خداوند نکند
https://tabeshekosar.ir/vdcgnz9q.ak9xy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما