شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : 12067
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‏الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در هفدهمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به درس­های فراوان قیام امام حسین(ع) اظهارداشت: مردم ایران، ایستادگی در راه اقامه دین را از سیدالشهدا آموخته اند که با توجه به پیروزی خون بر شمشیر و شعار «هیهات مناالذله» این انقلاب، ظالمان جهان جرأت مقابله با نظام اسلامی را ندارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به روایتی از امام حسین(ع) اشاره و تصریح­کرد: هر کس ظالمی را ببیند و در برابر ظلم او قیام نکند خداوند در روز قیامت او را با آن ظالم به جهنم می­افکند.

وی با اشاره به آیات قرآن عبرت گرفتن از تاریخ را مورد تأکید قرار داد و گفت: خداوند در قرآن­کریم می­فرماید: «فاعتبرو یا اولی الابصار» ای صاحبان بصیرت عبرت بگیرید، تاریخ را ارزیابی و ریشه­یابی کنید که چرا مردم در دفاع از امام حسین(ع) پسر پیامبراکرم(ص) و فرزند زهرا(س) کوتاهی کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که در حوادث تاریخی باید علت حادثه را جستجو کرد گفت: برخی از دیدن معلول در پی یافتن علت نیستند آنچنان که در ماجرای کربلا نیز به دنبال علت آن جریان برنمی­آیند که این روش نادرستی است.

وی در ادامه شهادت امام­حسین(ع) را نتیجه غفلت مردم از امام خویش دانست و افزود: هنگامی که سیدالشهدا(ع) مدینه را ترک کردند و همچنین بعد از رفتن به مکه و اقامت چند ماهه، مردم با ایشان همراهی نکردند و در روز هشتم ذی­الحجه که مکه را به قصد کوفه ترک نمودند جز عده­ای اندک، کسی به ایشان مراجعه نکرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تبلیغات دشمنان اسلام را در بی­تفاوتی مردم و عدم همراهی با امام حسین(ع) مؤثر خواند و اضافه­کرد: معاویه­ای که خلافت را به سلطنت تبدیل کرده­بود و کاخ­نشینانی که شبیه کسری و قیصر رفتار می­کردند برای ضربه­زدن به اسلام و اهل بیت(ع) تبلیغات وسیعی به راه انداختند و فقط از هشتاد هزار منبر برای توهین به نام امیرمؤمنان علی(ع) استفاده می­کردند.

وی هدف از قیام امام­حسین(ع) را تشکیل حکومت دانست و گفت: امام خمینی(ره) در درس ولایت فقیه که در نجف برگزار می­شد، علت قیام سیدالشهدا(ع) را دوازده­هزار نامه­ از طرف مردم کوفه و دعوت به همراهی در مقابله با یزید عنوان می کرد که بعد از قیام، حضرت را تنها گذاشتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تاریخ اهل بیت(ع) را آموزنده و سازنده خواند و تأکید کرد: فرهنگ «هیهات مناالذله» است که مرگ کریمانه و شهادت را از زندگی ذلیلانه برتر می­شمرد و در برابر ظالمان هرگز تن به ذلت نمی دهد.

این مرجع تقلید ضرورت آشنایی بیشتر با زندگی امام­حسین(ع) را یادآور شد و گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند در شب معراج دیدم که بر عرش الهى نوشته شده بود: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است و همچنین امام­خمینی(ره) نیز فرمودند: عزاداری برای سیدالشهدا را ترک نکنید که هرچه داریم از این عزاداری­ها است
https://tabeshekosar.ir/vdcfexdy.w6d0vagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما