دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : 11928
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در حسینیه امام خمینی(ره)قم در تشریح آیه«ذٰلِکُمْ بِأَنَّکُمُ اتَّخَذْتُمْ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً وَ غَرَّتْکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا»اظهار داشت: دنیا اینها فریب داده و موجب می شود که آیات خدا را مسخره می کنند؛ حتی برخی اشخاصی که مدعی دین داری هستند نیز گویی با رفتارشان آیات خدا مسخره می کنند.

وی افزود: اینها می گویند این آیات برای عرب هایی است که دخترانشان را زنده به گور می کردند؛ اوایل انقلاب از یک روحانی که منتسب به یکی از مراجع بود دعوت کردم برای اسلامی کردن علوم دانشگاهی باهم همکاری کنیم، در پاسخ گفت شنیدم هنوز در قم کسانی هستند که معتقدند که باید آدم ها را مثل الاغ با چوب بزنند، منظورش حدودی بود که برای زنا و گناهان این چنینی درنظر می گیرند؛ حکم خدا را این گونه مسخره می کرد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که کسانی به صراحت چنین سخنانی را به زبان نمی آورند گفت: آنها نیز ته دلشان همین حرف ها می گذرد اما نمی گویند تا در بین مردم جایگاهی داشته باشند؛ نه تنها نسبت به معضلات فرهنگی، فسادهای اخلاقی و برخی فیلم ها اهمیتی نمی دهند بلکه حتی سعی می کنند زمینه این کارها را فراهم کنند.

نمی شود به بهانه آزادی همه چیز را رها کرد

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از مسؤولان فرهنگی گفت توسعه فرهنگ نیاز به آزادی دارد و با فیلترینگ نمی شود فرهنگ را توسعه داد؛ مقام معظم رهبری در سخنرانی مشهد خود به این حرف ها پاسخ فرمودند که به بهانه آزادی نمی شود همه چیز را آزاد کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: مگر می شود به بهانه آزادی هروئین را هم آزاد کرد؟! همان گونه که دولت موظف است بخاطر ضرری که وجود دارد جلوی مواد مخدر را بگیرد باید جلوی اقداماتی که به دین و ارزش های اسلامی ضرر می رساند را نیز بگیرد؛ اگر کسی معتقد به خدا و آخرت باشد، نباید بگوید اینها وظیفه ما نیست و کار آخوندها است.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: اینها مرعوب زرق و برق دنیا و پیشرفت های مادی برخی کشورها شده اند و می گویند بین دین و دنیا باید یکی را انتخاب کرد، این احکام برای زمان ما نیست برای ۱۴۰۰ سال پیش است و پیشرفت را محدود به پیشرفت های مادی و دنیایی می دانند.

برخی به هر دری می زنند که فرزندشان محاکمه نشود اما نمی دانند این کار گناهشان را سنگین تر می کند

وی دنیا را محل آزمون الهی دانست و در توضیح آیه«إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ أَوْلاَدُکُمْ فِتْنَةٌ»گفت: خداوند می فرماید همسران و فرزندان شما وسیله ای هستند برای این که شما را درگیر کنند و آزمایش شوید؛ برخی از اینها دشمنان شما هستند«إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَ أَوْلاَدِکُمْ عَدُوّاً لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ» حواستان جمع باشد فریب فرزندان خود را نخورید ممکن است آخرتتان را به باد دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برخی به خاطر این که فرزندشان را دوست دارند سعی می کنند به هر نحوی شده نگذارند فرزندشان بخاطر جرمی که مرتکب شده است محاکمه شود، اما اشتباه می کنند چراکه این کار تنها به گناه و عذابشان می افزاید.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به آیه ۲۴ جاثیه، گفت: زندگی همین است روزی به دنیا می آییم و روزی می میریم؛ مارکسیست ها می گویند این حرف ها را سرمایه داران برای فریب کارگران می زنند، امثال نیچه هم چنین حرف هایی می زنند و می گویند خدا مخلوق ذهن انسان است، باید کاری کرد که قوی شویم، رحم کردن به افراد ضعیف معنا ندارد.



کسانی واقعا اعتقاد به اصول اسلامی دارند نباید رفتارشان مانند کفار باشد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: ما از این افراد توقعی نداریم اما چرا برخی از مسلمانانی که روزی چند مرتبه نسبت به اعتقادات خود اعتراف می کنند و معاد را جزو اصول دین می دانند زندگی شان با کافران فرقی ندارد؛ بیشتر وقت شان را به تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری صرف می کنند و این امر جای عبادت، ورزش و همه کارهایشان را گرفته است، خیلی که هنر کنند دو رکعت نماز دست و پا شکسته می خوانیم.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که در طول شبانه روز باید بیشتر وقت مان به امور مربوط به سعادت اخروی اختصاص داشته باشد، تصریح کرد: نباید بگذاریم یک لحظه از عمران در راه دیگری صرف شود، البته منظورمان این نیست که تنها به نماز و عبادت مشغول باشید، گاهی تحقیقات علمی، حل مسائل فلسفی، کارهای هنری نیز اخروی می شود البته اگر فرد برای خدا، حفظ اسلام و جامعه اسلامی، این کارها را انجام دهد؛ اگر برای لذت خودش کاری کند می شود دنیا طلبی.

عده ای می خواهند افکار کسانی را که بالاترین هنرشان خود کشی است را احیا کنند

وی دنیا را توأم با رنج و سختی دانست و گفت: جنگ ها، درگیری ها، سختی ها و مشکلات زندگی موجب شده برخی تصور کنند این زندگی جز رنج چیز دیگری ندارد و از آنجا که زندگی را محدود به این عالم می دانند بالاترین هنرشان این است که دست به خود کشی می زنند؛ برخی نویسندگان و فیلسوفان ما نیز چنین کاری کرده اند، کاش کار اینها به همین جا ختم می شد، این افراد بعد از مرگ در عذاب الهی خالد هستند؛ حالا عده ای می خواهند افکار و اندیشه های اینها را احیا کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با به تبیین آیه ۱۳۰ انعام پرداخت و اظهار داشت: خداوند در بیان علت این که برخی انسان ها پیام و انذار انبیاء خدا را نادیده می گیرد، می فرماید زندگی و زیبایی های دنیا اینها را فریب داده، غافل شدند و فکر کردند زندگی تنها برای لذت بردن از چیزهایی است که در دنیا وجود دارد و بعد از آن خبری نیست.

در آخرت پس مانده غذای بهشتیان نیز برای کسانی که دین را به بازی گرفته اند حرام است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«نَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ‌« گفت: برخی از جهنمی ها از بهشتیانی که شاید روزی بردار، دوست و همسنگری شان بودند می خواهند که حداقل کمی آب و یا از پس مانده های سفره شان چیزی به آنها بدهند، خداوند می فرماید حتی این مقدار هم بر شما حرام است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: اینها دین خدا را به بازی گرفته بودند؛ خداوند دین را فرستاده تا به دستوراتش مو به مو عمل شود اما این افراد آن را جدی نگرفتند، گفتند«إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا» چه فرقی می کند کسی در کاری سرمایه گذاری کند و سود بگیرد یا این که پولش را به کسی بدهد و سود بگیرد؛ وام ۳۰ درصد می دهند و ضمن آن یک معامله سوری می کنند و به قول معروف کلاه شرعی می گذارند.

ربا خواری جنگ با خدا است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به آیات«ذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ‌*فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»اشاره کرد و گفت: قرآن می فرماید اگر دست از ربا بر ندارید اعلام جنگ با خدا کرده اید، در مورد هیچ حکمی چنین چیزی نمی فرماید، اما برخی این حرف ها را به بازی می گیرند؛ این همه پیامبران آمدند و شکنجه شدند که ما هدایت شویم اما با این حال برخی گمراهی را انتخاب می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: دنیای مذموم این است که فرد به دنبال شهوت، پول، خوردن، خوابیدن و پست و مقامی باشیم که هیچ تأثیری در سعادت ما ندارد؛ اما اگر اینها در چارچوب الهی باشد، با نیت بالا بردن عزت اسلام و خود کفا شدن مسلمانان در برابر کفار باشد، انجام همه این کارها مستحب یا واجب خواهد شد.

آیت الله مصباح یزدی در بیان علت این که خداوند در حدیث قدسی می فرماید دنیا را در نظر محبان خود مبغوض می کنم، گفت: دنیا و چیزهایی که در آن است بر اساس حکمت خدا آفریده شده است و فی نفسه بد نیست اما لذت ها و دلبستگی به دنیا موجب شود آخرت و لذات ابدی آن را از دست بدهیم، مذوم است.

وی ابراز داشت: خدا می فرماید خوشی های این دنیا با آخرت قابل مقایسه نیست؛ مراقب باشید این خوشی ها شما را نفریبد«مَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ» شما برای این لذت ها خلق نشده اید اینها وسیله ازمایش شما هستند تا کارهای خوبی انجام دهید و به سعادت و لذت بی پایان برسید.

برای رسیدن به کمال باید تکلیف سخت الهی را انجام دهیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیازهای بشر در دنیا را تکلیف آفرین دانست و گفت: اگر بنا بود هرچه انسان نیاز دارد خدا از غیب به او برساند دیگر نیازی به خرید و فروش و کارکردن نداشت تا مشخص شود که در کاسبی به دنبال حلال است یا خیر، آیا برای انجام یک معامله حاضر است دروغ بگوید؟

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: هرچه تکلیف بیشتر و سخت تر باشد نباید از زیر بار آن فرار کنیم؛ همان گونه که انسان برای ورزیده شدن بدنش در گود زورخانه تمرینات سختی انجام می دهد، برای رسیدن به کمال و نیز باید از عهده انجام تکالیف سخت الهی برآید؛ اگر این چنین شد رشد می کند و گرنه دچار عذاب ابدی می شود
https://tabeshekosar.ir/vdcaaon6.49n6u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما