دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : 11667
حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: مشرکان نه تنها به بشر دروغ می‌گویند بلکه به خداوند نیز دروغ می‌گویند و در روز قیامت قسم خورده و عنوان می‌کنند که ما مشرک نیستیم
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در سومین جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت و با اشاره به آیه دوم این سوره، عبادت خالص را فقط برای خدا دانست.

وی با اشاره به آیه سوم سوره زمر «أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ، ابراز کرد: این آیه به نوعی تأویل آیه قبل است و عبادت را تنها برای خدا می‌داند.

این مرجع تقلید با اشاره به دلائل پرستش خدا، اظهار کرد: جمال و کمال خداوند سبب می‌شود که تنها او عبادت شود و چون خدا دارای کمال و جاذبه است این مسأله انسان را وادار به عبادت می‌کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: خداوند خالق و برآورنده حاجات است و تمام نیازهای جانداران را تأمین می‌کند از این رو واجد عبادت و بندگی است.

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان این‌که آیه سوم سوره مبارکه زمر برای توبیخ مشرکان است، افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید کسانی که غیر از خدا اولیائی را برای خود اتخاذ کردند به بهانه این‌که به این وسیله به خدا نزدیک شوند، دروغ می‌گویند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) ادامه داد: انسان‌های موحد به مشرکان گفتند چرا بت‌ها را پرستش می‌کنید در حالی که بت‌ها ساخته خود شما است و کاری از دستشان بر نمی‌آید و آنها پاسخ دادند: عبادت بت‌ها به خاطر تقرب به خدا است و ما به رازقیت، خالقیت، نصرت و عزت آنها اعتقاد نداریم بلکه تنها آنها را برای تقرب به خدا عبادت می‌کنیم.

وی ادامه داد: آیات مکرری در قرآن وجود دارد که مشرکان در روز قیامت با سران خود دچار اختلاف می‌شوند و هر کدام گناه را به گردن دیگری می‌اندازند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیات قرآن، کلام مشرکان مبنی بر این‌که ما به ربّ بودن بت‌ها اعتقاد نداریم و آنها را برای تقرب به خدا عبادت می‌کنیم، اظهار کرد: خداوند در این باره می‌فرماید مشرکان دروغ می‌گویند و خیر و شر و عزت و نصرت را در دست بت‌ها می دانند و کاذب هستند.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: مشرکان نه تنها به بشر دروغ می‌گویند بلکه به خداوند نیز دروغ می‌گویند و در روز قیامت قسم خورده و عنوان می‌کنند که ما مشرک نیستیم.

استاد برجسته تفسیر قرآن یکی از ویژگی‌های روز قیامت را شهادت دادن اعضا و جوارح دانست و گفت: در روز قیامت پرده‌ها کنار می‌رود و همه ذرات و وجود انسان علیه او شهادت می‌دهند اما بازهم مشرکان دروغ می‌گویند.
https://tabeshekosar.ir/vdca0in6.49n6i15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما