جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : 115598
وقتی افکار غیرضروری یا آزاردهنده در مغز شما جمع می‌شود، از تمرکز و نظم ذهن شما برای انجام کارهای مورد نظر به شدت کاسته می‌شود.
روش هایی برای آلایش ذهن از افکار مخرب
به گزارش تابش کوثر، وقتی افکار غیرضروری یا آزاردهنده در مغز شما جمع می‌شود، از تمرکز و نظم ذهن شما برای انجام کارهای مورد نظر به شدت کاسته می‌شود. البته نگران نباشید. در ادامه برای کمک به شما چند راه حل کاربردی ارائه می‌شود:

تمرین ذهن آگاهی

این تمرین به شما کمک می‌کند تا درخصوص اتفاقات اطراف خود متمرکز عمل کنید. وقتی گفته می‌شود در محیطی که قرار دارید، حضور واقعی داشته باشد به این معناست که تمام ذهن و حواس شما در آن محیط متمرکز باشد نه در جای دیگر و یا بر روی کار دیگر.

یادگیری اینکه ذهن خود را به یک کار معطوف کنید می‌تواند به شما کمک کند تا به آرامی از افکار حاشیه‌ای دور شوید. مدیتیشن و به ویژه ذهن آگاهی، می تواند با یادآوری و از بین بردن فشار روانی، به شما یاد دهد که در کنار افکاری که موجب حواس پرتی شما می‌شوند، بنشینید؛ حتی آنها را تأیید کنید و در نهایت آنها را رها کنید.

براساس گزارش هلث لاین برای عملی کردن این تجربه روی احساسات خود تمرکز کنید. از پنج حس خود برای سازگاری کامل با اتفاقات روزمره استفاده کنید، هرچند که پیش پا افتاده به نظر برسند. مثلا هنگام دوش گرفتن، به رایحه شوینده، رنگ وان و صدای آب توجه کنید هنگام دوچرخه سواری به رکاب زدن، برخورد باد به صورت و سفت شدن و شل شدن عضلات توجه کنید. یا روی نفس خود تمرکز کنید. اگر احساس فشار کردید به آرامی نفس بکشید، نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس دوباره نفس بکشید. این عمل را ۱۰ بار تکرار کنید.


این کارها به شما در حفظ تمركز كمك می‌كند. اگر به طور ناگهانی احساساتی در شما ایجاد شد، از خود بپرسید که چه عواملی باعث ایجاد آن شده است و چرا. سپس به جای فکر کردن به احساسات ایجاد شده، به منبع احساسات فکر کنید.

احتمالاً تجربه کرده‌اید که گاهی افکار شما به سمتی که نمی‌خواستید سوق پیدا کرده‌اند و این اتفاق برای مدتی ادامه داشته‌ است. طبیعی است، بنابراین خودتان را آزار ندهید. در عوض سعی کنید افکارتان را بر روی آنچه که می‌خواهید متمرکز کنید. دستیابی به این مهارت ممکن است زمان‌بر باشد، اما سرانجام ذهن شما به حضور داشتن، عادت می‌کند.

نوشتن

وقتی مضطرب هستید، برگشتن به حالت عادی و نگه داشتن تمرکز قطعا آسان نیست. تحقیقات نشان داده است یادداشت کردن می‌تواند به کاهش افکار مزاحم کمک کند.
نوشتن احساسات شما نمادین است و هدف از انجام آن به خاطر سپردن نکاتی است که ممکن است از یاد شما برود. وقتی آنها را روی کاغذ می‌آورید، به این معنا است که آنها را از ذهن خود منتقل می کنید. برای عملی کردن این روش کارهای زیر را انجام دهید:

هر روز حداقل ۱۵ دقیقه را به نوشتن اختصاص دهید.

درباره هر چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، بنویسید. به جای خط زدن یا سانسور خود، به راحتی اجازه دهید افکارتان جریان پیدا کنند.

همیشه دفتر یادداشت خود را همراه داشته باشد.

به آنچه نوشته‌اید، نگاهی بیندازید و از خود بپرسید با گذشت زمان همه چیز تغییر کرده یا ثابت باقی مانده است. از این سرنخ‌ها برای کمک به کشف روش‌هایی برای رشد بیشتر استفاده کنید.

موزیک گوش دهید
بسیاری از مردم از شنیدن موسیقی لذت می‌برند، اما موسیقی چیزی بیش از یک تجربه شنیداری دلپذیر است. تحقیقات نشان داده است که موسیقی به از بین بردن استرس و بهبود روحیه، بهبود تمرکز و حافظه، انگیزه یادگیری و تقویت توانایی انطباق عصبی کمک می‌کند.

یک لیست آهنگ که موجب آرامشتان می‌شود حتی زمانی که احساس خطر می‌کنید و افکار اضطراب آور شما را رنج می‌دهد، گاهی می‌تواند برای شما نجات‌بخش باشد.

خوابیدن

خواب کافی خستگی جسمی و روحی شما را می‌زداید و ناراحتی‌های عاطفی شما را نیز برطرف می‌کند و بالعکس خواب ناکافی در توانایی حل مشکلات و تصمیم گیری شما تداخل ایجاد می‌کند.

همچنین احساس خستگی بیش‌ازحد می تواند منجر به خستگی ذهنی شما شود. برای تنظیم مجدد مغز برای عملکرد بهینه در روز، بین ۷ تا ۹ ساعت استراحت کنید.

قدم زدن

تغییر محیط و بیرون رفتن برای پیاده روی فرصتی عالی برای پاکسازی ذهن و تمرکز مجدد است. تحقیقات در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که بهبود خلاقیت تنها یکی از مزایای یک پیاده روی خوب است. پیاده‌روی همچنین به ایجاد ایده‌ها کمک می‌کند. بنابراین یک پیاده‌روی منظم روزانه می‌تواند به شما کمک کند ذهنتان "دوباره" تنظیم شود و زمانی که مجددا افکار مخرب به ذهن شما خطور می‌کند، حواستان پرت نشود. ورزش ۲۰ یا ۳۰ دقیقه‌ای علاوه بر فواید جسمی و حفظ سلامتی، می‌تواند به بهبود تصمیم گیری کمک کند.

فضای اطراف خود را مرتب نگه دارید

محیط پیرامون شما می‌تواند تأثیر زیادی بر روی محیط ذهنی شما بگذارد. وقتی مغز شما به اندازه میز کار شما آشفته است، در تمرکز یا درک ایده‌هایی که جستجو می‌کنید دچار مشکل می‌شوید. مرتب کردن محیط کار به شما کمک می‌کند تا روند تفکر خود را تازه و شاداب کنید، البته باید مراقب باشد زمان زیادی از شما نگیرد.

حرف آخر

مغز شما ممکن است دکمه راه اندازی مجدد نداشته باشد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای راه اندازی مجدد ذهنتان انجام دهید. اگر استراتژی‌های بالا نتواند به پاک سازی ذهن و بهبود تمرکز شما کمک کنند، قطعا صحبت با یک درمانگر گام بعدی است.
https://tabeshekosar.ir/vdcgyn9q7ak9qn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما