سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ , 21 May 2024
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : 11072
آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: کاری که امام(ره) کرد ادامه کار انبيای الهي بود که هم ديانت مردم و هم حضور عقلانی آنان در نظام اسلامی تأمين شده است و اگر اين دو ستون مستحکم، محفوظ بمانند هيچ آسيبی انقلاب را تهديد نمی‌کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، "آيت‌الله جوادي آملی" در جلسه درس اخلاق این هفته خود، در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با گرامیداشت ایام ارتحال حضرت امام(ره) و قیام خونین ۱۵خرداد، اظهار داشت: امام راحل گذشته از اين که مطالب فراوان علمی ارائه کردند، نظامی را پدید آوردند که در این نظام رابطهٴ فقيه با جامعه، به صورت رابطهٴ امام و امت تبیین می‌شود.

وی با اشاره به رابطه فقها با مردم در ادوار مختلف، بیان داشت: در صدر اسلام نقش علما تنها پاسخ گویی به مسائل بود. کم کم این رابطه از اين حد گذشت و فقها به عنوان يک مدرّس و یک مؤلّف دينی شناخته شدند. در اين ميان جایگاه روحانيّت به عنوان مرجعيّت در حال ترقی بود که متأسفانه جريان شوم اخباري‌گری ایجاد شد و رابطه فقيه جامع‌الشرائط با مردم به رابطه محدّث با مردم تبدیل شد، به این صورت که فقیه بايد تنها حديث بگويد و ترجمه کند و مردم برابر حديث عمل کنند.

معظم له ادامه داد: درعصر رشد اخباری‌گری مرحوم آقا وحيد بهبهانی و ساير بزرگان اصوليين نجف تلاش کردند که رابطه فقيه جامع‌الشرائط با مردم را به رابطه مرجع تقليد با مقلِّد تبدیل کنند و مردم از آرای فقها و از نظرات اجتهادی فقها پيروی نمایند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: ساليان متمادی رابطه فقيه جامع‌الشرائط با مردم، رابطه مرجع و مقلّد باقی ماند تا این که امام خمینی(ره) از اين مرحله گذشتند و تحوّل جديدی به بار آورده و این رابطه به امام و امّت مبدل کردند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که براساس ولايت فقيه، جامعه، مولّي‌عليه وليّ هستند، افزود: دیدگاه امام(ره) ساختار کاملی از نظام اسلامی را ارائه می‌کند و تنها طرح يک مسئله يا يک نظر تفسيری، فلسفی، کلامی، فقهی و يا اصولی نيست.

معظم له در ادامه بر اهمیت نقش مردم در نظام اسلامی و تفکر امام راحل اشاره کرد و بیان داشت: امام(ره) معتقد بود اگر مردمِ عاقل متديّن از يک طرف و عبادت‌های خالصانه از طرف ديگر حضور داشته باشند، اينها دو ستون مستحکم‌اند. کار امام(ره) اين بود که به همه بفهماند هنگامی که به یاری این دو مسئله، ستون‌های خیمه نظام اسلامی بر پا شد، همه مسائل و نعمت‌های دیگر در کنار آن قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که‌ اگر کسی به دنبال برپایی نظام و حکومتی باشد، گذشته از قانون و دستورهای دينی، حضور مردم عاقل متفکّر سهم‌ تعيين‌کننده در این عرصه دارد، خاطرنشان کرد: اگر انقلاب اسلامی به لطف الهی سامان پذيرفت و الآن هم ادامه دارد، بر اساس اين اصول است؛ بنابراين کاری که امام(ره) کرد ادامه کار انبيای الهي بود که هم ديانت مردم و هم حضور عقلانی آنان در نظام اسلامی تأمين شده است و اگر اين دو ستون مستحکم، محفوظ بمانند هيچ آسيبی انقلاب را تهديد نمی‌کند.

آيت‌الله جوادی آملي در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فضایل نورانی ماه مبارک شعبان پرداختند و با تاکید بر اسوه بودن پیامبر گرامی اسلام(ص)، گفت: در قرآن کريم و در دعاي نورانی امام سجاد(ع) در ماه پربرکت شعبان نیز می‌خوانيم که شما انسان‌ها الگو و اسوه می‌خواهید، لذا بهترين الگو و اُسوه، وجود مبارک پيامبر(ص) است که بايد به آن حضرت اقتدا کنيد.

معظم له همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا تاسی به پیامبر گرامی اسلام(ص) و در مسیر ایشان حرکت کردن برای افراد عادی امکان پذیر است با خیر؟ تصریح کرد: ممکن است برای برخی در اوايل تاسی به آن حضرت دشوار باشد، اما دعای هر روز ماه پربرکت شعبان راهگشاست. ما در اواخر همين دعا که هنگام زوال خوانده می‌شود، عرض می‌کنيم خدايا به پیامبر گرامی(ص) ما حقّ شفاعت عطا کن که از ما شفاعت کند و شفاعتش را هم درباره ما قبول کن. ان شاء الله
https://tabeshekosar.ir/vdcauwn6.49n6015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما