جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 10988
مرجع تقلید جهان تشیّع گفت: همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیست و باید نظارت‌ها در بخش اقتصاد تقویت شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: باید فعالیت‌های دولت به گونه‌ای باشد که اجناس با قیمت یکسان در اختیار مردم قرار گیرد و این مسئله با تقویت نظارت‌ها محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید برخی از مشکلات اقتصادی را به دلیل تحریم‌ها بدانیم گفت: اقتصاد یکی از جنبه‌های مهم جامعه اسلامی است و باید نسبت به آن اهتمام لازم را داشته باشیم.

این مرجع تقلید اظهار کرد:‌ فقر در اسلام وجود ندارد و برنامه اسلامی طوری است که اگر به آن عمل شود فقر ریشه‌کن می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه اسلام سعی می‌کند، در جامعه سه موضوع جهل، فقر و ظلم را ریشه‌کن کند،‌ ابراز کرد:‌ مبنای اسلام این است که مردم فقیر نباشند و رفاه نسبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید سه مسئله عدل،‌ امنیت و فراوانی نعمت را مد نظر قرار دهند، عنوان کرد: این مسائل مورد نیاز همه جامعه است و مسئولان باید برای تحقق آن فعالیت کنند.

این مرجع تقلید بر ضرورت توجه به مسئله اقتصاد تأکید کرد و متذکر شد: جنبه‌های فرهنگی و سیاسی در نشان دادن خود به زمان طولانی نیاز دارند، اما اقتصاد خیلی زود خود را در جامعه نشان می‌دهد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه همه مشکلات را نباید به گردن تحریم انداخت، اضافه کرد: ما اگر استقامت، پایداری و اتحاد داشته باشیم، می‌توانیم فقر را از میان برداریم.

وی با اشاره به اینکه باید بر قیمت‌ها نظارت وجود داشته باشد،‌ بیان کرد:‌ عدم توجه به قیمت‌ها سبب فقر در جامعه می‌شود؛ متأسفانه در کشور اجناس در هر منطقه‌ای به یک قمیت عرضه می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ۵۰ درصد گرانی و فقر، معلول بی‌مدیریتی است، یادآور شد: فقر عارضه کمرشکن و تلخی است.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه فقر سبب انحطاط و عقب‌ماندگی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانید با برنامه‌ریزی با فقر مبارزه کرده و آن را ریشه‌کن کنید، اقدام مؤثری در مسیر پیشرفت کشور انجام داده‌اید.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ مردم روز به روز هر چیزی گران‌تر می‌شود، ابراز کرد: در کشوری همچون عربستان می‌بینیم که ۲۰ سال است که یک جنس را در یک قیمت نگه داشته‌اند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد‌: نباید همه چیز را به گردن تحریم بیندازیم و باید خودمان همت کرده و گرانی را ریشه‌کن کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه بانک‌ها نقش مهمی در زندگی اقتصادی مردم دارند، گفت: فرهنگ بانک‌ها مربوط به اروپا است و از آنجا به ایران آمده است و ما باید بانکداری را اسلامی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید هدف بانک‌ها خدمت به مردم باشد، عنوان داشت: باید به مسئله بانکداری بدون ربا توجه کنیم و این مسئله باید از ایران اسلامی آغاز شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پول افراد متمول باید در مسیر تولید و چرخیدن چرخ اقتصاد مملکت مصرف شود، ابراز کرد:‌ بانک‌ها دیرکرد می‌گیرند، مملکت اسلامی نباید بانک‌هایش به این شکل باشند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه اسلام، سود را در برابر کار می‌داند؛ نه در برابر سرمایه، گفت:‌ بانک‌ها باید بدون ربا و منشأ خدمت برای مردم باشند، عقود اسلامی واقعاً باید عقود اسلامی باشد؛ اگر ربا ریشه‌کن شود و پول‌ها را در راه تولید به کار ببریم، مشکلات ما حل می‌شود.
https://tabeshekosar.ir/vdcfc1dy.w6dxcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما